Jump to content

Septiktømming.........

kito

Recommended Posts

Når du går fra gjestehavnen og videre nordover mot broen over elven, ligger tømmestasjonen på styrbord side like før de to stygge boligblokkene med metalltak, Rett innenfor der Normar seilbåtene ligger, rett ovenfor moloenden på babord side.

Sånn omtrent på høyde med fiskemottaket?

Noen av disse tømmestasjonene er plassert slik at det er bortimot umulig å få lagt til med seilbåt med litt dybde (eller litt større båter i det hele tatt). Den pussigste tømmestasjonen jeg vet om er i Lillesand. Kaia nærmest tømmestasjonen er brukt av charterbåter. Det er satt ut en liten flytebrygge ved tømmestasjoen, men den brukes i hovedsak som brygge for mindre båter. En ting er at jeg aldri har sett noen bruke tømmestasjonen, men det er sjelden plass slik at jeg får lagt til.

På de systemene jeg har sett har det ikke vært ventil. Ut fra tanken kommer man til T-rør hvor en gren går til pumpe/kvern og ut (via bunnventil) og den andre grenen går til dekksavsuget (som i dette tilfellet MÅ ha et tett lokk for at pumpa skal klare å suge ut av tanken).

Jeg har et enklere system. I bunnen av tanken går det en slange til skroggjennomføring (med stengeventil). I toppen av tanken er tømmestussen (sugerøret) montert. I tillegg er det lufting. Jeg har en mistanke om at septiktømming vil suge luft gjennom toalettskålen også. I beste fall vil den suge opp det som blokkerer slangen til sjø. I verste fall må jeg stake opp slangen, og da er det en fordel at tanken er så godt som tom. :sad:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Det er mer enn dypt nok ved tømmestasjonen i Son.

Takker og bukker. Da er det bare å håpe på at den virker når jeg passerer en gang i natt eller på morgenkvisten i morgen. (Båten skal opp av vannet mandag formiddag, og da hadde det vært greit å få løst septikproblemet først. Havgudene må vite hvor lenge båten blir stående på land denne gangen.)

Tror det kan være vanskelig med tømming om natten. Det ser ut til at det er kodelås på døren! Hvor en får koden henn, aner jeg ikke.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dere som er så imot disse stasjonene - har dere testet dem. Hva er problemet - det er enkelt - det er renslig - dere er med på å spare miljöet.

OG dere kan :fishing: - :diving::sailing: uten å väre redd for å "nyte" andres brukte proviant....

Det finnes en på Vallö Marina utenfor Tönsberg - POSISJON: N59 15.749 E010 29.294 - der kan du også fylle drivstoff 24/7.

Ha en fin dag ved pumpen!

Det ser ut til at det er kodelås på døren! Hvor en får koden henn, aner jeg ikke.

Det er det. Koden får du på havnekontoret (eller via båtforening?).

Tømmeanlegget i Son er plassert på hjørnet av brygga. Jeg har tømming på babord side, og det var ganske trangt å snu båten i elva. Det enkleste for meg hadde nok vært å bakke inn og legge til. For øvrig virket tømmestasjonen som en drøm. Enkelt, luktfritt og renslig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...