Jump to content

Signal fra ekkolodd detter ofte ut.


Elmer

Recommended Posts

Hva slags ekkolodd har du?? utvendig eller innvendig svinger?

Det er et Lowrance lodd med innvendig svinger.

 

 

Mitt gjør også det ved dybder dypere enn ekkoloddet klarer å registrere. (over ca. 250 meter)

Har du dette problemet uansett dybde?

Loddet detter stadig ut uavhengig av dybde.

Selv om tetningen rundt svingeren ser helt bra ut,lurer jeg på om luft mellom skrog og svinger kan gi slike utslag?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også Lowerance. Et eldre kombiinstrument med GPS, kartplotter og ekkolodd. På det er det 3 plugger bak, et til svingeren, et til GPS antennen og en utgang til eksternt utstyr. Hos meg har det flere ganger hendt at pluggen til svingeren ikke har stått 100% på plass og har dermed fått en vakkelkontakt. Har vært litt slurvete når pluggene monteres i instrumentet. Jeg tar alltid instrumentet vekk når båten ligger fortøyd i hjemmehavnen.

 

Om du har det samme kan det være en tanke å sjekke tilkoblingen. Demonter og plugg i igjen og kontroller at pluggen er helt inne.

 

Jeg har også registrert at ekkoloddet kan koble ut hvis jeg bakker. Propellen flytter mye vann inn under båten og det kan ofte være mye luft i dette vannet med den konsekvens at ekkoloddet melder pass inntil vannet er rolig igjen.

Link to post
Share on other sites

Skjønte ikke den helt. Svingeren er limt fast i skroget inn mot midten av båten.

 

Da kan det være problemet ditt. Prøv å få låne en makan svinger. Prøv med den ene så den andre. Slå av loddet når du bytter svinger. Merk deg om det er noen forskjell mellom den innvendige og den "utvendige". Prøv på forskjellige dyp, helst der du får problemer med den innvendige. Prøv også med forskjellig hastighet på båten.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva som er brukt til å lime. Den var festet da jeg kjøpte båten. Det ser forøvrig ut sånn som jeg har fått forklart at en innvendig svinger skal monteres: Svingeren er trykt ned i en stor klatt lim som ser ut til å ha tettet fint rundt svingeren Kan skje jeg rett og slett måprøve å få lånt meg en annen svinger å prøve den.

Link to post
Share on other sites

Hvis den store klatten med lim er Sika eller noe lignende tror jeg det er problemet ditt. Min er festet med epoksy. Var veldig nøye med at det ikke var noe luft i epoksyen før jeg monterte svingeren. Laget en liten forskaling som ble fylt med epoksy. Svingeren ble dyttet forsiktig nedi og festet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...