FjordHT Startet 11.Juni.2010 Del på Facebook Startet 11.Juni.2010 Har rotet meg inn i en problemstilling jeg ikke ser helt hvordan har oppstått: Monterte ny motor i en båt jeg kjøpte for litt siden(har andre tråder om dette også). Tidligere eiere har styrt med myyye rart, så nå når jeg har koblet opp(høvelig etter boka) har jeg systemsvikt på omtrent alt: Mangler: alt av lys og elektrisk rundt i båten, alt av lys i konsollen, turteller, tror også temp måler for olje og vann er ute av drift. Tilten til drevet virker heller ikke. Det som virker er: motoren starter(innslag via nøkkel) og trimflaps. Problemet som er konstatert er at jeg tror det er en jordfeil/koblingsfeil en plass som jeg ikke har klart å lokalisere enda. Når jeg måler fra + på batteri(og andre plasser) mot det som skal være + til lys i instrumenter(og muligens mere) viser det at det er jord på denne "kursen" å det finner jeg merkelig. Har følgende koblet: alt av pluss samles på startmotoren, da mener jeg: batteri, dynamo, drevtilt og rød ledning til nøkkel. Jord er koblet fra batteri til motor, så en sort ledning fra "båtens jord(tror det er drivstofftanken denne går til). Videre er den "blå ledninga" koblet til dynamo og godset i motoren(er dette feil kanskje?), slik jeg fant det fornuftig ut fra manualen.Denne går videre som jord til tenningslås m,m. Hvit ledning for turteller er koblet til - på koil, grønn fra tenningslås til + på koil. (har elektronisk tenning, så er ikke ledning fra koil til kondensator på fordeler) Ellers er vann og oljetemp koblet til på tilhørende plasser, men skal nevnes at følerne er fra bilmotor. Tror ikke det er forskjell på disse? Tror da jeg har husket alt? Nei, den sorte ledninga til dynamoen er også koblet til.. Hvis noen vet om typiske feil, så vil jeg høre alle ideer :) Blir å finne ut av dette, men er greit å få med erfaringer fra andre:) Håper noen har en rask forklaring, setter ut båten i morgen :D Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 tja mener att blå til dynamo skal til ladelampe, ikke sikker men skal i båten senere og kan sjekke da Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Mener merkingen på den blå sa: Goods boody og Alternator, hvis jeg ikke husker feil, og ut fra manualen synes jeg det virker rett, men blir ikke helt klok på dette akkruat nå. Kan ha noe med søvnmangel over flere dager pga båtpuss og arbeid å gjøre :D Hadde vært fint om du kunne finne ut om det var rett eller galt ang den ledninga ihvertfall :) Har jo den sorte som også går på dynamoen, ei tynn ledning, er ikke det denne som er for "ladinga"? Problemer eller ikke, båten skal på havet i dag, trenger ikke lys akkurat i dag :) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Hadde nå en rask start på motoren, ingen lading fra dynamoen heller. Har prøvd med 2 dynamoer, mest siden jeg trodde den første var skadet, men tror ikke begge er ødelagte :) Tips tips tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Hei, er ett relativt greit ledningsnett til disse motorene. Du kan ikke stole på farver blindt, da du ikke vet hva forrige eier har gjort. Følg derfor ledning for ledning, så finner du feilen. koblingsskjemaene er ryddige og enkle å lese til disse motorene. Ved hvert tilkoblingspunkt, mål at du har jord. Er ellers enig med deg at at temp og olje skal virke. Det virker for meg som du har direkte +, når ikke tenning er på, men setter du på tenning får du feil? Er så tilfelle er det fort noe feil ved tenningslåsen du har koblet opp, men som sagt vær systematisk, bruk tiden, så finner du feilen. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Har studert sjemaet opp, ned og og i alle mulige vinkler, prøvd å koble om alt som kunne være koblet feil av meg, fortsatt er det feil. Blir å gjøre som du sier, har begynt sånn smått, å blir å bytte alt som er dårlig.... Ser ut til at en leder som skal gi + er koblet slik at den gir jord. Konkluderer dette siden det er full kontakt mellom jord og div kabler som skal gi +... Finner nok ut av det:) Motoren funket ellers fint, men ingen lading fra dynamo... Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Prøv å få ordnet ledningsnettet først. Kan hende at jordfeilen også påvirker dynamoen din. Har du fortsatt ikke lading etter at ledningsnettet er ok, ville jeg begynt med ladereleet til dynamoen. Skru ut se på børstene, evt. bytte ut releet. Kan jo også være dioder som er ødelagte, men er man ikke kyndig på elektronikk selv, lønner det seg veldig fort å få tak i en byttedynamo istedet for å sette den bort til reperasjon. Dynamoer til Volvo kryr det av for en rimelig penge. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Har en til marinedynamo, samt en bildynamo å alle 3 skulle virke når jeg overtok dem, så burde da være liv i minst en av dem Skal begynne å klippe strips neste uke, å se på hele salaten. De 2 viktigste kriteriene er uansett oppfylt: 1. båten flyter på havet. 2. motoren starter å går Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Ja, vil være utrolig skulle alle de tre ikke virke. Vær også obs på irrete ledningsnett, gjerne ved alle kabelsko overføringer. Det er utrolig hvor langt opp i ledningene det kan irre fra kabelskoen. Det beste for deg ville helt sikkert vært og bygd nettet opp i fra bunnen av. Jeg har en båt med samme motor som deg, og den har jeg delvis byttet ledningene pga av irrete ledningsnett. Kjøp også krympestrømper til å ha rundt kabelskoene, så forhindrer du at det irrer med en gang igjen. Som sagt før, lykke til Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Hei. Tror ikke problemet er så stort som det kan virke. når du måler jord der du skulle hatt pluss, er det mest sannsynlig fordi pluss mangler og du måler jord i serie med forbrukere. Det kan være en av motorsikringene har gått, det kan også være en skjøt som har røket. Det du kan prøve er å legge en separat leder mellom batteri og til et samlingspunkt der det skulle vært pluss. Se om ting begynner å virke da. Legg en sikring i serie, f.eks 25A slik at ved evt. kortslutning tar du ikke knekken på batteri og diverse. lykke til Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Tidligere eier hadde koblet mye feil, bla koblet +kabelen for div instrumenter til jord, dette førte til at ingen ting fungerte. Nå stemmer det meste, men ikke heisen til drevet. Lyset kommer på, hvis jeg prøver å kjøre den hører jeg klikking i releene så slår auto sikringa ut. kanskje dårlig kontakt en plass, skal gå over dette også, men erfaringer ønskes :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Videre er den "blå ledninga" koblet til dynamo og godset i motoren(er dette feil kanskje?), slik jeg fant det fornuftig ut fra manualen.Denne går videre som jord til tenningslås m,m. Det hørtes merkelig ut med jord til tenningslås, det har jeg aldri sett før! Sikker på at dette er riktig? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jori Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 De tiltmotorene er en svakhet. Kjent sak at de blir ødelagt. Uansett prøv å gå over den først, men klikkingen i releet kan nok like gjerne skyldes at motoren har satt seg. Bra at du har fått ordnet det andre med det elektriske anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Det hørtes merkelig ut med jord til tenningslås, det har jeg aldri sett før! Sikker på at dette er riktig? Nei, det var blandt mange ting som ikke stemte :) De tiltmotorene er en svakhet. Kjent sak at de blir ødelagt. Uansett prøv å gå over den først, men klikkingen i releet kan nok like gjerne skyldes at motoren har satt seg. Bra at du har fått ordnet det andre med det elektriske anlegget. Håper min lever, klarte jo å kjøre ned drevet, bare det at det ikke vil opp nå :) Videre fant jeg ut at dynamoen ikke lader, hadde glemt at laderen sto på å lurte meg til å tro at den virket som den skulle. Kan man ikke koble en "tjyvkobling" med en lyspære mellom div punkter for å teste om den virker som den skal? evt hvilken elimineringsmetode som kan brukes på dynamoer mottas med stor takk. Finner sikkertnoe hvis jeg søker, men har problemer med denne "nye" søkefunksjonen :( Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Det skal også sies at ladelampa ikke lyser når jeg skrur på tenninga, den skal vel det? Oljelampa lyser da, men slukker når jeg starter motoren... Har montert oljetrykksmåler for å være på den sikre sia, "gammel motor", vanskeli gå si når ting begynner å svikte... Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Høres ut som du kan ha fått en kaputt diode. Da vil ikke ladelampen lyse, og du får ikke lading. Nå forutsetter jeg at alt annet er riktig koblet, men virker som du har fått skikk på det. Hvordan gikk det med tiltmotoren da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.