kito Startet 13.Mai.2003 Del på Facebook Startet 13.Mai.2003 Søkte i baatplassen og fant noe info på dette emnet, men det er et par ting jeg lurer på. Ut fra det jeg har fått med meg i det siste så er det en del kommuner i Oslofjorden som har innført totalforbud mot tømming av septik til sjø. Bla på Nesodden er det vissnok etablert en tømmestasjon. Kan noen forklare hvordan i dette funker? Jeg skjønner ikke for mitt bare liv hvordan jeg skal klare å koble et tømmesystem til septikken min uten å bygge den om. Skjønner forøvrig ikke hva som er det helt store problemet med litt dritt midtfjords. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 13.Mai.2003 Del på Facebook Svart 13.Mai.2003 Jeg skjønner ikke for mitt bare liv hvordan jeg skal klare å koble et tømmesystem til septikken min uten å bygge den om. Skjønner forøvrig ikke hva som er det helt store problemet med litt dritt midtfjords. Har selv bygd om anlegget i min Nidelv 26. Har en elektrisk kvernpumpe rett i havet og i tillegg har jeg lagt opp en stuss i dollbord (lik en for diesel eller vannfylling) for tømming til land. På tanken fikk jeg tilsendt fra fabrikken en T-gren med vender. Det vil si at jeg tømmer fortsatt i havet hvis det passer og når jeg ligger innaskjærs hvor det er tømmestasjon så bare vender jeg om til landtømming. Ingen stor jobb å installere. Ny vender, hull i dollbord, litt slange og stuss og 3000 kr fattigere så er alt ok. Så en tømmestasjon nå som anbefalte minimum 19mm lufteslange. Tømming til land foregår med vakuum. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2003 Del på Facebook Svart 13.Mai.2003 Har selv båten i Son i Vestby kommune. Der blir det totalforbud av tømming i sjøen fra 1. juni. Det er utstyr i havnen for tømming, men aner ikke hvordan det virker. Det er også vannslange på bryggen for å spyle vekk septiksøl fra båten(!). Lars H. (uten tilkobling i båten for septiktømming, men Oslofjorden er dyp mellom Son og Tofte) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lotus Svart 13.Mai.2003 Del på Facebook Svart 13.Mai.2003 Det funker heller dårlig, men når det funker virker det som sugerøret i en brusflaske. Stikk et sugerør ned i tanken og sug opp driten via "drittsugeren". Dette betinger at du har en stuss, vanligvis montert på dollbordet som ser ut som en påfyllingsstuss for vann eller drivstoff. Den har et sugerør som går til bunnen av septiktanken din. Drittsugeren en gummikant som dekker hullet. Man suger driten opp gjennom en, for min del, 38mm slange/pvc-rør. Det fører øyeblikkelig til at utluftingen på 13mm må forsyne tanken med like mye luft som drittsugeren suger ut. Det klarer den selvfølgelig ikke og plasttanken får en skikkelig bul innover. Trøsten er at det retter seg ut når ny dritt fylles i. Noen ganger suger den i steden luft via toalettet. Da går det bedre. Hva gjør jeg? Tømmer tanken 300 meter fra land, i praksis noen hundre meter utenfor de ytterste øyene. For tømming med en drittbelagt drittsyger i kø foran brygga er ikke noe å trakte etter. På den annen side er de ikke særlig kø fordi "ingen" bruker drittsugeren. Lotus PS: Den mengden dritt småbåtflåten slipper ut tilsvaren 0,5% av den mengden overvann og halvrenset/urenset kloakk som vann- og avløpsverkene til kommunene slipper ut hver eneste dag. Det sier litt om dimensjonene på dette hysteriet. For ingen tror vel at en million innbyggere genererer så lite dritt at den kan renses 100% i 100% av tiden? Ved store regnskyll går kloakken urenset i sjøen fra hundretusener av mennesker. Snakker vi her om en dråpe i havet når det gjelder fritidsbåter. Kanskje ikke, men noen liter i havet da? Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 13.Mai.2003 Del på Facebook Svart 13.Mai.2003 Bare hiver meg på Lotus her. Har en kamerat som er marinbiolog, og i følge han så representerer utslipp fra småbåtene null miljøbelastning. Selvfølgelig fortusatt at disse følger reglene om 300 meter fra nærmeste land. Det er ikke koselig å ta morgenbadet i gjestehavnen for å senere lukte dritt fordi nabobåten hadde pumpet middagen ut... :nono: Det finnes faktisk de som gjør dette for å slippe å miste plassen.... - men selvfølgelig så er det ingen slike svin her?!! Forøvrig så kan der nevnes at Oslofjorden er renere enn på mange 10-år. Det er ikke SÅ mange år siden all dritt fra lokalbefolkningen gikk rett i sjøen. Eneste krav var 200 meter ut - og 20 meter ned... (fra det offentlige. Privat så "sildret" det ned med bekken...) Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 13.Mai.2003 Del på Facebook Svart 13.Mai.2003 . Noen ganger suger den i steden luft via toalettet. quote] Lotus, pass på at ingen sitter på toa'n under tømming. Er selv veldig glad i kanalfeier og da har man et problem. Tømme uten at noen ser det kan gå greit, men det ligger en liten odør etter båten som forteller mer enn ord. Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 13.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2003 Basert på disse tilbakemeldingene baserer jeg meg nok på å tømme tanken 300m fra land fremfor å lage flere hull i båten. Ser frem til at politiet utsteder første bot for ulovlig dotømming Når man i tillegg vet hvordan enkelte havne-toaletter lukter og ser ut i fellesferien, så kan jeg jo lett forstille meg hvordan odøren blir ved en slik tømmestasjon Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 13.Mai.2003 Del på Facebook Svart 13.Mai.2003 Det lå lenge an til å bli et forbud mot utslipp av toalettavfall (!) - det er som kjent mer enn septik - innenfor Drøbak-sjeteen. Etter ca. 2 års kamp bidro KNBF til å få kommunepolitikerne og en del miljøforkjempere til å forstå det uforstandige i et slikt forslag. Nå er det bare Nesodden og Vestby kommuner som opprettholder dette meningsløse forbudet. På den annen side er dette en ypperlig anledning til å minne om at det er et forbud mot å slippe ut toalettavfall innenfor 300 meter fra land langs hele kysten. Det er et forbud som båtfolket må respektere og overholde! Hilsen Jan Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Jo_Eirik Svart 13.Mai.2003 Del på Facebook Svart 13.Mai.2003 Dette blir småting sett i forhold til denne saken http://www.firda.no/Innenriks/article657202.ece Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Mini Svart 13.Mai.2003 Del på Facebook Svart 13.Mai.2003 Her ble mye drittpreik, men det er vel egentlig bare å drite i det meste. Fra spøk til alvor: Som skrevet tidligere i strengen så representerer septikken fra fritidsbåter null problem, under forutetning av at den tømmes mer enn 300 meter fra land. Det finnes desverre enkelte som ikke forstår de mest elementære regler og de må vi nok leve med. :crazy: Dog er det lite trolig at noen finner meg i en kø for å tømme septikktanken, fordi det blir for mye stress sålenge båten befinner seg i saltvann. En helt annen sak er om båten skulle befinne seg i ferskvann, da finnes det mange grunner til å tenke anderledes. Så får heller bedreviterende styre med sitt. :lol: Sitér dette innlegget Link to post
JohHans1 Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Er det noen som vet hvor i indre Oslo-fjord det er anlegg for vakuum-tømming av septik????? Nærmeste anlegg jeg har funnet er Strømstad, og det er jo bortkastet å gå dit, da er jo tanken full igjen når jeg er tilbake i Oslo.... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Tømmestasjon i Son i alla fall. Men det er ikke akkurat INDRE oslofjord da.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
KOB Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Jeg mener det er anlegg for tømming i Vollen i Asker. Skal prøve å få det bekreftet. Fant forøvrig en liste over tømmesteder hos Redningsselskapet http://www.nssr.no/index.asp?strURL=100204...opExpand=&x=&y= Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
PanPan Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Er det noen som vet hvor i indre Oslo-fjord det er anlegg for vakuum-tømming av septik????? Nærmeste anlegg jeg har funnet er Strømstad, og det er jo bortkastet å gå dit, da er jo tanken full igjen når jeg er tilbake i Oslo.... Er du nødt til å benytte deg av et slikt anlegg, er det eneste muligheten, eller?? Sitér dette innlegget Link to post
JohHans1 Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Foreløpig er dette eneste mulighet, men har konkrete planer om å gjøre noe med det etter båt-opptak i høst, såfremt jeg klarer å få tømt tanken før jeg tar opp...... Takk for tipsene til dere som har svart. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Ingen mulighet til å tømme på tradisjonelt vis ? Sitér dette innlegget Link to post
JohHans1 Svart 30.August.2004 Del på Facebook Svart 30.August.2004 Ingen mulighet til å tømme på tradisjonelt vis ? Nei, dessverre........ Båten er (foreløpig) ikke satt opp med den muligheten, men har som sagt konkrete planer om en dritt-jobb i høst, slik at jeg til neste år vil ha flere muligheter..... Har kvern mellom toalett og tank i dag, er det nødvendig med kvern på et nytt utløp også, eller holder det med en ren pumpe for septik??? Tips tas imot med takk....... (og hvis noen har lyst på jobben......velkommen........... Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 30.August.2004 Del på Facebook Svart 30.August.2004 Hei Ble bare litt nysgjerrig Har på min båt både tradisjonell tømming samt utak for "sug" (waste lokk i dollbordet) Men har aldri brukt noe annet enn den tradisjonelle Hvordan funker dette oppsuget? Blir det mye gris? Går det kjappt? Hva koster det? Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
kito Svart 30.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2004 Er det noen som vet hvor i indre Oslo-fjord det er anlegg for vakuum-tømming av septik????? Nærmeste anlegg jeg har funnet er Strømstad, og det er jo bortkastet å gå dit, da er jo tanken full igjen når jeg er tilbake i Oslo.... Statoil på Lindøya har tømmeanlegg. Kito. Sitér dette innlegget Link to post
JohHans1 Svart 30.August.2004 Del på Facebook Svart 30.August.2004 Hei Ble bare litt nysgjerrig Har på min båt både tradisjonell tømming samt utak for "sug" (waste lokk i dollbordet) Men har aldri brukt noe annet enn den tradisjonelle Hvordan funker dette oppsuget? Blir det mye gris? Går det kjappt? Hva koster det? Vakuum funker kjempefint, blir ikke en dråpe søl, iallefall har ikke jeg hatt problemer med det. Problemet er hvor jeg blir kvitt dritten....... Har til nå måttet stole på svenskene, men som du ser på de andre meldingene, så er det muligheter her i Oslo-området også. Vet ikke hvordan det er her, men i Sverige koster det ikke noe..... Å tømme tanken (ca 150l) tar ca 5 min....tror jeg, ser aldri på klokken, passer bare på å holde sugeslangen hardt mot stussen ombord....) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 30.August.2004 Del på Facebook Svart 30.August.2004 Nesten ikke noe avsporing: det var jo nylig ifølge avisene en bobilturist som brukte støvsugeren på en bensinstasjon til formålet Han rakk å stikke av før effekten av misbruken gjorde seg gjeldene på hele området Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 (redigert) Jeg løfter en gammel, men like aktuell tråd. Har forsøkt å søke etter havner med tømmestasjon for septiktank og det er ikke helt lett. (Flere havneoversikter har i sin utrolige visdom listet opp en tabell med stikkord, septiktømming er et av dem, og krysset av de som er aktuelle for en gitt havn. Det ser pent ut, men er ubrukelig når man leter seg fram med Google.) NSSR har liggende en gammel oversikt fra 2004 som uansett er ubrukelig. Havneguiden er ubrukelig. Finnes det noen god og oppdatert oversikt på nett? Vanligvis tømmer jeg tanken langt fra land, men nå er den tett og er det hensiktsmessig å bruke en tømmestasjon før jeg skal stake opp problemet (om ikke tømmestasjonen rett og slett løser problemet for meg da.) Konkret spørsmål. Noen som vet hvor i havna på Son tømmestasjonen for septik ligger. Hvor er det ellers tømmestasjoner på strekningen Bolærne-Drøbak? Redigert 20.Juli.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Når du går fra gjestehavnen og videre nordover mot broen over elven, ligger tømmestasjonen på styrbord side like før de to stygge boligblokkene med metalltak, Rett innenfor der Normar seilbåtene ligger, rett ovenfor moloenden på babord side. Og husk, det er strengt forbudt å tømme i sjøen innenfor Vestby kommune! Ellers er det i området også kommet tømmestasjon i Holmsbu, på den nye lange flyte/gjestebryggen helt nord ved landfestet. Har aldri sett noen av disse tømmestasjonene i bruk. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ribtjenester Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Vi har fått tømmestajon her på Fagerstrand (nesodden)hvor jeg ligger. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Fluctus Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Har aldri sett tømmestasjonen i Son i bruk. Syntes den så veldig avstengt ut sist jeg spaserte forbi der... Generelt syntes jeg disse stasjonene virker tungt tilgjengelige (er vel satt opp for at noen beslutningstagere skal kunne toe sine hender). Jeg har tidligere luftet tanken om et mobilt tømmesystem for gjestehavner og marinaer - det tror jeg kunne funket langt bedre enn dagens faste installasjoner. Dersom man har planer om å jobbe med septikkanlegget på båten vil jeg anbefale at man: -bruker snille bakterier (plumbo, green viking el.l.) resten av sesongen (jeg gjør alltid det) -før opptak pumper inn vann og tømmer noen ganger -fylle på klorin på tanken og fylle opp med vann og la det stå litt før det tømmes -skyll evt. flere ganger med klorin avhengig av hvor innsauset man tror systemet er Jeg har byttet tank på nåværende båt og montert måler i forrige båt. Begge ganger gruet jeg meg for drittjobben, men det var overhodet ikke noe problem. På de systemene jeg har sett har det ikke vært ventil. Ut fra tanken kommer man til T-rør hvor en gren går til pumpe/kvern og ut (via bunnventil) og den andre grenen går til dekksavsuget (som i dette tilfellet MÅ ha et tett lokk for at pumpa skal klare å suge ut av tanken). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.