Jump to content

Verktøy til firkantet mutter?


bjaas

Recommended Posts

Bilde Jeg holder på å skifte sinkanoder i motoren min, en Yanmar 3QM30. To av tre har det gått greit å få ut (og inn igjen) med fastnøkler og denslags, men den siste får jeg ikke tak på. Den øverste på bildet, merket A gikk enkelt, mens den siste, merket B var lettere sagt enn gjort.

 

Jeg løsnet dynamoen for å komme til, men pluggen sitter så godt at det eneste jeg oppnår er å vri hele fordeleren for kjølevannet som den sitter fast i. Finnes det pipenøkler med kvadratisk hull, 21mm b/h? Jeg ser for meg at jeg får bedre tak med en pipenøkkel enn med en fastnøkkel. Særlig når det sitter så kronglete til som dette!

 

Med tiltro til et erfarent forum.

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Pipenøkler med kvadratisk hull er sjelden vare  -  selv har jeg måttet lage et par stykker en gang i tiden . . . .

 

Men en vanlig 12-kantpipe bør gå helt greit siden 4 er 1/3-del av 12  :smiley:

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

 

PS

Vil den fortsatt ikke gi seg kan det lønne seg å "skremme den litt"   -   gi den et bestemt slag med en hammer, rett inn mot godset som om du ville slå den inn som en spiker! Eventuelt med en solid dor mellom for å komme til.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

men pluggen sitter så godt at det eneste jeg oppnår er å vri hele fordeleren for kjølevannet som den sitter fast i.

I tillegg til en passende nøkkel må du nok få på plass en kraftig rørleggertang for å holde i mot kjølevannsrøret, ellers drar du av "hele stasen" hadde samme problem på min 2QM-15.

 

Alternativt, ta av vannslangen på undersiden av røret, skru ut hele gjengen på kjølevannsrøret fra blokka for så å ta med kjølevannsrøret i land for montering i en skrustikke, varme opp anodepluggen, o.s.v. .......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg tok med meg den pluggen som lot seg løsne og kjøpte en pipenøkkel som passet. Det var til min overraskelse en 12-kantet 26mm hylse som satt riktig.

 

Men, akk; pluggen sitter så godt at jeg nok må at siste forslag opp til vurdering. Når båten ligger på land til høsten (og det er lenge til her på Palmekysten) får jeg at ut hele grenrøret og bearbeide det i tilbørlig kraftig utstyr. Tross alt sitter det to nye sink-anoder i motoren og tar det verste av tæring.

 

:rolleyes: Noen tips for å få løsnet en plugg med en kobber-skive som sitter bom fast? (CRC er ikke nok...)

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problem for en del år siden. Mener å huske at jeg fjernet dynamoen slik at jeg kom til med et verktøy som holdt igjen røret når jeg tok hardt i på mutteren.

Ved montering bør du smøre inn gjengene med kobberpasta el.l. slik at dette ikke gjentar seg.

Er det ikke en anode i bakant av motoren også  :rolleyes:

Mener denne satt på innsiden av en plate som var festet med fire skruer...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

...Noen tips for å få løsnet en plugg med en kobber-skive som sitter bom fast? (CRC er ikke nok...)

Tror at varme er det eneste som hjelper....... :yesnod:  ...eller rettere sagt, først varme og så en rask avkjøling! Kobber og stål har forskjellig varmetoleranse, så en av metallene vil utvide / sammetrekke seg mer enn det andre......?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...