Jump to content

Begroing av drev

Billa1

Recommended Posts

Hei

Jeg byttet i fjor båtplass. Fin plass i sola med rent sjøvann og litt strøm i sjøen. Jeg oppdaget tidlig betydelig groe på drev og på slutten av året kunne jeg nok solgt blåskjell i 10 kg pakker. Skroget var ikke så utsatt. Allerede nå etter 6 uker på sjøen er det synlig groe på drevet. Jeg har benyttet antigro spray fra Seajet (ristet koksen skikkelig før bruk).

Jeg mener å ha hørt at det finnes en sekk til å tre over drevet som lett lar seg montere og demontere før og etter hver tur. Denne hindrer sollys. Kjenner noen til dette?

Andre ideer?

Å sy sin egen hette er nok ikke noe problem tror jeg... men her er tre måter å begrense begroing:

1. -bruk båten mer. :)

2. -Snu akter av båten bort fra sola, feks. mest mulig mot nord.

3. -Hopp uti vannet av og til med en oppvaskkost og gå over drevet. Jeg tar på meg dykkermaske og snorkel når jeg gjør det. Da kan jeg også lett se hvordan det ser ut under hele skroget. -og det er kjempegøy. Har det begynt å gro under båten også tar jeg frem den store kosten og går lett over skroget.

( dykkermaske og snorkel har jeg forøvrig alltid i båten. En dag får jeg sikkert bruk for det når tau må kuttes bort fra propellen...)

Vil gjerne hive meg på denne tråden.

Er drevhetten eneste alternativ?

Har selv et nylakkert drev som venter på montering. Vil helst unngå at det skal bli seende ut som mitt forrige når eg tar båten opp i vinter?

Noen som har noen erfaringer med "god stoff" som holder drevet grofritt?

Hei

Vel jeg har fulgt de råd som er angitt over:

1)Jeg bruker båten mye, hjelper ikke på områder som ligger mellom drev og skrog

2)Jeg børster og skrubber, men det har allerede begynt å gro. Det får være mere enn 18 grader før jeg går uti.

3) Jeg benytter Seajet som skal være bra

4) kan ikke snu båten, bakenden står mot nord

Hehe, da har du prøvd det ihvertfall da :) Kjenner til blåskjell-problematikken innimellom drevet og andre krinkelkroker.

Men hvordan ser drevene ut på nabobåtene da? er området spesielt belastet med groe?

Tror jeg brukte en spraylakk fra International, husker ikke hva den heter, men skal sjekke i kveld. Ellers leste jeg her forleden at Hempel har en blank spraylakk for drev.

Jeg er også en av de heldige som må vaske drev hvert år - to stykker. Som regel er det groen mars-juni som er verst da båten ligger i ro i store perioder om gangen.

Jeg ligger med hekken mot solen for å lette adkomsten via badeplattform...

Men noe slår meg, hva med å lage en slags hette for begge drevene, altså en stor bag som kan trees innpå drevene så får det heller gro litt på denne baggen. Hva kan jeg lage noe sånt ut av? Med badeplattform er det ikke noe løsning med drevhette iallefall. Kansje om jeg kunne hatt noe som synker ned for så å stramme det opp inn under drevene (forsiktig med belgen)

Jeg kjøpte drevhetten etter en helt forjæ... mengde med groe i fjor :headbang:

For meg er det verdt 2000,- hvis jeg slipper det arbeidet igjen :cheers:

Det er såre enkelt å feste og ta av drevhetten. Hetten legger du igjen på brygga med en stålwire

slik at den kan henge i vannet til du kommer tilbake.

Men dette med dykkermaske og snorkel var et tips jeg kommer til å bruke, da har man jo selvsagt

full kontroll, bra!

Problemet er verst på bakside av drevet. Klarer ikke å renne av der selv om jeg kjører ofte. Bor i Son, Akershus. Mye sol og ganske høy vanntemp. I fjor røk eksosbelgen. Jeg tror en avgjørende årsak var rur og blåskjell som presset på når drevet blir hevet.

Løsning mottas med hjertelige takk.

Denne problematikken med groe på drev og hvordan hindre dette, har vært diskutert i haugevis av tråder på foraet. Bruk av søkefunksjonen kan gi mange svar.

Når det er sagt, har jeg fjernet groe på drevet ved å snu hekken på båten inn mot brygga, tiltet drevet til øvre posisjon og deretter kostet alt vekk. Dette har vært en billig og veldig effektiv metode som har fungert utmerket for meg. I tillegg bruker jeg båten hele året. Jeg slippsetter båten bare hvert femte år for bunnsmøring med unntak av noen timer på land hvert ett og halvt til to år for skifte av drevolje(girolje), sinkanoder og kontroll av belger og drevet som helhet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...