Jump to content

Wallas Safeflame 95D slår seg av før maten er klar, hvorfor?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Overtemperaturtermostaten har i hvert fall ikke vært skiftet det året jeg har hatt apparatet. Men kjøpte ny og monterte idag, uten at

det hjalp. Etter 40 minutter slo apparatet seg av. Og den nye hadde samme nummer som den gamle, så begge var nok for 120oC.

 

overtempsensor_hvor.jpg

 

Dermed ble det å skaffe apparatet mer luft i tillegg til slissene i front og oppe bak.

 

lufteslisser.jpg . lufting_ekstra.jpg

 

Og etter et tips her på baatplassen.no, la jeg avstandstykker mellom overtemperaturtermostaten og bunnplaten der den er montert, slik at det ble noen millimeter luft imellom. Litt på kanten kanskje, men dette tipset kom opprinnelig fra Wallas Norge.

 

Og voila, - nå ser det ut til at alt fungerer. I hvert fall slo ikke apparatet seg av i løpet av den timen jeg lot det stå på for fullt med kasseroller med vann på platen.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Funker utmerket fremdeles.

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten i Källö Knippla

her og her.

live video pt. ikke operativt

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Min Safeflame er fabrikkmontert, så rart at de har for lite lufting, men det er ikke mange andre sannsynlige årsaker til problemet.

 

Jeg skrur ned varmen etter noen minutter, så funker det greit, men man skal jo kunne kjøre full fres når man skal koke opp noe etc...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hej

 

Jeg er en gut fra Danmark af. Jeg har læst alt herinde vedrørende wallas 95d som jeg har i min båd.

Problemet mit er at den starter og varmer i 5 minutter, den røde kontrollampe kommer IKKE til at lyse konstant men begynder at blinke og den lukker ned.

1 Der kommer 13 volt frem når jeg at lade samtidig, så det ikke er spændings mangel.

2 pumpen tikker ca 8-10 på 15 sekunder ( mit fyr kører på samme lille filter fra hovedtanken.)

3 varmeplugen måler jeg 12,30 volt når den starter. Så den trækker en del ampere.

4 varmeføleren måler jeg høj ohm kold til når den slår fra varm 50 ohm

5 Overophednings føleren har jeg haft skruet af bunden mens jeg starter den uden forskel.

Apparatet er stort set ubrugt.

Jeg har haft skilt potten ad og den ser rigtig fin ud.

 

Jeg er ved at opgive så HJÆLP :-)

Link to post
Share on other sites

Hej landsmand

Har også Wallas i min båd. Fantastisk når den fungerer, men drilsk, når den voldler problemer.

Ville i dit tilfælde først tjekke olietilførsel. Trækker den luft ind i systemet, evt. først når den begynder at varme. Kan være et tilstoppet filter eller et knæk med utæthed på den klare plastikslange. (Prøv evt. at lade den suge fra en flaske med brændstof, som står i samme højde som komfuret.)

En anden mulighed kan være et irret kontaktpunkt, som står af, når den begynder at varme, sandsynligvis i reguleringsknappen (tænd-sluk funktionen)

Held og lykke!

Link to post
Share on other sites

 

Hej og tak.

For mulige fejl de er afprøvet men, der var ingen fejl på de ting.

Men jeg tror alligevel jeg har fundet fejlen, og det sansynligvis varmeføleren der ikke sænker modstanden tilstrækkelig. Jeg målte på varmeføleren ved klemskoen mens den var ved at starte op. Og da jeg stillede multimeteret på 200 ohms området trækker det åbenbart modstanden så langt ned som wallasen kræver og lampen lyser konstant og det funker. Så skal have bestilt en varmeføleren.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hej Uffe.

 

Ja det håber jeg sandelig også. Lynnetes har en til at ligge det var det hurtigste har den imorgen. Gnisten har også. Men ville helst have støttet ham Wallas service her på siden.

Jeg tog føleren med hjem i går og, nu er den da stået helt af, ved opvarmning sker der intet med modstanden i den, den står konstant på uendelig. så den snød mig første gang. Da havde jeg også afmonteret den som jeg skrev i punkt 4 sidste indlæg. Jeg ved godt jeg jo ikke helt kan måle ohm på en sluttet kreds men i min frustration prøvede jeg at måle mens den startede op. så det var lidt heldigt. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...