Jump to content

Støtte båten mot skroget?? Går det?


Viksund Bravo

Recommended Posts

Heisann! :lol:

Selv om det er lenge til skuta skal på land, har jeg begynt å fundere på opplagsbukker.

Jeg må gjøre noe støpearbeid på kjølen(den er forlenget noe, og det er gjorrt for dårlig arbeid), og jeg ønsker å ha den "fri". Jeg lurer derfor på om skroget tåler bukker som kun ligger an mot skroget, og ikke mot kjølen?

Hvem selger rimelige bukker av denne typen, eller finnes det kanskje andre gode løsninger :smiley:?

Takker for tips!

 

Mvh Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

jeg ville også være betenkt! Hvor mye veier båten? Hvis du absolutt må ha hele kjølen fri, så må du i hvertfall finne steder på skroget som har kraftige tverrskott på innsiden.  :nonod: Ellers vil du i beste fall få en deformert båt - avhengig hvor lenge den skal stå slik..... :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

Kan nok støtte båten på kjølen helt akter, men ellers skulle jeg gjerne hatt den helt fri...

Båten veier rundt 2500 kg (bare sabben på 22HK veier 390kg++..)

Står ikke seilbåter støttet opp på denne måten da? Eller husker jeg feil? :rolleyes:

 

Hva var tanken med isopor-blokkene forresten?

 

Får nok studere hvor det kunne passe med støtter i forhold til skott innvendig, som nevnt.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Står ikke seilbåter støttet opp på denne måten da? Eller husker jeg feil? :rolleyes:

.

Seilbåter står nok også på kjølen. Når jeg skal under legger jeg lekter/klosser under slik at mesteparten står fritt. Det er mulig at du kan flytte slike klosser rundt i tur og orden? Litt mye styr, men...

Link to post
Share on other sites

støtter Thor, det går fint å sette båten på isoporblokker som støtter på sidene for og akter og evnt midt på, slik at kjølen er fri. I forbindelse med copperbot-behandling av en seilbåt så jeg at de la hele båten på sida for å komme til under kjølen, den var meget godt understøttet på den siden den lå på. Og dette gikk bra uten å deformere skroget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...