spilli Startet 10.Juni.2010 Del på Facebook Startet 10.Juni.2010 Hei. Jeg stiller dette spørsmålet fordi jeg lurer litt på om dette sier mye, eller lite om motorens tilstand? Jeg har tilbud om å kjøpe en TMD 31 A Verkstedet som skal bytte ut denne mot en ny motor har tilbydt seg å ta en kompresjonstest. Men er det pengene verdt (1 båtlapp?) Håper noen har synspunkter om dette, og noen gode råd. Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Ville vel vurdert det opp i mot en eventuell historikk, alder og ikke minst timeteller på den motor det gjelder. Ville nok vært lett skeptisk hvis ingen historikk kan fremvises. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Ja hva er nu egentlig 1000,- kroner i forhold til at du kjøper en ødelagt motor? Si det slik at hvis kompresjonstesten viser ulik(lav) kompresjon på 1 eller flere sylindere er den skadet.... Hvis du har bestemt deg, kan du ikke si at du tar motoren hvis kompresjonstesten er bra, så har du plutselig prutet 1000,- ekstra:) Det er nu min mening Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 En kompresjonstest sier mye om motorens tilstand, så det ville ville jeg glatt spandert en tusenlapp på! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Hvis en komp.test avdekker slitasje/feil med motor har du godt kort på hånd for prisavslag evt. å ikke handle i det hele tatt. Er motoren god så kan det også være verdt en tusenlapp å vite Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
evenR4u Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Du kan f eks foreslå å betale 1.000,- mer enn motorpris hvis testen viser ok resultater, og betale o,- og ikke kjøpe motoren hvis testen ikke viser ok resultater? Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
spilli Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 (redigert) Mitt neste spørsmål blir da; Hva kan man regne med som "normal" kompresjon. Er 10% lavere en anbefalt OK, eller kan man regne deet som normalt med ca 15%? Jeg er jo klar over at det kan lekke gjennom ventilene, eller sylinder/stempel eller også begge deler. Er det ventilene er det jo ganske kurant, værre er det jo hvis stempeler og foringer må ut. Men det enkleste er jo å si nei hvis man ikke er fornøyd Hvis det er noen med gode kunskaper om denne motoren er jeg takknemmelig for tips. Takk iallefall for svar fra samtlige. Mvh spilli. Redigert 10.Juni.2010 av spilli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Verkstedhåndboken til motoren angir hva som er akseptabelt eller ei. Dette varierer fra motor til motor. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Er det samme verkstedet som selger denne? I så fall så er det bortimot det dummeste eg har hørt At verkstedet skal ta seg betalt for å gi litt dokumentasjon på at motor er oki. Hva er det de prøver å skjule ? Salg eller ikkje salg er vel deres problemstilling? Eller har du presset prisen såpass på motor at de prøver å få inn igjenn litt av tapet? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
spilli Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Hei! Har nok framstilt dette litt klønete. Det er han som får skiftet motoren sin som står som selger. Verkstedet som skal gjøre jobben har sakt seg villig til å ta en kompresjonstest etter forespørsel fra meg til selger. Derfor forlanger de kr 1000 Hvor seriøse disse er vet jeg jo ikke, det kan jo tenkes at de er mest lojal mot kunden sin som skal selge sin motor. Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 (redigert) Hadde ikke nølt et sekund.. Hvis verkstedet er til å stole på , som de selvsagt må være , så er det verdt en lapp uansett kjøp eller ikke.. Ingen upris heller.. Redigert 11.Juni.2010 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
spilli Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Hei, hifo. Nei prisen er ikke noe å si på, men bør jeg kreve å få være tilstede når testen utføres? Dette er et komsjonssalg iflge selger.(Hva nu det innebærer?) Verkstedet skal ha sitt, og selger får det jeg har bydt. Skulle tro verkstedet er like intresert i å få solgt som eier/selger, han som jeg er i kontakt med. Har ikke navn og adr til verkstedet, men har spurt selger om å få tilsendt dette. Jeg vet at kompresjonen skal være 25 kg/cm2 ved 240 rpm. men det venter jeg jo ikke, men bør jeg akseptere rundt 20 kg/cm2? Er sør`nmeg ikke lett dette! Mvh spilli. Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 (redigert) 1000,- for en komp.test?!? Dette var mye penger for en enkel prosedyre.. Men istedet for,eller aller helst i tillegg til,så ville eg tatt en leak-down test. Da finner du også ut hvor den eventuelle slitasjen er,og om eventuelle toppakningsskader osv. Redigert 11.Juni.2010 av RanaPlast15 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Litt bry å skru ut dysene da. Og målingen skal utføres . synes ikke 1000lappen er dyrt i det hele tatt.. Husk der følger også et ikke ubetydelig ansvar med slik en jobb også. Evt reklamasjoner på utette dyser osv.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Janoho Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Hei, ja, syns at du bør få tatt en sylinderlekkasjetest, evt en kompresjonstest. Det er bra at verkstedet foreslår dette for å være prevantive mht. feil på en brukt motor. Du kan nok ikke forvente at de skal påta seg kostnaden når de bare virker som mellommann for en kunde som skal bytte til ny motor. 1000 kr er bra syns jeg, det er litt skruarbeid å gjøre dette på en dieselmotor. Syns heller ikke at du bør være tilstede når det gjøres, du må kunne stole på verkstedet ditt. Få heller dokumentasjon og hvilke måleverdier som er oppnådd. Noe utstyr kan skrive ut dette på en kvittering, ellers er det bare å få det håndskrevet av mekaniker som utfører jobben. Jon Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Jeg vet at kompresjonen skal være 25 kg/cm2 ved 240 rpm. men det venter jeg jo ikke, men bør jeg akseptere rundt 20 kg/cm2? Jeg hadde takket ja til dette tilbudet om komp test. Hva som er nedre grenseverdi vet jeg ikke men husk at det viktigste er at det er lite avvik mellom hver sylinder. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
RanaPlast15 Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 (redigert) Jaja,syns iallefall 1 høvding var mye for denne typen test,ihvertfall viss dette er en forkammer-motor.Skal slurve endel med dysemonteringa for å få lekkasje med nye kobberskiver. Men prisene varierer rundtom i landet. Er vant med å gjøre slikt sjøl,så er bare min egen subjektive mening. Redigert 11.Juni.2010 av RanaPlast15 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.