Jump to content

motoralt. i scand classic


fjordbris

Recommended Posts

Hei alle sammen

Skal kjøpe meg snekke og har falt for scand classic, pga to stikk køyer.

Men proplemet er at det er så mange forskjellige motoralt. har hørt at

en skal holde seg unna volvo og peugot, pga alutopp,varmegange og større fare for vridning av toppen. håpet noen her kan dele noen efaringer eller tips på motorvalg.

 

pfh

takk

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke noen motorekspert (langt ifra faktisk), men jeg ser at en del av scand båtene har sabb motorer og vil nok si at dette ikke er noe dårlig alternativ. Noen av dem har perkins motor også, og det kan jo også være et alternativ.  Problemet  med å velge motor er at alle har forskjellig erfaringer med motorer. En kan være kjempefornøyd med en volvo penta, mens en annen har hatt masse problemer med samme motor.

 

Har vært en del motordiskusjoner her i forumet fra før, men klarte ikke finne noen nå. Uansett så kan du jo sjekke erfaringsdatabasen. Der står det masse om forskjellige motorer.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

:smiley: :crazy:Hadde slik båt i 1983+++ og i den sto det en 33hk Yanmar,fungerte helt greit!

Noen hadde større motorer i (volvo) dengangen men ikke kunne jeg merke at de gikk noe særlig fortere,men selvfølgelig litt mere kraft når båten var fullastet for ferie.

                                                                                                                 SOLO

Link to post
Share on other sites

Vurderte sterkt Scand Classic i vår (Men hadde ikke plass i båsen, så jeg endte med den litt slankere Nidelv 24, noe jeg ikke treger på :nonod:)

Jeg likte også stikk køyene i Scanden, men Nidelven hadde 'henge køyer' så den gir like mange sendeplasser.

 

Av de ScandClassic jeg vurderte, hadde flere Buck motor. Jeg prøvde å finne mer ut om den motoren, men fant lite. Ikke dermed sagt at de er dårlige, men det er jo greit å ha en motor som det finnes kompetanse og deler til i nærmiljøet, dersom noe skulle skje (og det gjør det jo alltid før eller siden  :smiley:).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Av de ScandClassic jeg vurderte, hadde flere Buck motor. Jeg prøvde å finne mer ut om den motoren, men fant lite. Ikke dermed sagt at de er dårlige, men det er jo greit å ha en motor som det finnes kompetanse og deler til i nærmiljøet, dersom noe skulle skje (og det gjør det jo alltid før eller siden  :smiley:).

Bukh er på mange måter "Danmarks svar på Sabb". Det robuste motorer som er kjent for å være både pålitelige og lettstelte. Bukh har i tillegg vært flinke med vibrasjonsdemping, noe som kan skille dem litt fra Sabb'en  :nonod:

 

http://www.bukh.dk/dk/Bukh_produkter.htm

 

Her er den norske forhandleren:

 

http://www.univa.no/

 

Hvis jeg f.eks hadde valget mellom en Bukh og en tilsvarende Volvo  -  ja, da hadde jeg ikke nølt et eneste øyeblikk!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

hei igjen

har vel egentlig kommet til at buch er det beste alternativ selv som du og nevner poseidon.

Men har også sett at det er Buch motorer som er bygd fra saltvann til ferskvannskjøling.

uansett er det vanskelig å komme over 10 11knop på scand uansett motor størrelse.

Ser også at Nidelv er nevnt som et alternativ, vurderer også denne.

Link to post
Share on other sites

......uansett er det vanskelig å komme over 10 11knop på scand uansett motor størrelse.

Ser også at Nidelv er nevnt som et alternativ, vurderer også denne.

Mange Scand 25 har store flaps under vannlinja akter. Vet ikke om det er standard. Om det ikke er det, så vil jeg tro det vil være en stor fordel å montere slike. Undervannsskroget er vel det eneste ved denne båten som er litt "gammelmodig".

 

Utover det så mener jeg bestemt at Scand 25 er en mye mer moderne båt enn Nidelv 24. Det er ikke bare "den lille" foten i lengde som skiller, men også høyde og bredde. Selv om du har køyer i Nidelven, så er jo Scand'en en mye romsligere båt. Men så har den vel også en romsligere pris.

 

Når det gjelder andre snekker i samme størrelse, så har du Joda 7500 og Master 740, begge disse har fine linjer og moderne "halvplanerskrog", og er romslige båter. Men jeg husker ikke akkurat hvordan køyeløsninger de to har.

Link to post
Share on other sites

Nok en gang er det ryktebørs om Vovo MD 21 motorer. Har selv en Scand Classic med slik motor i og det fungerer utmerket!!! Ser også flere steder på forumet at denne motoren får god kritikk. Svakheten, om det kan kalles det er at Volvo selv oppga et alt for høgt turtall på disse motorene! Kjører selv sjelden over 3200 o/min og da fungerer den helt topp. Farten på min båt (med undervannsflaps) er da ca 9 knop. Denne farten holdes uansett last!

 

Søk på forumet etter info om vovlo md 21 og du finner massevis av positive erfaringer!!!

 

Kan absolutt anbefale Scand snekka da det er en meget romslig 25 foter!! Ser at det er mange tilsalgs med 36 hk Buck, men inbiller meg at dette er i svakeste laget på en slik båt. Ville ikke hatt svakere motor enn den jeg har personlig (men har da ikke prøvd tilsvarende båt med mindre motor!!!)

 

Lykke til med båthandelen stiller gjerne opp og svarer hviss det er noe du lurer på om båt og motor!!

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

....meget romslig 25 foter!!

Lengde 7,62 og bredde 2,87 gir mye plass, og i tillegg har båten meget fine linjer (subjektivt, men det er mange som mener dette). Totalinntrykket ødelegges nok noe av toalettet bak (før AV versjonen kom). Men som nevnt tidligere så gjør jo dette at du får to stikkøyer i kabinen foran. Og rikelig med køyer er viktig på tur  :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Ja jeg har også sett på på master, men der har du også henge køyer, synes det er ok med  ihverfall en stikk køye men skal jeg tenke langsiktig så kommer det vel en pode til iløpet av noen år så er da er det greit med to oppredde senger.

Har også vurdert 25 c AV men da da går prisen så mye opp at vi kan snakke om andre snekker igjen.

Link to post
Share on other sites

Vil bare nevne at jeg selv har Scand Classic med Bukh DV36. Er strålende fornøyd med både båt og motor. :smiley:

 

Har overhodet ikke hatt problemer med Bukh'en, og jeg oppfatter den som en meget god motor. Univa i Arendal har/skaffer alt av reservedeler, og har høy kompetanse på Bukh motorer. Lykke til med båtkjøp!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...