Jump to content

Riggtrim av brøkdelsrigg med to sett seilingshorn?


Fanafjord

Recommended Posts

Jeg har en Bavaria 32 AC med brøkdelsrigg, to seilingshorn (ingen lensetakler)

 

img_5955.jpg

 

Hadde besøk av en som mente at vantene hadde alt for lite spenning og nå lurer jeg på om å etterstramme hele riggen. Jeg har kjøpt meg boka til Dedekam, men har fortsatt noen spørsmål. Jeg begynner also med toppvantene, 2m tommerstokk på hver side, stramme til 3 mm gap. Men så var det undervantene. Må de være slapp i utgangspunkt? Dedekam skriver at de skal strammes mens man seiler, men det blir jo temmelig vanskelig å få till med undervantene som er "oppe i masten". Noen som kan dette?

 

Jeg er også litt usikker om hvordan forstag og akterstag skal behandles.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Noen som kan dette? Skal se litt på riggen i morgen. (Hvis det regner ikke alt for mye)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Takk for hjelpen. Bra link mouche! Det var et godt supplement til boken jeg satt med.

 

Sun Flyer, ja jeg såg at det gikk ikke an å justere på forstaget. Men da er det vel bare å stramme akterstaget så godt man kan? Har ikke begynnt med justeringen enda. Gruer meg litt til mellomvantene...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Grunnen til å stramme akterstaget maks i havn, er å sjekke om buen blir jevn. Det er undervantene som "holder igjen" når masten bøyer seg og hvis f.eks kun nederste del av masten bøyes, er øverste overvant for stram. Når du seiler regulerer du akterstaget etter vindretning og styrke. Det som er normalt med undervant, er å ha de for stramme. Da får man ikke bøyd masten nok, og forstaget blir "for tidlig" stramt. Hvis man bøyer masten mye (med akterstaget)uten at forstaget blir skikkelig stramt, er sansynligvis undervantene for slakke. Da kan også hele riggen virke for slakk, fordi overvantene blir litt slakkere når du bøyer masten. Hvis du skal være "proff", slakker du ut litt på undervantene i lite vind, slik at du kan bøye masten mye uten å stramme forstaget. I mye vind kan du ha strammere undervant, slik at det er lettere å holde forstaget (og riggen forøvrig) stram. De som vinner mye regattaer har sansynligvis flere instillinger på dette. Som turseiler finner man et kompromiss, og det innebærer oftest at man setter riggen for ganske mye vind, og ofrer litt av muligheten til å få ekstra bus i seilene i lite vind.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...