Jump to content

Prosjekt: skap


Suzuki

Recommended Posts

driver å mekker på Jokeren om dagen, og årets mest konkrete prosjekt er et nytt skap.

Dette skal erstatte et defekt kjøleskap som er pælmet ut, samt et lite "sidehylle-skap".

 

"Boksen" dvs. skapskroget er nå klar, og jeg vil ha en 100 % bra overflate innvendig. Ikke nødvendigvis lytefri, men glatt og hvit. Dette vil vel si toppcoat, eller noe i den retningen ?

 

Finnes no sånt på Biltema ? Alltid kjekt å handle der, og det er kort vei dit. Har sett noe burker med "voks" som skal tilsettes i polyesteren for å få toppcoat.. Blir denne hvit ?

Hva er forskjellen på gelcoat og toppcoat ?

 

Alternativet er å bruke noe epoxy men da må jeg vel tilsette noe fargestoff for at den skal bli hvit..

 

Eller bruker jeg simpelthen noe 2-komp maling ? Eller andre forslag ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på gelcoat og toppcoat ?

Suzuki

Holdt på med geloat-flikking i fjor. Såvidt jeg husker blir gelcoat til toppcoat når du blander inn en annen væske - som du får kjøpt på en bitteliten "apotekflaske". Ikke alle butikker fører dette - i min hjemmehavn skjønte de ikke bæret, men de har det ihvertfall hos Swang på Lilleaker.

Link to post
Share on other sites

Siden du skal bruke dette i kjøleboksen, må du jo male med noe som det ikke dunster av i lange tider etterpå. Brunost med polyester- eller whitespirit-smak er ingen stor vinner på frokostbordet  :wink:

 

Jeg har malt kjøleboksen med epoxybasert maling (hvit spesialmaling for betonggulv). Dette gir en glatt og slitesterk overflate, og setter ikke lukt/smak på innholdet i boksen.  

Link to post
Share on other sites

Top-coat er helt greit å bruke, den lukter ikke spes. etter noen få dager. To strøk, helt tett overflate, og da mener jeg tett.. Har brukt top-coat bak på alle plater og lister jeg har montert i mine to siste båter, samt malt innvendig i skap.

Top-coat kan med fordel brukes for å lage tett overflate om en f.eks skal lage kjøleboks. Top-coat får du på en noenlunde velassortert byggevareforretning/ malingsforretning

Link to post
Share on other sites

.......snekker på "ornt'li".

Fliiiire...... Selvoppnevnt skapsnekker........

 

Regner med prosjektet er nøye planlagt, men vi har ikke sett tegninger eller andre planer av prosjektet. Hmmmmm, kanskje du gjør som meg og planlegger mens du driver med ....skapet...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...