Mar10n Startet 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2010 Jeg har en 2-takts 4HK Tohatsu (2006) utenbordsmotor med integrert bensintank. Av uviss årsak er gjengene på selve bensintanken borte. Kjøpte motoren brukt og regner med at det er skrudd på skjevt en gang. Er det mulig å rekonstruere gjengene på noen måte eller må ny tank byttes? Har vurdert å lime på en metall-skinne el.l. men usikker på hvor bra det blir. Alle gode tips er her velkomne Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Litt vanskelig å gi råd når jeg ikke ser delen, men gjenger kan ofte fikses. Bilde kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 er det en plast stuss opp av tanken der gjengene er borte? Da lurer jeg på hvordan du skal få til gjenger som passer på det gamle lokket. Kanskje et alternativ er å lage en propp som passer i hullet? Sitér dette innlegget Link to post
Mar10n Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Forstår at det er vanskelig å sette seg inn i løsningen uten bilder. Har ikke tilgang til å ta bilde for øyeblikket men legger ved en kopi fra service heftet. Som det fremgår er det en standard integrert bensinkanne i plast (både lokk og kanne). Det er gjengene på selve kannen (som stikker opp av motoren) som har falt av. Håper dette gir et LITT bedre oversikt av løsningen Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Det er muligens en slik plasttype som er vanskelig å lime. Da er det sveising som gjelder, dvs. plasten må smeltes. Hvis tuten fortsatt står der, mens gjengene er skrelt vekk, ville jeg forsøkt med en slags gummihette og slangeklemme. Om du har korken kan du skjære en par-tre hakk i den slik at den kan klemmes litt sammen rundt tuten. Med en gummipakning mellom får du noe å klemme mot. Slangeklemme burde fungere da også. Hvis hele tuten er borte blir det verre. Har du undersøkt hva en ny tank koster? Sitér dette innlegget Link to post
daain83 Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 (redigert) Kjøpe ny tank ? Koster vel ikke all verden, evt prøve å få tak i brukt ? Vanskelig å lage nye gjenger i plast... Redigert 8.Juni.2010 av daain83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mar10n Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Takk for gode tips! Det er en tank på kun 2-3 liter så den er hyppig i bruk. Det kan bli tungvint med slangeklemme etc hver gang man fyller. Har fått inntrykk av at ny tank er forholdsvis dyrt men har ikke undersøkt selv. Tror jeg sjekker pris hos forhandler siden liming på slik plast tydeligvis kan være vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Kan du ikke bruke en separat tank på denne motoren og heller bare kjøpe en slik samt slange, så slipper du også å måtte fylle så ofte? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Kjøp deg et slikt tanklokk på Biltema og trykk det nedi. Da har du ikke behov for gjenger. En billig løsning, men desverre ikke tett om du legger motoren ned med full tank. Ellers ville jeg vurdert ny tank ja, du klarer aldri å få lagd nye gjenger på den gamle... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bonita I Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Har samme problem selv - her har tidligere eier antaglig mistet tanklokket, og deretter brukt et uorginalt og satt en skrue i: Resultat er bortslitte og ødelagte gjenger. Ny tank koster ca. kr 600,- + mva - og det er det ikke verdt. Jeg tenkte å prøve å legge på eks. sika, + gjengetape inni lokket og deretter skru lokket forsiktig på når sikaen har herdet litt men ikke helt. Håper da at lokket lager nye gjenger og når den er fullherdet vil gjengetapen slippe slik at lokket kan skrues av. Alternativ til sika kan være tokomponent lim (eks. Plastic Padding) - men regner med at jeg da har laget et nytt og værre problem hvis det ikke funker..... Andre og bedre ideer mottas gjerne :) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Honduras Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Kan du ikke bruke en separat tank på denne motoren Dette er samme motoren som Mercury 4 og 5hk. Nå kjenner jeg bare Mercury sine, men her er det slik at 4hk (som tråden gjelder) bare har integrert tank, mens 5hk har vendekran og tilkobling til ekstern tank i tillegg. Vi har 5hk utgaven, og jeg er enig med deg vedrørende å bruke ekstern tank i stedet. Motoren vår blir brukt av ungene, og med en ekstern 12L tank slipper de å fylle midtfjords fra kanner osv. Mercury har ett lite kit for å bygge om til ekstern tank mener jeg. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 hadde spandert 600 på ny tank ja.... Brannfare med evt lekkasje i ein gummibåt, nei takk Dessuten går det fort 2-300 kr i plastlim og sparkel for å tette noko som kanskje ikkje holder ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Blue_Dragon Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Synes ikke prise på ny tank var så gale... Får du med nytt lokk også? Selv bruker jeg bare ekstern tank. Redigert 11.Juni.2010 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Synes ikke prise på ny tank var så gale... Får du med nytt lokk også? Selv bruker jeg bare ekstern tank. Prisen er uten lokk: Det koster 239,- + mva så totalt kommer ny tank og lokk på nærmere 1000-lappen: Da er det nesten bedre å finne en reservedelsmotor og betale en tusenlapp for...... Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
TMe Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 En "tusing" i ny og ne er småpenger i båtsammenheng. Monter bensinpumpe og bygg om til separat tank. Lappe på tankstussen blir "jalla" uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.