Jump to content

Raymarine X-5 autopilot kutter ut etter noen minutter.

Ojda

Recommended Posts

Jeg har ganske nylig kjøpt en Raymarine X-5 Weelpilot, som kutter ut etter noen minutter.

Dette arter sånn at jeg ofte har problemer med å få aktivert den, kan trykke på Auto

flere ganger (ofte 5-10 ganger)uten at den går i auto. Om den da skulle akseptere og begynne å

styre går det ofte ikke mange minuttene før den stiller seg tilbake i Standby igjen.

Jeg har prøvd å kalibrere deg påny, men det er fortsatt samme problem.

Piloten er USA-import, så jeg har ingen lokalforhandler og støtte meg på.

Er det noen som kan ha noe tips om hva som kan være galt?

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

Jeg er ingen ekspert på feil med autopiloter,

men ut fra hva du beskriver og min ringe erfaring fra tidligere autopiloter,

sier meg at dette kan være software-relatert.

Slike feil løser seg ofte ved å få lastet inn ny (og gjerne oppgradert) software i selve ap-enheten.

Flere produsenter kommer stadig med ny sw og opphgraderinger til sine nyere produkter.

Jeg har også inntrykk av at autopiloter ofte lanseres med litt "rå" programvare,

som gjerne oppgraderes i flere versjoner i løpet av de et-to første årene.

Det er jo etter hva jeg forstår en ganske ny modell, så det er jo godt mulig.

Jeg har også mulighet til å resette i Dealermodus også, men har ikke gjort det

siden det i brukermanualen frarådes om man ikke får beskjed fra "Dealer" om dette.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg nuller ut ved en slik operasjon.

Det som er, er at den fungerte fint de første to dagene etter at jeg hadde montert den.

En mulighet er å forsøke å resette til "factory default" hvis du har dette valget?

Da må du sette opp alle brukeroppsett igjen, men det er jo overkommelig.

Jeg har vært ute for "Dealer Default" i en annen sammenheng (ikke autopilot),

og da var dette en eller annen form for formatering som klargjorde enheten for ny software-lasting.

Vær derfor litt forsiktig med dette valget før du vet 100% hva som skjer.

Piloten er USA-import...

Er de like behjelpelige når autopiloten er importert fra USA?

Jeg vet flere har hatt litt problemer med service hvis ikke Raymarine-produkter er kjøpt i Norge.

Man kan sikkert få hjelp, men da må man betale.

Belamarin har vel tidligere gått ut og sagt at de ikke dekker garanti og support på privatimporterte produkter,

men at de henviser til opprinnelig kjøpssted, for eksempel i USA.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Takk for tipset Framtia! Tok en Tlf til Bellamarine, og de var velvilliheten selv.

Han på serviceavdelingen mente det kunne høres ut som strømmangel (spenningstap),

det er iallfall et sted å begynne.

Hei.

Belamarin er vanligvis velvilligheten selv, så det overrasker meg ikke at du ble godt mottatt der. At du har dårli8g forbindelse eller for tynne ledninger på strømtilførselen, er det jeg også ville foreslått å sjekke aller først. Og husk at det gjelder ikke bare plussledningen, men også jord (minus). Selv sitter jeg nå i båten i hjemmehavnen og skal koble opp giver og instrument for oljetrykk. Selv om jeg har tegnet opp koblingsskjema for alt det elektriske, er det ikke bare bare å finne frem i kråkereiret. Så dette tar tid. Har med litt mat og et par pils, så jeg blir vel her hele dagen og ligger over til imorgen. Jeg er online, så er det noe du lurer på, er det bare å spørre.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Lars. Godt å høre at du koser deg i Son, kom selv tilbake i dag morges etter en ekstra lang helg på fjorden.

Jeg har koblet opp med 6 kvadrat kabel på ca 5 meter så det skulle holde, men det er en bryter som kan være årsaken.

Skal sjekke det iløpet av dagen. Ellers så får jeg jo gå over koblingene i begge ender (ikke de som sier KVAKK).

Hei.

Nei, nå koser jeg meg ikke! Hørt om problemer med gjengedimensjoner? Har koblet opp det elektriske for oljetrykkmåleren, men å få giveren på plass? Her stemmer selvfølgelig ikke gjengene. Men nok om det, det kommer i en egen "frustasjonstråd". Men lykke til med ditt problem.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...