Jump to content

Hvordan få åpnet dekksluka?

PanPan

Recommended Posts

290820041955346cAwyt9J9Tiu.jpg?17

Håndtaket til høyre kan jeg sette i "lukket" eller "åpen" stilling (står nå i "åpen" stilling) ganske greit.

Håndtaket til venstre står bom fast i "lukket" stilling. Slik har det vært siden vinteropplaget. Ser du nøye etter kan du se at mot lukeglasset finnes en svart pakning, dvs det er to stykker, en på oversiden og en på undersiden av lukeglasset. Friksjonen mellom pakning og glass gjør at handtaket ikke er til å rikke.

Hvordan få opp dette uten å ødelegge luka??? Et eller annet lurium å ha på??? Eller?

Hvordan ser innfestningen til håndtaket ut fra utsiden? Er det ikke noe umbrako- eller torxskrue som fester håndtaket til alu-foten i glasset? Det er da tydeligvis 2 alu-kopper, festet til hverandre, én fra innsiden og én fra utsiden, for å spre belastningen på glasset. Hvordan er disse "låst" til hverandre?

Men, det er kanskje gjordt innbruddsikkert........ :headbang:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Det er friksjonen mellom de svarte pakningene og lukeglasset som er så stor at jeg ikke får vridd håndtaket. Å presse ned luken på noen måte vil ikke virke inn på dette.

Jo, det finnes umbraco-skrue. Men nå er dette 20 år gammelt, og korrodert. Om jeg klarer å skru det opp, kan det neppe settes sammen mere.  :headbang:

I siste ende får man prøve med rå makt. Får jeg vridd håndtaket frem og tilbake etter det, er saken grei. Går håndtaket/glasset i stykker får jeg skaffe ny luke.

Men, det var frågan om noen har et eller annet hint... :puke:

du klarer ikke å få litt ZALO eller CRC innunder pakninga da PanPan ? Gå på apoteket, kjøpe en passende sprøyte med nål, bøya nåla 90 grader ( til en L fasong ) og forsiktig jobbe denne innunder pakninga. Får du injisert litt av tidligere nevte stoff, bør saken være biff..

PS - ser litt til på bildene. Det er vel mulig å demontere hele luka ? Det sitter jo masse skruer der, det er vel flensen på undersiden det ? Siste alternativ er å demontere lukehengslene, enten ved å fjerne muttre og skruer, eller i siste instans dunke ut tappen i midten av hengselet.

Suzuki

No boat needed..

du klarer ikke å få litt ZALO eller CRC innunder pakninga da PanPan ? Gå på apoteket, kjøpe en passende sprøyte med nål, bøya nåla 90 grader ( til en L fasong ) og forsiktig jobbe denne innunder pakninga. Får du injisert litt av tidligere nevte stoff, bør saken være biff..

PS - ser litt til på bildene. Det er vel mulig å demontere hele luka ? Det sitter jo masse skruer der, det er vel flensen på undersiden det ? Siste alternativ er å demontere lukehengslene, enten ved å fjerne muttre og skruer, eller i siste instans dunke ut tappen i midten av hengselet.

Takk for tipset! Skal prøve sprøyta og ZALO / CRC! :headbang:

Jo, hele luka kan demonteres!

Prøvd å banke litt forsiktig på håndtaket ?

Gjenstår å prøve! Men det sitter noe så inn i hampen fast! Tidligere satt dette håndtaket i "åpen" stilling. Og under vårklargjøringen har noen forsøkt å få det i normal funksjon igjen, men det ble altså stående i "lukket" stilling.

Var og kjøpte sprøyte med 1,0 mm tykke kanyler i dag. Vil prøve å injisere CRC, krysser fingre og tær!

Er absolutt mottakelig for flere forslag!!! :confused:

Om ikke smøring fungerer, er det noen løsning å borre ut skruen? Vil gjette på at det er korrosjon og oksyd mellom skrue og hull som holder fast skruen. (Dette vet du mer om enn meg!  :confused:) Om det skulle løse problemet, går det å borre opp og gjenge hullet for ny og større skrue?

Noen forsiktige slag med en hammer med solid mothold på andre siden, kan det løsne noe?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hej Panpan !

"Går det inte med våld !, så använd mer våld !"    :confused:

"Var og kjøpte sprøyte med 1,0 mm tykke kanyler i dag."  

er det ikke risk att dom låser in deg om du säger att du skall injesere CRC ???? :yesnod:

funker det ikke med din sprøyte så skulle jag prövet med borrmaskin! tagit vekk skruven

o satt dit en ny!

S/Y Gunga Din

Hej igen Panpan!

Jag tror som JensP skriver att det er nån korrosjon, aluminiun o saltvann går ikke alltid

så bra ihop !

allra enklast er ju om spröytemetoden funker, så vi får 'hålla tummarna' !  :confused:

när vi nu er inne på 'skylight'-problem  vad gör man när glaset börjar o krakkelere,

små fine sprekker....................

jag har det i en av mina skylight's kan man byta bare glaset eller måste man byta alltihop?

S/Y Gunga Din

"Går det inte med våld !, så använd mer våld !"

Greier ikke med håndmakt! Det neste må være hammer, klubbe og til sist slegge! :yesnod:

"Var og kjøpte sprøyte med 1,0 mm tykke kanyler i dag."  

er det ikke risk att dom låser in deg om du säger att du skall injesere CRC ????

Forklarte damen på apoteket hva jeg trengte (til å få opp luken altså!) og hun var heeeelt med!

funker det ikke med din sprøyte så skulle jag prövet med borrmaskin! tagit vekk skruven

o satt dit en ny!

.... også en mulighet ja! :confused:

Ja, kanskje det? Men Holmestrand har en båtplass for annenhver familie som bor her. :flag:

Om noen har et problem med en båt her så har det høyeste prioritet uansett hvilken bedrift, forretning eller geskjeft som få problemet på bordet! :yesnod:

o så Cognac'en i tilegg! Tror jag skall flytte til Holmestrand !  

NAVIGARE NECESSE EST................................ :flag:

S/Y Gunga Din

Forklarte damen på apoteket hva jeg trengte (til å få opp luken altså!) og hun var heeeelt med!

Følte meg ikke så høy i hatten da jeg sto på Økern apotek i arbeidstøy ( passe slitt ) og skulla ha X stk mindre sprøyter og Y stk store sprøyter, samt engangshansker...

Betjeningen overså glatt noe mumling om "epoxy" og "båt"... :yesnod::flag: :flag:

Er kanskje vanligvis noe mer tvilsomt klientell som handler sånt ?

Suzuki

No boat needed..

Friksjonen mellom pakning og glass gjør at handtaket ikke er til å rikke.

Er det virkelig i pakningene mot glasset at håndtaket skal gli? Ville trodd at det skal sitte fast der og at der er en aksling med O-ringer gjennom glasset der virkelig skal være bevegelse. Om pakningene glir mot glasset vil der nok bli lekkasje før eller siden.......

Tror nok jeg ville tatt ut glasset (eller hele luken om nødvendig) og pøst på med varmt vann, gjerne lagt hele luken i varmt vann i noen dager, om ikke CRC e.l. virker. Om du klarer å få sakene løs bør det demonteres fullstendig, rengjøres og smøres før montering.

Er luken i herdet glass tåler den ganske mye men er du for stygg med den får du brått og uventet en haug med små sukkerbiter spredd utover et større område.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Er det virkelig i pakningene mot glasset at håndtaket skal gli? Ville trodd at det skal sitte fast der og at der er en aksling med O-ringer gjennom glasset der virkelig skal være bevegelse. Om pakningene glir mot glasset vil der nok bli lekkasje før eller siden.......

....hmmm.... her kan jeg ha tatt feil! Du har sannsynligvis rett i at pakningene ikke glir mot glasset! Men hvordan kan systemet med O-ringer bli sittende så innmari fast???  :sailing:

Men hvordan kan systemet med O-ringer bli sittende så innmari fast???

Sjøvann og aluminium er gjerne en dårlig kombinasjon....... Du hadde sannsynligvis hatt en betydelig enklere og greiere jobb med demontering om du hadde vært obs på problemet da det begynte å bli treigt......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...