Jump to content

Wallas Safeflame 95D slår seg av før maten er klar, hvorfor?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har et problem med at mitt Wallas Safeflame 95D kokeapparat slår seg av når det har stått på en stund, f.eks. for å varme opp oppvaskvann. Det som skjer er at den røde varsellampen går over fra å lyse konstant til å blinke som betyr overoppheting og dermed slåes dieselpumpen av. Men ingenting virker å være overopphetet, og jeg har nylig rengjort brennkammer med glødestift og termostat/overtemp.sensor, se egen tråd med bilder om dette her

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Min gamle Wallas begynte å slå seg av helt umotivert i fjor, og det viste seg å være bryteren som er utslitt. Men du har jo en nesten ny en, så det er neppe feilen hos deg. Kan det ha noe med viften å gjøre?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har en mistanke til viften selv. Den går imidlertid lett rundt da jeg knipset på den over overhalingen av brennkammeret. Men jeg synes den går mye stillere/langsommere enn viften i det forrige Wallas Safeflame 100x jeg hadde før. Under oppstarten går den imidlertid med ganske stor hastighet, så kanskje det er noe med elektronikkstyringen?

 

Men får vente til medlemmet 'Wallas Service' dukker opp. Han har god greie på disse apparatene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, nå drar det på seg med problemer. Da jeg fikk problemet med kokeapparatet fant jeg frem et ett bluss gassapparat for å få vannet ferdig varmt. Men det ville ikke tenne umiddelbart selv om jeg hørte det suste. Men så fyrte det med flammer over de hele. Så det gikk rett på sjøen. Først brant det litt på vannet, men så slukket det og boblen en stund til det var tomt for gass.

 

Og da jeg skulle lufte skipshunden nylig, røyk snellebåndet! Og så har han mageproblemer og kastet opp i båten tidligere idag. Og så er jeg tom for øl! Og på toppen av det hele har jeg abstinens etter å ha sluttet å røyke for en måned siden. Å ikke røyke i båt når en har røykt siden en var 14 år, er ikke lett. Men abstinensen gir seg vel kanskje om ikke så mange år?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter min erfaring er det første året det verste.. :rolleyes: Men jeg må også få si at det er utrolig deilig å være røykrfri også, når bare det verste suget har gitt seg! Det er vel en 12-13 år siden jeg sluttet nå, og jeg savner ikke røyken en plass. Husker at de tre første månedene var litt stressende, men siden roet det seg.

 

Har du prøvd om Wallasen virker på halv effekt? Det gjorde i alle fall mitt i fjor da bryteren sviktet. Da får du i det minste kokt, selv om det tar litt tid...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har et problem med at mitt Wallas Safeflame 95D kokeapparat slår seg av når det har stått på en stund, f.eks. for å varme opp oppvaskvann. Det som skjer er at den røde varsellampen går over fra å lyse konstant til å blinke som betyr overoppheting og dermed slåes dieselpumpen av. Men ingenting virker å være overopphetet, og jeg har nylig rengjort brennkammer med glødestift og termostat/overtemp.sensor, se egen tråd med bilder om dette her

Lars H.

Kan ramse opp en lang rekke mulige årsaker til feilindikasjonen overoppheting (rød blinkende lampe), men prøver i første omgang å konsentrere meg om 3 årsaker:

 

1: Defekt termostat (som står inn i brenner). På bildene dine ser den helt ok ut, men den kan likevel være defekt. Test av termostat: De fleste multimetere har en "Bip"-funksjon. Ta ut termostaten, og løsne ledningene fra kretskortet. Koble til multimeteret til termostaten (ingen "bip" skal høres), og varm denne opp med f.eks. en lighter. Når termostaten blir varm, skal multimeteret gi lyd fra seg. Når termostaten igjen blir kald skal det slutte å "bipe". Skjer dette, så er termostaten i orden.

 

2: Viftemotoren er konstruert for å vare mange timer, og kommer det ingen skranglete lyder fra den, med mindre den er angrepet av rust og irr, så vil jeg stort sett sagt at den er i orden. Men den kan få for lite strøm. Når apparatet går (etter ferdig gløding), skal det måles ca 8.1 V spenning på kontaktene til viftemotoren. Er målingene langt utenfor dette, er det en kretskortfeil.

 

3: Når apparatet blir snudd opp/ned under en service - kan det kommet restdrivstoff eller andre rensemidler lenger inn i apparatets deler. Dette drivstoffet/rensemiddelet vil skape en uvanlig forbrenning ved første gangs bruk, og det er en fordel om apparatet får brenne litt ut før det brukes på full effekt. Samme skjer om det har vært oppstartproblemer ved første gangs bruk etter service; drivstoffslangen er tom, og det trenges flere forsøk for å få frem drivstoff til brennkammer. Det kan da være for mye drivstoff i brennkammer når apparatet tenner, og det blir et lite misforhold mellom drivstoff/luft, og flammene kan da bli for store. Tiltak: Koble fra drivstoffpumpen - enten ved å ta bort kontakten fra kretskortet, eller den ene (eller begge) strømledningene fra pumpen. La apparatet brenner ut, og la det kjøle seg ned. Koble til ledningene, og ta ny oppstart. Problemet burde være løst.

 

Nevner raskt andre årsaker til at rød lampe blinker: Får ikke brennstoff, pumpe suger for dårlig, tørr pumpe, utette koblinger (pumpe), tett sil- eller filter, brennstoffnål tett, tett utløp (eksos), vann/kondens i tank, tett av sot/koks, for lite brennluft, kraftig vindtrykk mot eksosutløp.

 

Stopper under gange-"oser røyk": viftemotor gir ikke luft; løs rotor, defekt lås på rotor, defekt viftemotor.

 

Puh!

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for utførlig innlegg eksperten! Jag får kommentere punkt for punkt.

 

1. Forstår det slik at motstanden i føleren skal gå fra høy til liten motstand (eller fra uendelig til direkte forbindelse) ved oppvarming av termostaten når den varmes opp og omvendt når den kjøles ned, så dette skal jeg sjekke.

 

2. Lyden fra viften er jevn og pen uten skrangling. Skal måle spenningen direkte på tilkoblingen til viften for å sjekke om det er rett spenning på 8,1volt der.

 

3. Tror ikke det er restdrivstoff på avveie. Jeg kan bruke apparatet mange ganger i løpet av en helg, men så plutselig når apparatet har stått på lenge (f.eks. for å varme opp en stor kjele med oppvaskvann eller ved koking av poteter), stopper det å brenne og blinker rødt. Dette problemet hadde jeg både før jeg renset brennkammeret (som egentlig var svært rent og pent) og nå etterpå. Noe røyk er ikke å observere, og de "poffene" jeg hadde under oppstart tidligere, er borte nå etter at jeg hadde brennkammeret ute og rengjorde det og glødestiften. Oppstartproblemer har jeg ikke i det hele tatt nå.

 

 

Ellers har jeg samme avgasslange som jeg hadde på 100x apparatet, godt kvadrat på kablene for strømtilførsel og god spenning fra batteriet og sugeslangen som ikke er mer enn 1,5m lang stiger jevnt fra dieseltanken til apparatet. Jeg har ikke kommet så langt å få satt inn filter, så det er heller ikke tett filter. Det var ikke vind mot eksosen av betydning og jeg mener å ha god tilgang på luft til viften.

 

Så som sagt, jeg skal sjekke termostat og viftespenning og komme tilbake med resultatene. Takk så langt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1: Defekt termostat (som står inn i brenner). På bildene dine ser den helt ok ut, men den kan likevel være defekt. Test av termostat: De fleste multimetere har en "Bip"-funksjon. Ta ut termostaten, og løsne ledningene fra kretskortet. Koble til multimeteret til termostaten (ingen "bip" skal høres), og varm denne opp med f.eks. en lighter. Når termostaten blir varm, skal multimeteret gi lyd fra seg. Når termostaten igjen blir kald skal det slutte å "bipe". Skjer dette, så er termostaten i orden.

 

Legger meg flat, så flat som det er mulig. Burde lest leksene mine bedre i denne uttalelsen. Mente at det skulle gå an å teste denne type termostat på denne måten, siden alle de andre som brukes på Wallas'er testes slik. Men det går altså ikke!!!

Har bladd meg gjennom noen hundre sider i løpet av dagen, men finner ingen raske målemetoder. Kanskje noen andre med elektronikk-kunnskaper kan hjelpe med tips til måling? Jeg finner som sagt ingen opplysninger om dette i mine permer. Jeg har et rikholdig lager av deler (stadig i vekst), og har brukt "skift-og-prøv"-metoden på disse termostatene - om det ikke har vært klart synlig at de har vært defekte (deformert/"stjerneformet" spiss/avbrent)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Heisan, det var jo ikke meningen å gi deg masse ekstraarbeid med dette. Men dersom jeg får tid til å gå løs på Wallasen imorgen når jeg skal til båten for å montere giver og instrument for oljetrykk, skal jeg likevel koble fra denne føleren/termostaten/overtemperatur-bryteren og henge på ohm-meteret og måle mens jeg varmer "dingsen" opp med en lighter som jeg fremdeles går rundt med selv om jeg sluttet å røyke for et par måneder siden(!). Resultatet kommer her.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke ekstraarbeid i det hele tatt, en del av jobben min er å holde meg oppdatert. Fikk inn et apparat med lignende symptomer, bortsett fra at det ikke lar seg gjøre å regulere effekten. Brenner på full guffe hele tiden samme hva jeg gjør.

 

Helt sikkert en feil på kretskortet etter å ha prøvd alt mulig annet, og i den forbindelse prøvde jeg "metoden min" i samme slengen (uten resultat selvfølgelig), og da måtte jeg bare sette meg ned å lese gjennom en del serviceinfo uten at jeg ble særlig klokere i den sammenhengen.

 

Etter omtrent 30 års skruing på parafinmodellene, begynner det nå å komme inn dieselmodeller til verkstedet mitt. Har i det store og hele vært lite feil på disse inntil nå, men så har de fleste vært brukt i mange år uten særlig ettersyn. Hjelper lite med et servicekurs på Wallas diesel for snart 10 år siden når de kom for fullt. Lite skruing til å begynne med, men det tar seg litt opp nå, og kunnskapene øker i takt.

 

Parafinmodellene kan jeg nærmest utenat, og kan vel skru på de i blinde.

 

Det var dagens reklame (og nå kommer vel moderator :rolleyes: )

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke gjøre det enkelt? Jeg har lurt og lurt i 3 år. I båten har jeg inntil forrige helg hatt et enkelt gassbluss type de som går med slike 200 gr. gassflasker som man får kjøp overalt. Ser ut som en lakkboks uten tut. Koster fra kr. 19 på BT til Kroner 39 på Hvaler!!!

Jeg har vurdert Wallas, sprit apparat, osv osv. Fast gassinstallasjon har også vært vurdert. Så kjøpte jeg en dobbel gasskoker fra Biltema (Kr. 599,-)

Denne tenner alltid, brenner til patronen er tom og varmer en kaffeskvett på 30 sek. Man er ikke avhengig av strøm. Med en ""Flower wok" fra Maritim kan man lage et herremåltid. Ekstra gasspatroner kan man henge på utsiden av ripa om man ikke liker å ha disse gassflaskene slengende i båten. Man får også kjøpt brødristerrist og varmeellement slik at man kan bruke den som båtvarmer.

Det er desverre ikke flammevakt på denne og man må derfor være på vakt hele tiden

Når det gjelder røyksuget kan jeg ikke hjelpe siden jeg selv er i startgropa for å kutte

Link to post
Share on other sites

Gassapparater skal aldri, aldri, aldri mer ombord i Trudelutt. Som jeg vel nevnte forsøkte jeg å fyre opp et omtrent slikt

 

5150-20.jpg

 

da jeg hadde problem med Wallasen, med det resultat at hele apparatet sto i full fyr! Det gikk resolutt på sjøen, og der skal det få ligge. Og gassboksene, de ruster jo i filler og lekker dersom en ikke bruker de fort nok opp.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke gjøre det enkelt? Jeg har lurt og lurt i 3 år. I båten har jeg inntil forrige helg hatt et enkelt gassbluss type de som går med slike 200 gr. gassflasker som man får kjøp overalt. Ser ut som en lakkboks uten tut. Koster fra kr. 19 på BT til Kroner 39 på Hvaler!!!

Jeg har vurdert Wallas, sprit apparat, osv osv. Fast gassinstallasjon har også vært vurdert. Så kjøpte jeg en dobbel gasskoker fra Biltema (Kr. 599,-)

Denne tenner alltid, brenner til patronen er tom og varmer en kaffeskvett på 30 sek. Man er ikke avhengig av strøm. Med en ""Flower wok" fra Maritim kan man lage et herremåltid. Ekstra gasspatroner kan man henge på utsiden av ripa om man ikke liker å ha disse gassflaskene slengende i båten. Man får også kjøpt brødristerrist og varmeellement slik at man kan bruke den som båtvarmer.

Det er desverre ikke flammevakt på denne og man må derfor være på vakt hele tiden

Når det gjelder røyksuget kan jeg ikke hjelpe siden jeg selv er i startgropa for å kutte

Og du kan spare mer penger ved å si opp forsikringa på båten din. Den dagen båten går i lufta med "patentet" ditt, får du neppe dekt skadene hverken på din eller andres båter, ei heller "folk og fe" som måtte befinne seg i nærheten når forsikringsselskapet finner restene av gassapparat og bokser.

 

Et slikt gassapparat er ikke overhode ikke godkjent for bruk ombord i båt, selv ikke ute på selvlensende dekk. Ha det gjerne med, men bruk det bare på land.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Tilbake til Wallas kokeapparatet mitt. Jeg har ikke fått målt og sjekket noe mer, og problemet er der fremdeles når det har stått på lenge, f.eks for å varme opp en diger kasserolle med vann til oppvask.

 

Det jeg imidlertid har tenkt på, er om avgassrøret er for krokete og langt slik at jeg får overoppheting. Røret går først 20cm fra apparatet mot skottet. Så 30cm oppover og 30cm nedover igjen for å få en svanehals for å unngå vanninntrengning fra utsiden. Så går det 15cm inn under dollbordet, 15cm nedover og via en forholdsvis skarp bøy til skroggjennomføringen. Alle mål svært cirka.

 

Kan dette gi for høyt mottrykk med overoppheting som resultat? Men det er samme opplegget for det Wallas Safeflame 100x for lampeolje jeg hadde tidligere, og der hadde jeg ikke dette problemet.

 

Lars H.

pt. Kommersøya

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

100x tillater max 5 mtr avgassrør, mens 95D tillater 4 mtr. Hver 90 grader bøy tilsvarer 1 mtr mottrykk, så det er ikke usannsynlig at du finner årsaken her.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er vi ute på tur og jeg vil ikke "rote" med apparatet her, men til uken blir det å ta med nytt avgassrør (som jeg har et par meter av hjemme), og gjøre opplegget mindre kroket enn nå. Da blir det kun en forsiktig bøy oppover, før korteste vei til skroggjennomføringen som antydet på bildet. Er det forresten et antall klikk på pumpen pr. minutt for å sjekke om apparatet får korrekt dieselmengde?

 

avgass.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er å telle 10 "tikk" i løpet av 14-15 sek. Nå er det vanskelig å høre pumpen på disse apparatene, så du må holde en finger bort på pumpen for å kjenne slagene, eller lage en luftboble i sugeslangen slik at du kan "se" tikkene når luftboblen stiger.

 

Å måle forbruket ved hjelp av et måleglass er det beste. Forbruket skal være 165 ml/time, og jeg bruker å måle forbruket i løpet av 6 min., og da er forbruket ca 16,5 ml i løpet av denne tiden.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Har nå nettopp hatt oss litt formiddagskaffe, og benyttet anledningen til å telle "tikk". Og det var helt OK, 40 "tikk" pr. minutt som stemmer helt med 10 "tikk" i løpet av 14-15 sek.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er eksosslangen kortet inn nesten en halv meter, og med adskillig færre bøy. Uttestingen er igang. Det står

store kasseroller med vann på platen, og nå etter 35 minutter har ennå ikke apparatet slått seg av på egenhånd.

 

Er problemet løst? Jeg håper på det.

 

95d_eksos_ny.jpg

 

Lars H.

pt. i båten og hjemmehavnen

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Uarg!!! :headbang:

 

Ikke før hadde jeg sendt forrige innlegg, så begynte det å blinke, og pumpen stoppet, etter 40 minutter!

Så da var det altså ikke stor motstand i eksosslangen som var problemet likevel. Når apparatet får kjølnet

seg litt ned, får jeg starte opp igjen og måle spenningen på viften.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei, nok en gang.

 

Så er måling av spenning til viften gjort. Det første minuttet er spenningen 8,3volt. Når glødingen er godt igang og pumpen går etter 1 minutt, øker hastigheten og spenningen til 10,5volt, og det holder den seg på til glødingen er ferdig etter totalt 5min. Etter det er spenningen 8,3volt ved full effekt, og 5,5volt ved laveste effekt. Og i henhold til spesifikasjonen, stemmer dette helt.

 

Så da var det ikke mer å teste i denne omgang. Men hva kan da årsaken til at apparatet kutter ut etter 40min være? Jeg skal på 4 ukers ferie om 14 dager!

 

Kom imidlertid på en ting, har jeg nok tilgang til luft rundt selve kokeapparatet? Bildene under viser åpningene for lufttilgang.

 

lufting1.jpg

 

lufting2.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ifølge monteringsanvisningen skal det være lufttilgang på 30-40 cm2 under apparatet i tillegg til spalten bak. Dette kan løses

med ex 4-5 høl med Ø 3cm, eller en spalte på ex 2x30 cm. På bildet ser det ut for at det er nok, men ta mål.

 

Begynner ellers å gå veeeeldig tom for idéer om hva som kan være galt, og sitter pr i dag bare igjen med 1 spørsmål: Har du noen gang skiftet overopphetingstermostaten? Tegning av den øverst til venstre på denne linken: http://www.wallas.fi/contentlibrary/PDF/huolto/Thermostats_kuva.pdf

Som du ser har den 2 nr. Den du skal ha heter 362406, og tåler 120 grader.

 

Den andre tåler bare 70 grader, så den skal du glemme. Kan ha skjedd en feil her på fabrikken, ved en service, eller rett og slett at den begynner å vise svakhetstegn. Koster ca 250 kr.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...