Jump to content

Skomvær II feirer 50-årsdag i Oslo


SkipperW

Recommended Posts

I dag har ærverdige Skomvær II (nå "Hans Hansson") 50-årsdag. Og ikke bare det, den befinner seg i Oslo!

 

Skomvær II, som ble spesielt kjent på grunn av Erik Byes innsats og radioinnsamlingen, ble satt i drift i 1960 og var en såkalt redningskrysser. Det betyr at den var "stasjonert" på havet i lengre perioder, mens de nåværende raske redningsskøytene ofte ligger ved kai til det er bruk for dem.

 

Bildet av jubilanten er tatt i dag av undertegnede, som var om bord for å hilse på gamle kjente. Jeg hadde gleden av å jobbe som styrmann for nåværende eier og skipper for noen år siden, og var med på flotte turer. Jeg har sans for maskiner også, og den nå 50 år gamle Bergen Diesel-motoren er fortsatt like sprek. Det er en fryd å starte den med trykkluft og høre den gå som en symaskin på tomgang. :smiley:

 

Veien videre fra Oslo er ikke bestemt ennå, men har du lyst til å se en flott redningsskøyte fra 50 år tilbake, er det bare å rusle forbi på Aker Brygge. Den ligger ytterst ut mot Akershus festning, og blir der i hvert fall over helgen.

 

Redningsselskapet var også på besøk nylig, se Ærverdig fartøy på gamle trakter

 

Mer informasjon og flottere bilder enn dagens gråværsbilde finnes på båtens nettsted Hans Hansson og hos Northern Light Charters.

 

skomv2.jpg

Link to post

Nei. Her har det nok vært gjort omfattende "moderniseringer" :sad:

Joda, jeg forstår godt dine anførselstegn. Med sin spesielle historie burde Skomvær II blitt i Norge og tatt vare på som seilende veteranskip.

 

Men Redningsselskapet valgte å selge den til sine svenske kolleger og så kom den etter hvert i privat eie. Ombyggingen har gitt en stor økning av båtens bruksmuligheter både for gjester og mannskap, og har dermed bidratt til at den etter 50 år fortsatt er i aktiv drift. Og når det først skulle skje, synes jeg det fortsatt er en flott båt. Det er ikke bare min mening, den blir beundret overalt. :smiley:

 

Takk for flott bilde av gamle Skomvær II! Vet ikke hvor det kommer fra, men det lille tilhører Northern Light Charters og er tatt av tidligere maskinist på båten som jeg seilte sammen med. Jeg synes det er viktig å respektere andres bilder og tekster.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post

Hei. Det skrives at hovedmaskinen er en Bergen Diesel. Er det noen som har mer info om type, effekt osv? gjerne noen bilder!

Nedenfor er et første bilde. Skal se om jeg finner flere, og det er godt mulig jeg kan få tatt flere også, men det kan ta et par dager. Maskinrommet er nå enda lekrere med nymalt maskin, nymalte gulvplater og bedre fargekoding av rørene.

 

hh_eng.jpg

Foto: Willy Verwoerd

Maskinen har åtte sylindere og turbo, startes med trykkluft og har en effekt på ca 500 HK ved ca 350 omdreininger. Båten har stillbar propell (noe jeg har stor sans for), så vidt jeg husker fra Hundested.

 

I bakgrunnen sees en hjelpemotor med generator, men til daglig brukes en moderne stillegående generator som står i eget rom ved siden av maskinrommet. Det er også opplegg for trefase landstrøm, men det har ikke Herbern, så under Oslo-oppholdet brukes generatoren.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Da fikk jeg et bilde fra Gordon om hvordan dette andelsbrevet var rammet inn.

men jeg kunne tenkt meg et bilde av plassering. Noen som har dette?

Mvh Beertrip

Jeg har bildene som både du og sabbdiesel ønsker seg og beklager at det har tatt tid.

 

Årsaken er at jeg faktisk ble med Hans Hansson (altså eks Skomvær II) kort tid etter at jeg startet denne tråden. De bestemte seg for å dra tilbake til England, og jeg ble med som styrmann fra Arendal til Portland via kanaløya Alderney. En flott øy (og den siste jeg ikke hadde besøkt ennå) der vi var hele helgen i flott vær. Bortsett fra en røff overfart over Skagerak, hadde vi også en veldig fin tur nedover.

 

Etter retur til Norge gikk jeg rett til fem lange jobbdager som jeg holder på med nå. Men jeg skal gjøre mitt beste for å få bildene på plass neste uke!

 

portland.gif

Link to post

Nedenfor er et første bilde. Skal se om jeg finner flere, og det er godt mulig jeg kan få tatt flere også, men det kan ta et par dager. Maskinrommet er nå enda lekrere med nymalt maskin, nymalte gulvplater og bedre fargekoding av rørene.

 

hh_eng.jpg

Foto: Willy Verwoerd

Maskinen har åtte sylindere og turbo, startes med trykkluft og har en effekt på ca 500 HK ved ca 350 omdreininger. Båten har stillbar propell (noe jeg har stor sans for), så vidt jeg husker fra Hundested.

 

I bakgrunnen sees en hjelpemotor med generator, men til daglig brukes en moderne stillegående generator som står i eget rom ved siden av maskinrommet. Det er også opplegg for trefase landstrøm, men det har ikke Herbern, så under Oslo-oppholdet brukes generatoren.

 

Nå ble jeg overasket. Jeg har sett en god del Bergen diesel som hjelpemotorer, jeg er f.eks vant til å se turboen ganske høyt ved regulator og startspak (bakerst i bildet), men det eneste som minner om BD er toppene (med de fire boltene)

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post

Nå ble jeg overasket. Jeg har sett en god del Bergen diesel som hjelpemotorer, jeg er f.eks vant til å se turboen ganske høyt ved regulator og startspak (bakerst i bildet), men det eneste som minner om BD er toppene (med de fire boltene)

Det er absolutt en ekte Bergen Diesel, men så er jo dette ingen hjelpemotor. :-) Ellers kan jeg røpe at godbiter om denne maskinen er på vei - så snart jeg får tid...

Link to post
  • 5 måneder senere...

Da fikk jeg et bilde fra Gordon om hvordan dette andelsbrevet var rammet inn.

men jeg kunne tenkt meg et bilde av plassering. Noen som har dette?

Bildene av dette er nå endelig lagt inn på din opprinnelige tråd om andelsbrevet.

 

Beklager at det har tatt lang tid! Jeg har også lovet bilder av Bergen Diesel-maskinen på Hans Hansson, og jeg har en del godbiter. De kommer i denne tråden så snart som mulig, og de som abonnerer på den blir varslet automatisk.

Link to post

 

Jeg har sans for maskiner også, og den nå 50 år gamle Bergen Diesel-motoren er fortsatt like sprek. Det er en fryd å starte den med trykkluft og høre den gå som en symaskin på tomgang.  :smiley:

fra wikipedia ang. B serien: 

 

 

These engines have a reputation for being "a Rolls Royce product" in terms of quality which is ironic because when they were designed, the company was not part of the Rolls Royce organization.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...