Jump to content

Gasslekkasje i båten - Noen teorier om årsak?

Lazyjack

Recommended Posts

Hadde nylig en gasslekkasje i båten som er 2 år gammel. Komfyren var i bruk(tent) men ingen av de to kokeblussene og båten gikk for motor. Kjenner gasslukt ute i cockpit og tilsvarende når jeg kommer ned. Stenger av stoppekran, kraner på komfyr og får opp forluka så det blir gjennomtrekk. Etter kort tid er gasslukten borte både over og under dørken. Merket meg at komfyrbrenneren fortsatt brant da jeg stengte ned men merket meg ikke om kranene til noen av kokeblussene vår åpne.

I ettertid har jeg sjekket flammevakt på begge brennerne på toppen og brenneren i komfyren og de stenger slik de skal når flammen blåses ut. Jeg har brukt komfyren flere ganger etterpå uten å oppleve noe unormalt. Alle koplinger er stramme og slangen frem til ventilen er fin. Har ikke lekkasjetester da det ikke er plass der beholderen står.

Noen som har teorier om årsaken til lekkasjen?

Hvis komfyren er gammel kan det også være en tetningsmasse ("fett" sa min nabo) i selve kranene som har tørket ut.

Vi hadde ifjor også flere opplevelser - bl a at flammen fortsatte selv om kranen ved komfyren var stengt. Siden det var midt i ferietiden så ble i all hast bare kjøpt ny komfyr og min nabo gjorde en skikkelig service på den gamle komfyren senere.

Jeg har også mistanke om lekkasje. Vi har, siden uken før påske, byttet tank to ganger. Vi bruker riktignok båten hver helg og er glad i å lage mat i både ovn og på gass blussene, men er ikke det litt vel hyppig ????.

Hvor lenge varer normalt en gasstank i båten ? ( den lille typen (2,5 kilo eller noe slik)

Sjekk alle gasslanger, overganger og nipler med en svamp dyppet i litt sterkt zalovann.

På min båt fikk jeg lekkasje 2 år etter at den var ny.

Jeg sjekker lekkasjetesteren hver gang gassflaska åpnes og det var denne som indikerte lekkasjen.

Der var lekkasjen i en svak "sving" eller bend på en slange.

Det var små sprekker i slangen som boblet da jeg testet med zalovann.

"Brekk" slangen i alle retninger og sjekk nøye etter sprekker i gummien.

Du kan også lukte på overflaten av slangene.

Lukter det propan, er det et lekkasjepunkt.

Alle godkjente gasslanger er merket med produksjonsår.

Dersom slangen er mer enn 3 år skal den uansett byttes for at anlegget skal være godkjent.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...