Jump to content

Bør man få tatt kompresjonstest av eldre båtmotor før man kjøper?


spilli

Recommended Posts

Hei. Jeg stiller dette spørsmålet fordi jeg lurer litt på om dette sier mye, eller lite om motorens tilstand?

Jeg har tilbud om å kjøpe en TMD 31 A Verkstedet som skal bytte ut denne mot en ny motor har tilbydt seg å ta en kompresjonstest. Men er det pengene verdt (1 båtlapp?) Håper noen har synspunkter om dette, og noen gode råd.

Mvh

spilli

Link to post

Ja hva er nu egentlig 1000,- kroner i forhold til at du kjøper en ødelagt motor?

Si det slik at hvis kompresjonstesten viser ulik(lav) kompresjon på 1 eller flere sylindere er den skadet....

 

Hvis du har bestemt deg, kan du ikke si at du tar motoren hvis kompresjonstesten er bra, så har du plutselig prutet 1000,- ekstra:)

 

Det er nu min meningsmiley.gif

 

 

Link to post

Hvis en komp.test avdekker slitasje/feil med motor har du godt kort på hånd for prisavslag evt. å ikke handle i det hele tatt. Er motoren god så kan det også være verdt en tusenlapp å vite :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Mitt neste spørsmål blir da; Hva kan man regne med som "normal" kompresjon. Er 10% lavere en anbefalt OK, eller kan man regne deet som normalt med ca 15%? Jeg er jo klar over at det kan lekke gjennom ventilene, eller sylinder/stempel eller også begge deler. Er det ventilene er det jo ganske kurant, værre er det jo hvis stempeler og foringer må ut. Men det enkleste er jo å si nei hvis man ikke er fornøyd Hvis det er noen med gode kunskaper om denne motoren er jeg takknemmelig for tips. Takk iallefall for svar fra samtlige.

Mvh

spilli.

Redigert av spilli (see edit history)
Link to post

Er det samme verkstedet som selger denne? I så fall så er det bortimot det dummeste eg har hørt :headbang: At verkstedet skal ta seg betalt for å gi litt dokumentasjon på at motor er oki. Hva er det de prøver å skjule ? Salg eller ikkje salg er vel deres problemstilling?

Eller har du presset prisen såpass på motor at de prøver å få inn igjenn litt av tapet?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hei! Har nok framstilt dette litt klønete. Det er han som får skiftet motoren sin som står som selger. Verkstedet som skal gjøre jobben har sakt seg villig til å ta en kompresjonstest etter forespørsel fra meg til selger. Derfor forlanger de kr 1000 Hvor seriøse disse er vet jeg jo ikke, det kan jo tenkes at de er mest lojal mot kunden sin som skal selge sin motor.

Mvh

spilli

Link to post

Hei, hifo. Nei prisen er ikke noe å si på, men bør jeg kreve å få være tilstede når testen utføres? Dette er et komsjonssalg iflge selger.(Hva nu det innebærer?) Verkstedet skal ha sitt, og selger får det jeg har bydt. Skulle tro verkstedet er like intresert i å få solgt som eier/selger, han som jeg er i kontakt med. Har ikke navn og adr til verkstedet, men har spurt selger om å få tilsendt dette. Jeg vet at kompresjonen skal være 25 kg/cm2 ved 240 rpm. men det venter jeg jo ikke, men bør jeg akseptere rundt 20 kg/cm2? Er sør`nmeg ikke lett dette!

Mvh

spilli.

Link to post

Hei,

 

ja, syns at du bør få tatt en sylinderlekkasjetest, evt en kompresjonstest.

Det er bra at verkstedet foreslår dette for å være prevantive mht. feil på en brukt motor.

Du kan nok ikke forvente at de skal påta seg kostnaden når de bare virker som mellommann for en kunde som skal bytte til ny motor.

1000 kr er bra syns jeg, det er litt skruarbeid å gjøre dette på en dieselmotor.

Syns heller ikke at du bør være tilstede når det gjøres, du må kunne stole på verkstedet ditt. Få heller dokumentasjon og hvilke måleverdier som er oppnådd.

Noe utstyr kan skrive ut dette på en kvittering, ellers er det bare å få det håndskrevet av mekaniker som utfører jobben.

 

Jon

Link to post

Jeg vet at kompresjonen skal være 25 kg/cm2 ved 240 rpm. men det venter jeg jo ikke, men bør jeg akseptere rundt 20 kg/cm2?

 

Jeg hadde takket ja til dette tilbudet om komp test.

Hva som er nedre grenseverdi vet jeg ikke men husk at det viktigste er at det er lite avvik mellom hver sylinder.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...