ronncatj Startet 7.Juni.2010 Del på Facebook Startet 7.Juni.2010 Jeg har en sandvik 25ac, Med perkins 4.108 49hk. Tingen er at båten gjør kun 8knop med den propellen som er på nå (jeg vet ikke helt hvilken størrelse den har) Så håpte jeg at jeg kunne fått 2 knop ekstra med en annen propell. Kan noen hjelpe meg å finne rett størrelse? Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Hvor høyt turtall får du med den propellen du har? Hvis du oppnår max. turtall med den propellen du har så er det vel ikke stort å hente med en annen propell. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Dette stemmer ikke. At man oppnår max turtall betyr ikke at man ikke kan ha for lett propell. For å vite hvilken propell du skal ha må du vite båtens vekt, lengde i vannlinjen, antall HK og girutvekslingen. Jeg sendte selv en forespørsel til Drevia med disse dataene og fikk svar på hvilken propell jeg skulle bytte til. Sikkert noen norske forhandlere som kan gjøre det samme for deg også. Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Takker for svar :-) Håpet egentlig på at det var noen med samme båt som hadde et konkret svar til meg.Oppgitt maks turtall er 3600omd/min. Men jeg får ikke mer enn 3000-3200 pga sikkert en sperre som er satt på rett over 80%. Med 8 personer med bagasje så får jeg 7-8knop uten problem. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 det skal mye til og få deplasmentskrog 25 fot i over 8 knop - men du kan sette på litt tyngre propell for og få ned turtallet litt - gjorde det på en sandvik 28 jeg hadde noen forlenger skroget med ei padde bak men er mye arbeid for en knop eller 2 med andre ord 49 hk til perkins er mere en nok til sandvik 25 og om du setter i 150 hk vil den bare bruke masse mere drivstoff og den graver seg ned bak med andre ord la ting være - det blir bare dyrt og frusterende - Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hank Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Hvordan vet du at det er en sperre på motoren din? Dersom max turtall er oppgitt til 3600 i motorens håndbok har produsenten neppe montert noen sperre på et lavere turtall i alle fall... I ditt tilfelle kan det jo være at propellen er for tung siden du ikke oppnår max turtall. Og som tidligere nevnt må andre med samme båt også ha samme motor og gir for at du skal ha noen nytte av tips om propellvalg. Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Jarle, jeg har en slik plate du skriver om :-) Hank, jeg skal prøve å tvangskjøre den på pumpa i morgen bare for å få det bekreftet. ;-) Jeg får vel forresten bekreftet maks turtall hvis jeg gir full gass i nøytral/fri? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 oki men enda - jeg hadde lik motor og i en 28 sandvik uten padde -den gjorde stort sett maks 8-10 knop satte på en større prop og fikk ned masj turtallet vesentlig - men dog gjorde den verken mer eller mindre di regner vel ca en knop pr meter på desplasment ??? så en 25 foter + 1 fot padde blir underkant av 8 meter = altså 8 knop så på finn.no - di fleste ligger oppgitt med 8 knop en raring med 110 hk som skriver 14 knop det skulle jeg likt å se - men bevares få den i plan så går det så det griner Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Gullfisk Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 En kollega har nylig kjøp en Sandvik 25 med en JGM 1800 motor. Litt usikker på om det er 36hk eller 47hk, og turteller virker ikke enda, men han har marsjet på 9 knop(gps) med den. Han har stoor flaps, men motormessig mye likt 4.108, så en pekepinn på hva som kan være mulig er det jo. Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Min flaps er ikke akkuratt båtens bredde men ca 60-70cm bred å 60-70cm lang. Så den burde hjelpe litt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Når du finner ut av dette, husk at det er bedre med en propell som er litt for lett, enn en som er litt for tung - medfører mer slitasje på gir og motor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Min Viksund 27 lar seg presse opp i 11 knop, med 70hk og stor flaps. Men i den hastigheten oppfører den seg så dårlig at max farten bare har akademisk interesse! Jeg marsjer mellom 7 og 8 knop, og der oppfører båten seg som den skal. Så glem dette jaget etter større fart, båten er uansett ikke bygd for det! Om det er fart du ønsker, så har du nok kjøpt feil båt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ronncatj Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Takker for gode råd & tips Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Nå har jeg testet å funnet ut at 3600++ omd/min går fint i N, men 3200 omd/min i Gir. Kan vel ikke forlange noe mer da? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Det betyr at du har litt for tung propell, du bør antageligvis gå ned 1-2 tommer i stigning for å kunne oppnå max turtall. Men det betyr også at du må opp i et høyere turtall for å holde den marsjfarten du har nå, med tilhørende bråk etc. Så selv om du kanskje kan klare 9-10 knop på max turtall med ny propell, så vil du mest sannsynlig fortsatt marsje på samme hastighet som du gjør nå etter propellbytte men med høyere turtall. Du må nesten vurdere selv om du synes det er verdt å bytte propell for, jeg for min del hadde mest sannsynlig latt være. Med mindre jeg kom over en billig propell jeg kunne prøve meg frem litt med da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ronncatj Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Takker for svar index, jeg har nå fått båten på land, første gang med meg som eier, det var et sørgelig syn. Sinkanode på propellaksel var borte å propellen var ganske tært så den MÅ byttes. Så jeg lurer på om jeg kan gå for samme type propell (en ny en) med tanke på at båten har gått alle sine 25år med denne motor, gir og propell? Kan jeg også få en anbefaling på hvilket bunnstoff jeg skal bruke? Har tenkt å bruke Hempel selvpolerende bunnstoff. På forhånd takk for alle svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 (redigert) Hempel sitt selvpolerende er bra, det samme er Seajet og Jotun sine. Siden du likevel må bytte propell ville jeg kanskje vurdert en tomme eller to mindre vridning på den nye. Men noe mer fart ville jeg ikke forventet uansett... Redigert 26.Juli.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ronncatj Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Hviken forskjell vil det gjøre i såfall? (jeg er ikke så erfaren med vridning osv. ) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 biltema sitt bunnstoff er bra Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Det var vel Jotun sitt Nonstop som vant tester i år? vedrørende propell tror jeg at jeg ville gått ned et par tommer. Ikke for fartens skyld men da vil motoren jobbe lettere og således kanskje få et lengre liv. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
index Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Hviken forskjell vil det gjøre i såfall? Du vil få litt høyere maxturtall (ca 2-300 rpm pr tomme), og derved få mulighet til å ta ut max effekt av motoren. I marsjfart vil det kanskje føre til at du må gå med et høyere turtall enn nå for å oppnå samme fart. Mulig toppfarten øker litt, men i en snekke er det uansett marsjfart som er interessant... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ronncatj Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Takker for bra svar Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 31.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 Ny propell er bestilt, den forrige var 17 x et eller annet (klarte ikke tyde hva som sto på) snakket med Thomas på Sleipner. Ga han dataene på båt, gir og motor, så den nye propellen blir 15x11" Skulle gi maks fart på 10knop på 3600omd min, så da tipper jeg ca 8 knop på 2800-2900 omd min. Båten måtte skrapes helt hvit da det var 30år lag med bunnnstoff, det blir 3 strøk hempel light primer, 2 strøk hempel mille bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 Båten er sjø satt :-) Farten er den samme ca 8 knop på 3000 omd min. Men det høres at motoren jobber mye lettere å jeg får i tillegg 3600 omd min når jeg gir full gass, så jeg vil tippe at forbruket har gått ned i takt med slitasjen på motoren, å jeg har fått det jeg ønsket å oppnå. Forresten ved full gass så graver den seg bare ned å det går ikke særlig mye fortere klarer ca 9,5 med fullt pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.