Jump to content

sitat: "Noen ganger er det allright!"


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Her om kvelden på badet, med tannbørsten i hånden, minus 20 grader ute, så jeg meg selv i speilet. - Oh skrekk og gru! Den skrukkete gamle kroppen. Og til høsten når jeg runder 60 blir det nok ikke bedre tenkte jeg.

 

Da husket jeg plutselig et spørsmål en journalist i ukebladet Hjemmet (kona abonerer på det) stilte til vår kjære båtvenn Odd Børretzen etter han hadde hatt kreft og et lite slag: "Du har et uttrykk som du kaller <<den lille død>>?"

 

"Ja," svarte Odd:"det er når du mister lysta. Det er når du går ned til båten og skal på seiltur og du blir bare stående og se på den. <<Nei, dette har jeg gjort så mange ganger før at det gidder jeg ikke.>> Da har du avgått ved den lille død og tatt skrittet mot den store."

 

Nei, drit i gammel kropp, - svigerfar er 93 og still going strong! jeg skal bli gammel, nei mange år!

 

Lars H.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Man er nok ikke eldre enn man føler seg, og det  er nesten aldri for sent bare hjertet slår.

For noen år siden var min kone og jeg på ferie på Malorca. Der traff vi et par i 60 årene som er bekjente av oss som var på seiling i Middelhavet. Om kvelden samlet de sammen noen seilervenner som vi hilste på ved en bedre middag. De fleste var godt voksne,og de eldste var et svensk par på over 80 år. De var fra de dype skoger i Sverige, og hadde knapt sett en båt i sine liv. Etter å ha kjedet seg gjennom noen år som pensjonister, bestemte de seg for åkjøpe seilbåt. Som sagt så gjort. En godt brukt 32 fots båt ble kjøpt inn, og etter hvert satte de to kursen mot Middelhavet. Under en kraftig kuling i Biscaia ble kona sjøsyk og lå to døgn på dørken og klorte seg fast. Men hva tror dere de planla: Jo, når de ble lei av Middelhavet, skulle de seile over til karibien.

Jeg vet ikke hvor de er i dag. Men våre bekjente som skulle seile ett år i Middelhavet, seiler nå på 7. året og har enda ingen planer om å gi seg.

To andre bekjente på 60 har nettopp kjøpt seg en gammel 32 foter som de skal fortøye i Hellas og benytte der nede til ferieturer.

Nei,det er ingen grunn til å gi seg med sjølivet selv om håret er grått og alderen passerer både 60 og 70.

Link to post
Share on other sites

Kjære Anton, jeg vil ha meg frabedt å bli kallt gråhåret. Mitt hår er sølvmetallic. Bare for å ha sagt det, skal du kjøpe ny bil med den fargen, må du betale ekstra. Forøvrig er jeg heller ikke overvektig, jeg er underhøy.

 

Fra spøk til litt alvor, sålenge en har gleden av å være på sjøen, så spiller ikke alderen noen rolle.

Link to post
Share on other sites

Og har dere hørt om han 90 åringen på gamlehjemmet som ble iterviuet av lokalradioen? "Hvordan er det å bli så gammel?" "Jeg er ikke gammel, bare mange år!"

 

Eller, "Har du mange venner du da?" "Vel, jeg har bare døde venner jeg."

 

Lars H.

(grå i håret, eller som det heter: distingvert!!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel , det er kanskje litt rart at jeg som en ung fole her på sidene skulle legge inn noe her, men det er noe med hvor gammel man føler seg.  Mange av mine venner vil jeg påstå er eldre enn feks. moren min.  Og med det mener jeg: Jeg har mange "satte" venner. og til tider er jeg nok det selv også. Det eneste de gjør er å jobbe. De har det ikke bra hjemme, for de jobber hele tiden, de har det ikke bra på jobben for de gjorde det bedre i fjor eller året før, og de har ikke tid til venner. Vel så har vi jo de som har masse venner. men de har det heller ikke bra med sine kjære, for de ofrer masse på sine venner som da kommer først i køen. Dette kunne jeg skrevet om på utallige sider, men det orker jeg ikke nå. Ville egentlig si at man er vel ikke eldre, eller yngre en man føler seg. Min mor reiser rundt i verden sammen med sin mann og opplever. De er med sine barn på deres oppfinnsomme nykker og koser seg i sitt eget selskap. De elsker båt men har bare en lite "buster" på hytta.  Når jeg valgte bår fremfor garasje i fjor var reaksjonen:  Å.. perfekt... mye bedre, den vil dere ha masse glede av.

Heldigvis har jeg en kone som er nesten like båtgal som meg.

Nei nå er jeg vel på villspor. Men til deg Lars . Så virker det som du har både tid til deg selv og til dine kjære.  Det er nok mange folk der ute som vil ha oppskriften..  og ikke minst som trenger den.... :smiley:

 

Med vennlig hilsen

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Min kone (35) blir gjerne referert til som "litt over tjue" mens jeg (42) er "i 40-50 års alderen". Pussig..... :smiley:

 

Jeg mener bestemt at alder ikke har noe særlig med år å gjøre. Det vil si at en 25 åring godt kan oppleves som eldre enn en 70 åring.

 

:lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En "senior" person på gamlehjem blir intervjuet av lokalradioen (jeg går ikke god for sannheten i denne historien...):

"Så si meg, hvordan har du klart å bli så gammel?"

"Å-å-å, de-e-t har væ-æ rt piker, vin og sang he-e-e-le ti-i- den"

"Du verden, men du röyker vel ikke, da?"

"æ-æ rru gæ-æ-rn, so-o-m en sko-o-rste-e-in"

"Du store min.  Dette er jo utrolig!  Hvor gammel er du egentlig?"

"Fö-ö-rti-i to-o"

 

:lol:

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Vel, dette har ikke så mye med båt å gjøre. Men det kan jo være måte å eldes mer med glede på? Man trenger ikke slutte helt å lese, men være litt mer selektiv i det man leser kanskje?(Baatplassen. no må jo leses)

 

"Jeg har lest så mye om skadevirkningene av å røyke, å drikke alkohol, spise for mye fet mat, og ha for ofte sex. Så nå har jeg bestemt meg for å slutte å lese."

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...