Jump to content

Ta hull i cabitaket for luke ?


Haba

Recommended Posts

:smiley:

Hei !

Har tenkt å ta hull i cabintaket (over soveplassen) for å få skikkelig utluftning og gjennogående ventilasjon. Dette er noe jeg gruer litt for. Å ta hull i taket er ikke noe bare. Søker derfor noen som har gjort dette og som kan gi tips om beste måte å gå fram på.

Båten er en NB750 og i henhold til produsent er det bare å sette igang. Har fått vite hvor jeg skal måle innenfra for å starte hulltakingen. Det er ikke noen flens for eventuell luke på dekket, men det skulle være tilstrekkelig med skikkelige mengder Sikaflex ved montering av lukekarm.

Har tenkt en luke med lysmål 20-25cmx 20-25cm. Hvilken fabr. luke bør jeg velge.

Og hvorledes går jeg fram for å treffe riktig under som over, tips ?

 

mvh Haba

Link to post
Share on other sites

Hadde det ikke vært lurt å velge en luke som er stor nok til å kunne nyttes som fluktvei i tilfelle brann el. lign. når du først skal til og lage hull? Det er jo en fin sikkerhet hvis det skulle begynne og brenne bak i båten i løpet av natten...

 

En luke på 20-25 cm er jo veldig lite, og gir også begrenset ventilasjon. Hvis du går opp til 40-50 cm så får du jo tre ting på en gang: god ventilasjon, fluktvei og mer lys i kabinen. Rene kinderegget..... :smiley::crazy::eek::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Og hvorledes går jeg fram for å treffe riktig under som over, tips ?

Du starter med å bore et lite hull tvers igjennom midt i det det område du skal ha luka. Da har du et felles referansepunkt å gå utfra uansett hvilken side du er på (inne/ute) Hvis du da finner ut at den opprinnelige plasseringen ikke blir så bra, og du må justere noen cm til en eller annen side, er ikke det noen krise så lenge hullet ender opp inne i det ferdig utsagde hullet.

 

Lykke til, husk å grave ut distansemateriale i dekket rundt hullet, og legg inn forsterkning/støp igjen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...