Jump to content

Kvitte seg med diesel - hvor?

Sverre---

Recommended Posts

I fbm rensing av tanken må den tømmes og den blandingen av diesel og dieseldyr vil jeg ikke helle på igjen. Spørsmålet er hvor jeg kvitter meg med rundt 100 liter diesel? Kan naturligvis levere den i dunker på en gjenvinningsstasjon, men er det noen som vet om bensinstasjoner tar i mot slikt? Helst kunne jeg jo tenkt meg å få med meg dunkene mine hjem igjen også...

Hell det nedimellom en steinrøys... Damper no vell vekk, selvom det ikke damper like fort som bensin! :flag_bp:

Dette er det kanskje den dummeste forslaget jeg har lest. Dette kan jo ikke være seriøst, hvis det er det så må jeg si at du er en komplett idiot!

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

www.ulyd.net

Du kan jo høre om gjennvinnigstasjonen har et fat til overs, så kan du overføre det til det med en drill pumpe eller annet du måtte ha av pumpe.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Hei Sverre!

Det er nok ingen bensinstasjoner som tar imot "returdrivstoff" lenger, så du må kanskje ofre dunkene dine. Snakk med en kundeveileder på gjenvinningsstasjonen og forklar problemet, hvis du er villig til å gjøre overhellingsjobben selv er det mulig det kan la seg ordne. Jeg kan egentlig ikke svare for Hurum,(jobber i Oslo), men et høflig spørsmål gir ofte en løsning!

Lykke til!

Hilsen Sindre

I fbm rensing av tanken må den tømmes og den blandingen av diesel og dieseldyr vil jeg ikke helle på igjen. Spørsmålet er hvor jeg kvitter meg med rundt 100 liter diesel? Kan naturligvis levere den i dunker på en gjenvinningsstasjon, men er det noen som vet om bensinstasjoner tar i mot slikt? Helst kunne jeg jo tenkt meg å få med meg dunkene mine hjem igjen også...

Eventuelt so kan det vera godt å ha som optenning om du brenner større bål td. greiner ol. i ny- og ne?

"Fast window went on reason"

Må vel kunne helle det oppi der.

Nei Hansi!

Spillolje skal være akkurat det, brukt motorolje! Det blir refundert miljøavgift for den, noe som subsidierer resten av spesialavfallet. Ved innblanding av større mengder diesel kan båtforeningen/ slippen bli fakturert full pris for destruksjon av dette.

Hilsen Sindre

Hadde jeg hatt til hensikt å helle det i ei røys hadde jeg i hvert fall ikke reklamert med det her. Det er også grenser for hvor mye bål jeg klarer å brenne, så da blir det vel å ta turen til gjenvinningsstasjonen på Follestad og spørre pent om de har en ledig dunk jeg kan helle skvipet i. Koster ikke noe å levere der.

Finnes vell noen som kan ta unna den dieselen for deg? Jeg har badestamp å bruker diesel til å fyre opp veden med, for å få en skikkelig knallstart for å si det slik, går ikke med mer en 1-2 liter men hadde ikke vært noe problem å lage en løsning med mating av ovnen for å fyre unna diesel eller parafin.

Ellers så kan den vell brennes i diverse "multifuel" ovner?

Vet det er egene regler for oppbevaring av slikt, men en fyringsoljetank som er godkjent kan nok brukes :)

Er klar over at dette ikke svarer helt på spørsmålet ditt, men er ment som en ide som kan spinnes videre...

Redigert av lite (see edit history)

Spørs hvorstor røysen er det! :flag_bp:

En kvitter seg ikke med spesialavfall på denne måten.

Siler du dieselen så kan du bruke den. Lever restene til ditt lokale avfallsdeponi og saken er løst. Etter at du har brukt opp disse 100 l så bytter du filter og saken er løst. Du filtrerer dette i løpet av en ettermiddag om du orker. Ellers så tar helt sikkert ditt lokale avfallsdeponi i mot det mot en "liten" avgift.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Jeg hadde ikke stusset på å bruke denne dieselen. La den bunnfalle en tid og pump gjennom filter tilbake til båten. Siste skvetten kan gå på st.hansbålet.

Nå har du jo også en god unnskyldning til å kjøpe deg et skikkelig dieselfilter. Bruk dette til å filtrere dieselen når du pumper tilbake til båten, skift evt innsats og monter det i stedet for CAV-filteret så slår du 2 fluer i en smekk :cheers_wine:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har gjort samme jobben med dieselen som SveinHa beskriver. Dieselen stod på et fat vel en uke og så pumpet jeg den tilbake på kanner ca 150 liter. Dieselen ble silt gjennom et filter som ble lagt i trakten. Mener Maritim ha filter som passer i en trakt.

Det var ført på slutten at det kom noe skit i filteret. Kjør pumpen rolig, da får du minst rusk i filteret. Når du til slutt heller det fra kannene til båten bør du gjøre som SveinHa skriver. Lykke til.

Mener det var knapt 10 liter som måtte leveres til mottak. Ikke bland det med spillolje.

Redigert av Nemo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...