Jump to content

Prosjekt ferskvannskjøling Sabb Diesel type G


sabbdiesel

Recommended Posts

Hei. Tenkte jeg skulle skrive litt her om prosjektet mitt. Jeg har i mange år vært inne på tanken å bygge om Sabben til ferskvannskjøling og tørr eksos. Mye for å få finere lyd av motoren, men også fordi saltavleiringer og tæring er et stadig tilbakevendende problem.

 

Etter å ha nilest tråden til Walter_S om emnet, og bladd meg masse fram og tilbake i tråden "alt om Sabb" og ikke minst, sett Hengefjes' sin fantastiske og godt dokumenterte tråd om overhaling av 2G, var motivasjonen mer enn god nok til å påbegynne prosjektet!

 

Båten min har vært i familien siden tidlig 80 tall, og det har vært byttet to topper på motoren i løpet av denne tiden. Toppen som står på nå er fra 2003. I fjor høst fikk jeg tak i ei kjølesløyfe fra et sjark-vrak i Narvik. Riktignok er sløyfa til en 2G, men den blir å funke fint til 10 hestern min og. Må muligens korte den inn litt. Planen er å ta opp båten nå i sommer for vanlig vedlikehold. Begynte så smått å klargjøre for ombyggingen i april. Da oppdaget jeg at jeg hadde fått en lekasje på vannpumpa. En kombinasjon av en gammel svakhet i en skrue, og at det sannsynligvis har blitt stående litt vann igjen i pumpa i vinter å sprengt på. Ettersom jeg kuka det litt til, klarte jeg ikke å få restene av skruen ut av vannpumpehuset, og måtte dermed tilbake til donorbåten, sjark-vraket og 2G-motoren som står der. Heldigvis passer jo alle vannpumpedelene om hverandre, så var bare å sette huset fra 2G'en rett på, membranen så fin ut så så ingen grunn til å bytte den. Vannventilhuset har jo også "albu med sideløp" som jeg jo kommer til å trenge etterhvert.

 

Så var det å begynne med å få renset kjølekanalene. Det var ingen enkel jobb skulle det vise seg. Først hadde jeg store problemer med å få kjølevannet til å sirkulere gjennom motoren. Hadde koplet av slangene, og lot pumpa suge reint ferskvann fra en vanndunk. Til slutt måtte jeg åpne ene pluggen i toppen, og helle "systemrens" ned i toppen å la det stå ei stund. Etterhver rant dette ned i sylinderen, og jeg fikk en form for sirkulasjon. Til å begynne med var det bare såvidt det pipplet kjølevann ut av returslangen på toppen, når motor gikk på hurtig tomgang. Jeg blandet ut systemrens, som jeg sirkulerte gjennom motoren. temperaturen steg opp i 80 grader, før det begynte å sirkulere sånn noenlunde, og tempen sank til 60 grader. Lot blandingen stå i motoren to-tre dager, og startet opp. Fortsatt lot jeg vannpumpa suge inn rent ferskvann fra en vanndunk. Vannet som kom ut var en blanding av gjørme og svart gørr! Så middelet hadde helt klart effekt. Kjørte på samme runden en gang til, og hadde nå en ganske stabil temperatur på ca 40 grader ved ca halv belastning (turte ikke kjøre så hardt, ettersom gummi-eksosslangen ikke fikk kjøling)

 

Koplet deretter tilbake saltvannskjølingenog blindet det ene inntaks-nippelen, ettersom jeg er avhengig å gå båten en drøy halvtimes tid for å komme på slip. De siste rundene med rensing av kjølesystemet skal tas når båten er kommet på slip. Da skal jeg kjøre på med sitronsyre og eddik og alt annet fyfan som tar rust og salt. Og spyle gjennom kanalene med trykk.

 

Så langt alt vel.

 

Her følger noen bilder av forberedelsene så langt. Bildene viser det "nye" vannpumpehuset m/ventilhus fra 2G'en. Det hadde en litt annen utforming, men passet rett på.

 

img_3997.jpg

 

img_4001.jpg

Link to post

Jeg trodde jeg var sånn noenlunde i mål med rensing av kjølekanaler, ihvertfall slik at båten kan gåes til slippen uten problemer. Var i båten i dag for å planlegge bygging av nytt eksosanlegg. Sabben ble selvfølgelig startet opp, den tente på første forsøk, som vanlig. Nå er jo saltvannskjølinga koplet tilbake, men returvannet fra motoren går nå midlertidig overbord via en 1/2" plastslange. Dvs at eksosen fortsatt går ukjølt ut gjennom gummislangen. Dette er ikke noe problem så lenge motoren kun går på tomgang. Jeg ble stående å se på vannet som sildret ut av returslangen, og syntes egentlig at det ikke var særlige mengder som kom ut...

 

img_4000.jpg

Sirkulasjon på vanlig tomgang (5-600 o/min)

 

Motortemperaturen steg også til ca 50 grader på vanlig tomgang. Jeg bestemte meg for å kjøre motoren på litt belastning i brygga for å se på temperaturen. Den lå ganske stabilt på 50-55 grader, men synes fortsatt dette er for høyt i forhold til belastning.

 

img_3991.jpg

 

Det som var mer urovekkende var at det stadig kommer pittelitt kjølevann ut i lag med eksosen! Selv om det nå ikke skal gå nå vann ut der. Det kan riktignok være en lekasje mellom toppen og lydpotta, ettersom det ikke står noe pakning der nå (skal bytte til ei anna lydpotte med ekspansjonstank, og har ikke fått tak i pakning enda) Det var også antydning til gråhvit røyk når motoren ble belastet (vanndamp?) Mistanken gikk jo straks til tidligere problemer med sprekker i toppen mellom ventilene. Jeg klarte ikke helt å få ro i kroppen med dette, så jeg heiv meg rundt, og i løpet av 10 - 15 minutter, var toppen av! Her ved første øyekast kan jeg ikke se antydning til sprekk mellom ventilene! Heldigvis! Skal ta med noe mer verktøy i morra slik at jeg får åpnet ventilene, og sett inn i portene etter sprekker.

 

MEN! Kjølevannskanalene var jo helt igjengrodd av saltavleiringer. Det hadde jeg mistanke om, så var bra å få sjekket dette. Spesielt på eksos-siden var det ikke sirkulasjon gjennom i det hele tatt!

 

img_4005.jpg

Rimelig tett her!

 

img_4011.jpg

Sånn ser det ut ned mot blokka

 

img_4016.jpg

Sabben nedplukka

Sånn så det ut mot blokka

Link to post

Bra at du plukket av toppen! Etter et langt liv med saltvannskjøling er mekanisk staking det eneste som nytter for å få ut rustflakene her. Stak løs alt du kommer til, bruk gjerne en bor på hullene mellom blokk og topp og mellom topp og potte. Etter at alt er staket rent og toppen er montert igjen kan du godt kjøre en rund til med Systemrens...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jepp, var bra å få av toppen for å stake opp hullene. Hadde jo mistanke om det hele tiden, men håpet jo på at systemrensen skulle ta det meste. Når først toppen var av, lurte jeg litt på om jeg skulle kjøre full stempelsjau i samme slengen, med ny sylinderforing og stempelringer. Jeg har jo med gru sett folk har lagt ut bilder her på baatplassen av ymse, sunnrustede foringer som de har trua ut av gamle Sabb-motorer. Imidlertid viste det seg etter litt etterforsking at motoren var totalrenovert hos Mathiasen Mek. i Harstad (Sabb forhandler) ca midt på 80-tallet. Da ble det bl.a. satt i ny sylinderforing. Motoren har gått svært få timer siden dette (sikker også derfor vi har hatt litt problemer med saltvannskjølingen) Det var faktisk fortsatt mulig å se det karakteristiske hone-møsnsteret på sylinderveggen! (som ble beskrevet i Hengefjes' tråd om 2G-restaurering) Ettersom motoren altid har vært svært lettstartet og hatt god kompresjon, lar jeg sylinderen og stempel være i fred for denne gang.

 

I dag har jeg gått over toppen, og leitet etter evt. sprekker. Fikk pressa opp ventilene, og sett med det blåtte øye så godt som mulig. Ser heldigvis ut som toppen har klart seg bra! Kan ikke se noen sprekker ihvertfall! (nå er jo toppen fra 2003, hadde jo vært for jævlig om den var sprukket...)

 

img_4021.jpg

topp

 

Fikk også glødet ut toppakninga og noen andre mindre kopperpakninger. Har bestilt nytt pakningsset hos sabb.no for ei ukes tid siden, men har ikke fått noe bestillingsbekreftelse eller hørt noe fra de, er det noen andre som har erfaringer med å handle på nettbutiken hos de?

 

img_4025.jpg

gløding av toppakning

Link to post

Har gått greit å handle fra Frydenbø i Bergen. Har bestillingen vært under 500 spenn, så har det kommet til et tillegg på 50 spenn på regningen. Hadde selv katalogen og verkstedmanualen til Sabb 2GZ, så jeg bestilte bare de delenr jeg trengte. Mulig det var derfor det gikk greit pga at jeg hadde delenr på forhånd, og de slapp å lete de opp :confused: Min motor gikk opp mot 72 grader den på det aller varmeste, og det er annen termostat på ferskvannskjølt enn saltvannskjølt :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Mulig 2G har, den har jeg ikke vært så mye borti. Men både 2H og G har kun termostat hvis den er ferskvannskjølt. Rimelig nok, siden termostaten skal sitte mellom potta og ferskvannstanken. Og det er vanskelig å få til uten ferskvannstank..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei. Som dere kom fram til, så er det ingen termostat på sjøvannsjølte motorer. Men husker at når toppen var ny, så måtte vi faktisk strupe litt på vanninntaket for å få opp temperaturen på motoren, ettersom den faktisk fikk for mye kjøling. Sånn har det ikke vært i de siste årene for å si det sånn...

 

Men til dagen i dag. Begynte å jobbe på nytt eksosanlegg i dag. Var en tur innom den lokale skraphandleren, og han hadde jo det jeg trengte, og mere til! Fikk tak i et ca 4 meter langt rør, med diameter 50 mm i rustfritt stål, En 5 mm platebit på ca 20x20 cm i rustfritt stål (for å lage takgjennomføring av) og en bit fleksirør, også i rustfritt. For alt dette betalte jeg kun 150 kroner! Tørr ikke tenke på hva jeg måtte ha betalt for rustfrie eksosrør i ei bilsjappe...

 

Nå trenger jo ikke jeg et 4 meter langt eksosrør, men rustfrie rør i kurant dimensjon er jo greit å ha stående!

 

img_4026.jpg

Røret er hentet

 

Nå var det jo egentlig den 90 graders bøyen i enden som var mest interessant med røret. Jo mindre sveising, jo bedre!

 

img_4027.jpg

 

Etter litt grovkapping og sliping ser det slik ut! Det er noen små bulker i røret, men det har ingen betydning for funksjonen. Røret skal pakkes inn i eksosbandasjer uansett.

 

img_4030.jpg

 

Neste steg var å begynne med takgjennomføringen. Planen er at eksosen skal gå opp på taket av styrhuset, der røykrøret til refleksovnen går i dag (ovnen og røret skal flyttes litt) Dermed er planen å lage ei takgjennomføring som har samme dimensjon som den som er der i dag, slik at jeg kan bruke de samme hullene i taket. Gjennomføringen til ovnen skal tas vare på og brukes en annen plass.

 

img_4032.jpg

 

Slik ser fleksirøret ut. Den store flensen skal kappes av, og fleksirøret skal sveises inn mellom stussen på eksospotta og røret som er avbildet over.

 

Forhåpentligvis får jeg gjort noe i morgen og! :smiley:

Link to post

Jepp, jeg har en oppstart-video på youtube! :smiley: Når den videoen ble tatt, var båten fin og nysmurt i skroget, men overbygget var tørt og fælt, nå er det motsatt! Men skal jo på land om et par uker, må bare innom forsvaret ei ukes tid først (les: HV-16) og springe litt i skogen :flag:

Link to post

Fikk ikke gjort så mye i dag, var å hentet 2 favner ved i lag med gamlingen... Gikk over toppen i kveld, og vasket den ned med varmvann og zalo. Den nye brukte ekspansjonstanken jeg har fått tak i, var ogå ubehandlet, og noe mer rustet enn toppen min. Etter litt pussing med stålbørsten, var den og toppen klar til grunning.

 

img_4034.jpg

Toppen ferdig grunna. Ser jo ut som billig julepynt...

 

img_4036.jpg

Ekspansjonstanken, etter samme behandling...

 

img_4040.jpg

Ny brukt eksospotte, av nye typen. Denne så jeg ikke noe poeng i å grunne, ettersom den ikke var noe særlig rusta... Hele motoren skal lakkes opp etterhvert, når jeg finner ut hva som var originalfargen på sabben på slutten av 50 tallet... Noen som vet?

Link to post

I dag fikk jeg montert toppen igjen, og sabben startet på første forsøk, som vanlig! :cheers_wine: Ser også ut til at det er mer kjølevann som strømmer gjennom motoren nå! Monterte også "trimpotta" på sabben (den nye, stygge firkanta potta) og ekspansjonstanken. Ekspansjonstanken er ikke i bruk enda, var mest for å få tettet hullet i potta, slik at jeg kan bruke motoren med sjøvannskjøling inntil videre.

 

img_4041.jpg

Blei jo ikke så værst med sølvfarge! men den er jo midlertidig da...

 

img_4046.jpg

Her er ekspansjonstanken montert, og Sabben dunker og går! Ikke montert eksosanlegg enda, men litt dieseleksos tåle man jo for kortere perioda!

 

img_4048.jpg

Ikke nå tvil nei!

 

img_4049.jpg

Etter å ha kjørt litt arbeidslunk i motoren ble topplokkmutrene ettertrukket med 100 lb ft moment.

 

img_4051.jpg

Et bilde av skuta utvendig

Link to post
  • 2 uker senere...

Etter noen ukers stillstand i prosjektet har jeg nå kommet litt videre. Nå er eksosanlegget ferdig! Ble en del turer fram og tilbake mellom båten og verkstedet på jobb for å få delene rett tilpasset. Jeg er ikke noen fagmann innen sveising, men har lært meg litt. Nok til å klatte i hop noen eksosrør ihvertfall :smiley:

 

img_40561.jpg

Ny flens med fleksirør som skal monteres mot eksospotta

 

img_4057.jpg

Eksosrøret, med takgjennomføring, klar til prøvemontering

 

img_4060.jpg

Enden på eksosrøret skråskjæres for å hindre vann i å renne inn

 

img_4061.jpg

Etter de siste justeringer, kan flensen og fleksirøret sveises fast i det andre røret, og det hele er ferdig!

Link to post
  • 2 måneder senere...

De siste rundene med rensing av kjølesystemet skal tas når båten er kommet på slip. Da skal jeg kjøre på med sitronsyre og eddik og alt annet fyfan som tar rust og salt. Og spyle gjennom kanalene med trykk.

I tillegg til alt annet lurium har en stubb gardinspiral i handboremaskinen en god renseeffekt i kjølekanaler o.l.

Kan faktisk bore "i sirkel" om radien ikke er altfor snever.

Banker og slår i godset, skraper og løsner . . . .

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Interessant at folk leser denne tråden! :-) Prosjektet stoppet litt opp i sommer pga tidenes værste sommer værmessig. Den planlagte slippsettingen har foreløpig ikke blitt noe av, men håper å få tid til det før minsugraderne begynner å komme på natta... Forøvrig er båten fullt opperativ enn så lenge med sjøvannskjøling og tørr eksos! Ble jo virkelig gromlyd med "raka rør" opp over taket! Men vurderer å muligens sette inn ei åpen lydpotte på røret, blir litt vel skarp lyd på full maskin kan man jo si :-P Skal få filma båten en dag og lagt ut et klipp på youtube! Følg med! :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...