Jump to content

Turforslag m/daycruiser fra Son


Reliassen

Recommended Posts

Har flyttet båten min fra indre Oslofjord til Son for sesongen. Jeg er helt ukjent i farvannet rundt Son og ønsker noen forslag til fine turer. Har en 22 fot daycruiser m/150 HK - turforslagene bør vel ligge innenfor båtens "sannsynlige utfartsområde".

 

Innspill mottas med takk.....

Link to post
Share on other sites

Velkommen til mitt hjemmefarvann :yesnod:

 

Sannsynlig utfartsområde var litt morsom - du kan jo kjøre til Afrika i den båten

 

Men er det dagsturer du er ute etter, kanskje med litt bading så tenker jeg:

Rett overfor Son har du Kølabånn på Jeløya. Ganske dybt så mange ligger her på innbilt dreggfeste - mange fine bukter og fint å bade.

Jøva - rett ved Kølabånn

Bile - rett S for Jeløy - gå gjennom Bevøysundet (pass deg for 1 meteren - hold deg tett mot Jeløya)

Mørn - ned mot Horten - ligger Øst for Langøya. Et litet paradis som ofte er fult av fastboende - men er verdt en tur.

På Jeløysiden inn mot Moss i mossesundet er Sjøhaug naturistleir. Det er fortsatt noen som tror at det er godt fiske der :wink:

Moss - Kanalen på fredag og lørdag. Passe med liv, Peppes og en annen god restaurant. 50 meter til softis for ungene på Syd siden.

Oscarsborg - Nordover - flott sted både for mat og overnatting.

Horten - mange synes gjestehavna her er flott - jeg fortsetter helt til Åsgårdstrand

Holmsbu er en liten perle. Gå forbi det moderne spa anlegget og legg til i gamle Holmsbu. god mat på hotellet, "fiskekios" med gode fiskekaker på brygga og litt sørlandsstemning der.

Drar du videre sydorver har du på Østforldsiden:

Evjesund - fint sted å ligge på svai

Teibern - Knutvika. Ytterst i Kurefjorden. Fint badested i Larkollen

Engelsviken - kjent for sin gode fiskesuppe og gode fisk

Hankø - klassikeren og går du litt lengre Syd har du Merrappanna, Flatskjæra og Slevikkilen

På Vestfoldsiden har du

Bolærne - flotte øyer nå også med merka led

Tønsberg - fin by og du slipper å vente på broåpning med din båt.

 

Lenger Syd enn det så blir det kanskje overnatting på turen.

 

Alt dette er innenfor 1 times gange i 25 knop fra Son.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takker for svar!

 

Bile har jeg allerede prøvd og mine to døtre på 5 og 7 år stortrivdes (og dermed og de voksne!) - er sikker på at det blir flere besøk i løpet av sesongen. Super plass for en etter jobb tur eller heldagstur i solen.

 

Bitteliten - takker for mange gode forslag. Gleder meg allerede til å utforske nye farvann!! Får begynen øverst på listen og jobbe meg nedover :-)

Du tolket forresten "sannsynlig utfartsområdet" riktig, det var i utgangspunktet dags- og badeturer jeg var ute etter. Vi får begynne med det nære - som kjent trenger man jo forhåpentligvis ikke gå over bekken etter vann...............

Link to post
Share on other sites

Hei, velkommen til litt "sørliger" breddegrader.

Ser at Bitteliten har mange gode forslag, vil gjerne få legge til ett par.

Bolærne på vestsiden av fjorden, en perle, og Akerø med "festningen" ved Hvaler, begge innenfor en timestid fra Son med din hastighet.

Er du først på vestsiden av fjorden, stikk en tur innom Fulehuk fyr, meget flott, og fin historie fra en foren tid.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...