alfb Startet 9.Juni.2010 Del på Facebook Startet 9.Juni.2010 (redigert) Den ene motoren min (Mercruiser 4.2 d-tronic) begynte for et par uker siden å "kutte" på ca 2'200-2'400 omdr (max 3'850)Dvs den nappet litt som om en slo av/på tenningen for så å fortsette med pådraget. Dette skjedde kun periodisk. Jeg gikk over el anegg fra tenningsnøkkel og bakover med elektrocleaner (6-66??) I dag forverret det seg betraktelig og nå begynner den og "kutte" når den passerer ca 2'000 omdr, men nå forsvinner det ikke før jeg slakker av igjen. Når problemet oppstår blinker det i ladelys og glødelys. Dette fikk meg til å mistenke at det var dårlig kontakt i tenningslåsen. Problemene oppleves som om at man slår av/på tenningen gjentatte ganger under drift. Jeg byttet om tenningslåsene mellom motorene for å se om jeg dro problemet med meg over på den andre motoren. Problemet forble på den samme motoren så da er det ikke denne som er synderen. Jeg blir så Noen som har vært ute for tilsvarende som kan komme med noen tips her btw, jeg ser at emnetittelen min kan være "mat" for moderator'ne, men hvordan i huleste endrer jeg den?? Redigert 9.Juni.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
F.MAG Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Hei, har hatt samme problem på en Mercruiser 2,8. skru av lokket på den grå boksen med automatsikringene på, her er det ett par releèr. Ta ut disse og bøy litt på kontaktene så de får litt mer "spenn" på seg. Fant ut dette etter utrolig mye leting etter samme feil sist sommer. Jeg hadde akkurat samme feilslag som deg med blink i lade og glødelampen når motoren fusket. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 F.MAG: takk for svar, dette skal jeg sjekke. Var faktisk inne på tanken om å åpne den boksen i går, men turde ikke.. Noen andre ideer før jeg kryper ned i kjelleren? Sitér dette innlegget Link to post
F.MAG Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Hei igjen, ikke noe "farlig" inne i den boksen, den er nesten tom. Tenker du klarer å fremprovosere feilen ved å dunke lett på releène når du har åpnet boksen. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Hei igjen, ikke noe "farlig" inne i den boksen, den er nesten tom. Tenker du klarer å fremprovosere feilen ved å dunke lett på releène når du har åpnet boksen. F.MAG - du traff spikeren midt på hode Skrudde av dekselet og det stemte det at her var det ikke veldig mye ræl som jeg hadde forestilt meg. Tok av og satte på igjen relè'ene og "rusket" litt i ledninger og koplinger. Hadde meg en test-tur og vips i orden Prøvde etterpå å ha motoren i gang mens jeg "rusket" forsiktig i ledningsnettet og da klarte jeg og fremprovosere problemet. Jeg hadde ikke tid til å prøve noe mer, men nå vet jeg iallefall at problemet er innad i den boksen. Prøver og ta et relè om gangen og bytter med den andre motoren så finner jeg nok ut av dette. Igjen F.MAG - takk for treffende godt svar Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 (redigert) Tok av og satte på igjen relè'ene og "rusket" litt i ledninger og koplinger. Hadde meg en test-tur og vips i orden Hmm, var visst litt kjapp med konklusjon her. Alt var ok inntil jeg monterte lokket på elektronikk boksen igjen og ny test tur, da kom problemet tilbake. MEN - nå vet jeg iallefall at feilen er inni den boksen, mest sansynlig brudd på en ledning eller evnt et av relè'ne. Jeg har ikke boka for hånd nå da den ligger ombord - men er det noen som vet hva de relè'ne er til Får sjekke nærmere i morgen, da det er kun i nødstilfelle jeg hadde funnet på og gjort noe i den boksen ved varm motor. De har jo plassert den boksen så langt i bakkant på motoren de klarer og jeg må ligge over motoren for å komme til - VARMT Redigert 10.Juni.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Da er jeg tilbake fra "kompromitur" til syden og kan begynne å feilsøke igjen. Kjørte forbi Mercruiser forhandleren i går og kjøpte likegodt med meg de to relèa da de bare kostet et par hundre krone stk. Med en riktig god følelse krøp jeg bak på motoren og fikk skiftet dem og kastet fortøyningene - klar for test tur Den gode følelsen ble relativt kortvarig, problemene var som før Vel inne ved brygga igjen var motoren selvfølgelig såpass varm at jeg ikke så for meg å legge meg langflat over den igjen Noen som har gode ide'er til videre feilsøking? Kan selvfølgelig levere den på verksted, men det er 18nm å gå og for kun en motor i 6-8 knop er nok ikke dette noe for min tålmodighet Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 har du sjekket batteripolene dine? har du sjekket jording av motoren. Et eller annet sted baki harddisken min surrer det noe jeg leste engang om løs jordingskabel på motorene. Tenningslåsen er et kjent fenomen - men den har du jo sjekket. Har du sjekket kablene fra tenningslås også? kutter motoren også når du ruser den i fri? Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Hey-hey, da var problemet funnet og løst Fikk en elektronikk kompis med meg i dag og da ble feilen raskt funnet. I pluggen som går fra strømboksen med relè'ene til "hjernen" var det brudd i en pinne. Dvs at den lå inni "hunnen" og gnisset. Han fikset dette (inn til videre) med og legge en ledning i mellom, utenom pluggen og vulket dette Så da er det utpå fjorden denne sankthans kvelden også. Sol fra skyfri himmel og heeelt flatt hav Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.