Jump to content

turtallsproblemer med steyr motor?


bayliner57

Recommended Posts

Kanskje dette ligner?

Jeg la merke til at jeg manglet noen hundre omdreininger og motoren (256) virket slakkere en periode.

Det viste seg at rørstussen for eksos og vann i overgangen mellom motor og eksosbend/transom var irret istykker, slik at eksos og vann ble mikset.

Det ligger en føler inni dette bendet som da følte eksostemperatur istedetfor kjølevannstemperatur, og dermed skrudde ned effekten på motoren pga antatt varmgang...

 

Denne rørstussen jeg snakker om ligner litt på et sneglehus med tøytrekk utenpå.

 

Det var da gått ca 950 timer.

 

Lykke til :-)

 

Mvh

Gislet

Link to post
Share on other sites

Hei bayliner57, som andre er innepå så er det en fordel om du beskriver hendelsesforløpet, har du tidligere hatt fullt turtall, når mistet du evt. dette, skjedde det noe i forkant, har du gjort noe med båt/motor??

 

Noen mulige årsaker er tett dieseltilførsel, groe på båt og propell, feil propell, tett luftfilter, feil på turbo, feil på eksosbend som nevnt over. Det kan også tenkes at du har en alarm som gjøør at motorens styringsenheten reduserer turtallet. Du får kjøpt en diagnoseplugg til disse motorene slik at du kan lese av alarmene på en vanlig PC.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei takk for tipset,maskina har gått ca 180 tima så den er nesten ny.Det som sjedde var eg gikk på vanlig kjør 25 knop 3700omd

så slakka den seg ned og stoppa.SÅ Sstarta eg den,då var der ikkje kraft nok til å få den i plan igjenn.Drevet er nytt Bravo tre

propellen er20 kuppa den er ny.Univa mente da det var feil drev som var montert.så vart det montert på et bravo to, då fikk dei omdreininga 4200

men krafta var så dårleg, den gjikk da ca 20 knopp få full fart.Disel filter er nytt den gjikk 29 - 30 knopp før stoppet

Univa har hatt den i benk og mener at maskina er helt ok.Det trur eg ikkje noe på,

Link to post
Share on other sites

Hvilken båt er det snakk om?

 

Du sier at båten gikk maks 30 knop før hendelsen, men at den ikke ville plane etter og Univa mente at motoren var OK og at det var feil drev som var problemet :confused: Har jeg forstått dette rett?

 

Hva mente Univa da var grunnen til at den tidligere hadde gått 30 knop med dette drevet og at den nå ikke ville i plan?

 

Jeg tror jeg hadde skaffet meg en diagnoseplugg og sjekket om det var noen alarmer som kunne fortelle deg litt hva som er galt?

Har du prøvd å kjøre den med motorluka åpen og evt uten luftfilter?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...