Lazyjack Startet 8.Juni.2010 Del på Facebook Startet 8.Juni.2010 Hadde nylig en gasslekkasje i båten som er 2 år gammel. Komfyren var i bruk(tent) men ingen av de to kokeblussene og båten gikk for motor. Kjenner gasslukt ute i cockpit og tilsvarende når jeg kommer ned. Stenger av stoppekran, kraner på komfyr og får opp forluka så det blir gjennomtrekk. Etter kort tid er gasslukten borte både over og under dørken. Merket meg at komfyrbrenneren fortsatt brant da jeg stengte ned men merket meg ikke om kranene til noen av kokeblussene vår åpne. I ettertid har jeg sjekket flammevakt på begge brennerne på toppen og brenneren i komfyren og de stenger slik de skal når flammen blåses ut. Jeg har brukt komfyren flere ganger etterpå uten å oppleve noe unormalt. Alle koplinger er stramme og slangen frem til ventilen er fin. Har ikke lekkasjetester da det ikke er plass der beholderen står. Noen som har teorier om årsaken til lekkasjen? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Da har du bare en ting å gjøre! Kontroller alt av slanger og klemmer, begynn ved flaska og jobb deg fremover og skift ved minste tvil. Monter gassalarm (kr.435,- hos Seatronic)for eks. Gassalarm burde vært påbudt i alle båter som bruker gass Forsent å snyte seg når nesa er borte. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Hvis komfyren er gammel kan det også være en tetningsmasse ("fett" sa min nabo) i selve kranene som har tørket ut. Vi hadde ifjor også flere opplevelser - bl a at flammen fortsatte selv om kranen ved komfyren var stengt. Siden det var midt i ferietiden så ble i all hast bare kjøpt ny komfyr og min nabo gjorde en skikkelig service på den gamle komfyren senere. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Jeg har også mistanke om lekkasje. Vi har, siden uken før påske, byttet tank to ganger. Vi bruker riktignok båten hver helg og er glad i å lage mat i både ovn og på gass blussene, men er ikke det litt vel hyppig ????. Hvor lenge varer normalt en gasstank i båten ? ( den lille typen (2,5 kilo eller noe slik) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Det lyder som om du bruger lidt for meget gas... Jeg havde i den gamle båd en 2 kilos blå camping-gas. Vi brugte den dagligt under ferien og en del i små-ferier men den holdt typisk et helt år! Andy Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Lazy: Har du ikke en lækage-tester monteret i din installation så du kan teste for utætheder? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 ikkje lett å plassere de gass-alarmene... Usikker på kva retning gassen siger i båten, skulle hatt 3 alarmer egentlig..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Enzo Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Mengden gass man bruker er nok veldig forskjellig fra båt til båt, vi har brukt 3kilo på 5uker men vi bor i båten. Jeg monterte en slik gassavstenger inne så nå er ihvertfall anlegget kuttet ved flaska hver gang vi ikke bruker komfyren Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Med bruk av båten hver helg siden påske er nok 5 kg. forbrukt propan ganske normalt. Det betyr selvsagt ikke at det ikke kan være en lekkasje..... Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 (redigert) Sjekk alle gasslanger, overganger og nipler med en svamp dyppet i litt sterkt zalovann. På min båt fikk jeg lekkasje 2 år etter at den var ny. Jeg sjekker lekkasjetesteren hver gang gassflaska åpnes og det var denne som indikerte lekkasjen. Der var lekkasjen i en svak "sving" eller bend på en slange. Det var små sprekker i slangen som boblet da jeg testet med zalovann. "Brekk" slangen i alle retninger og sjekk nøye etter sprekker i gummien. Du kan også lukte på overflaten av slangene. Lukter det propan, er det et lekkasjepunkt. Alle godkjente gasslanger er merket med produksjonsår. Dersom slangen er mer enn 3 år skal den uansett byttes for at anlegget skal være godkjent. Redigert 8.Juni.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.