Jump to content

Rekonstruere gjenger på Tohatsu 2-takts bensintank

Mar10n

Recommended Posts

Jeg har en 2-takts 4HK Tohatsu (2006) utenbordsmotor med integrert bensintank.

Av uviss årsak er gjengene på selve bensintanken borte.

Kjøpte motoren brukt og regner med at det er skrudd på skjevt en gang.

Er det mulig å rekonstruere gjengene på noen måte eller må ny tank byttes?

Har vurdert å lime på en metall-skinne el.l. men usikker på hvor bra det blir.

Alle gode tips er her velkomne :yesnod:

Forstår at det er vanskelig å sette seg inn i løsningen uten bilder.

Har ikke tilgang til å ta bilde for øyeblikket men legger ved en kopi fra service heftet.

Som det fremgår er det en standard integrert bensinkanne i plast (både lokk og kanne).

Det er gjengene på selve kannen (som stikker opp av motoren) som har falt av.

Håper dette gir et LITT bedre oversikt av løsningen :confused:

tohatsu.gif

Det er muligens en slik plasttype som er vanskelig å lime. Da er det sveising som gjelder, dvs. plasten må smeltes.

Hvis tuten fortsatt står der, mens gjengene er skrelt vekk, ville jeg forsøkt med en slags gummihette og slangeklemme.

Om du har korken kan du skjære en par-tre hakk i den slik at den kan klemmes litt sammen rundt tuten. Med en gummipakning mellom får du noe å klemme mot. Slangeklemme burde fungere da også.

Hvis hele tuten er borte blir det verre.

Har du undersøkt hva en ny tank koster?

Takk for gode tips!

Det er en tank på kun 2-3 liter så den er hyppig i bruk. Det kan bli tungvint med slangeklemme etc hver gang man fyller.

Har fått inntrykk av at ny tank er forholdsvis dyrt men har ikke undersøkt selv.

Tror jeg sjekker pris hos forhandler siden liming på slik plast tydeligvis kan være vanskelig.

Har samme problem selv - her har tidligere eier antaglig mistet tanklokket, og deretter brukt et uorginalt og satt en skrue i: Resultat er bortslitte og ødelagte gjenger.

Ny tank koster ca. kr 600,- + mva - og det er det ikke verdt. Jeg tenkte å prøve å legge på eks. sika, + gjengetape inni lokket og deretter skru lokket forsiktig på når sikaen har herdet litt men ikke helt. Håper da at lokket lager nye gjenger og når den er fullherdet vil gjengetapen slippe slik at lokket kan skrues av. Alternativ til sika kan være tokomponent lim (eks. Plastic Padding) - men regner med at jeg da har laget et nytt og værre problem hvis det ikke funker.....

Andre og bedre ideer mottas gjerne :)

BONITA I

Kan du ikke bruke en separat tank på denne motoren

Dette er samme motoren som Mercury 4 og 5hk. Nå kjenner jeg bare Mercury sine, men her er det slik at 4hk (som tråden gjelder) bare har integrert tank, mens 5hk har vendekran og tilkobling til ekstern tank i tillegg. Vi har 5hk utgaven, og jeg er enig med deg vedrørende å bruke ekstern tank i stedet. Motoren vår blir brukt av ungene, og med en ekstern 12L tank slipper de å fylle midtfjords fra kanner osv.

Mercury har ett lite kit for å bygge om til ekstern tank mener jeg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...