SkipperW Startet 11.Juni.2010 Del på Facebook Startet 11.Juni.2010 I dag har ærverdige Skomvær II (nå "Hans Hansson") 50-årsdag. Og ikke bare det, den befinner seg i Oslo! Skomvær II, som ble spesielt kjent på grunn av Erik Byes innsats og radioinnsamlingen, ble satt i drift i 1960 og var en såkalt redningskrysser. Det betyr at den var "stasjonert" på havet i lengre perioder, mens de nåværende raske redningsskøytene ofte ligger ved kai til det er bruk for dem. Bildet av jubilanten er tatt i dag av undertegnede, som var om bord for å hilse på gamle kjente. Jeg hadde gleden av å jobbe som styrmann for nåværende eier og skipper for noen år siden, og var med på flotte turer. Jeg har sans for maskiner også, og den nå 50 år gamle Bergen Diesel-motoren er fortsatt like sprek. Det er en fryd å starte den med trykkluft og høre den gå som en symaskin på tomgang. Veien videre fra Oslo er ikke bestemt ennå, men har du lyst til å se en flott redningsskøyte fra 50 år tilbake, er det bare å rusle forbi på Aker Brygge. Den ligger ytterst ut mot Akershus festning, og blir der i hvert fall over helgen. Redningsselskapet var også på besøk nylig, se Ærverdig fartøy på gamle trakter Mer informasjon og flottere bilder enn dagens gråværsbilde finnes på båtens nettsted Hans Hansson og hos Northern Light Charters. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Jeg var forbi skuta på Aker Brygge i dag. Utrolig flott skute, og mye større enn jeg hadde forventet. Er overbygg originalt som da båten var redningskrysser? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Nei. Her har det nok vært gjort omfattende "moderniseringer" Sitér dette innlegget Link to post
SkipperW Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Jeg var forbi skuta på Aker Brygge i dag. Utrolig flott skute, og mye større enn jeg hadde forventet. Er overbygg originalt som da båten var redningskrysser? Både ja og nei. Broen er original (og flott), men nivået under på hoveddekk ble helt fornyet og utvidet i 2004/2005. Sitér dette innlegget Link to post
SkipperW Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 (redigert) Nei. Her har det nok vært gjort omfattende "moderniseringer" Joda, jeg forstår godt dine anførselstegn. Med sin spesielle historie burde Skomvær II blitt i Norge og tatt vare på som seilende veteranskip. Men Redningsselskapet valgte å selge den til sine svenske kolleger og så kom den etter hvert i privat eie. Ombyggingen har gitt en stor økning av båtens bruksmuligheter både for gjester og mannskap, og har dermed bidratt til at den etter 50 år fortsatt er i aktiv drift. Og når det først skulle skje, synes jeg det fortsatt er en flott båt. Det er ikke bare min mening, den blir beundret overalt. Takk for flott bilde av gamle Skomvær II! Vet ikke hvor det kommer fra, men det lille tilhører Northern Light Charters og er tatt av tidligere maskinist på båten som jeg seilte sammen med. Jeg synes det er viktig å respektere andres bilder og tekster. Redigert 11.Juni.2010 av SkipperW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Hei. Det skrives at hovedmaskinen er en Bergen Diesel. Er det noen som har mer info om type, effekt osv? gjerne noen bilder! Sitér dette innlegget Link to post
SkipperW Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 (redigert) Hei. Det skrives at hovedmaskinen er en Bergen Diesel. Er det noen som har mer info om type, effekt osv? gjerne noen bilder! Nedenfor er et første bilde. Skal se om jeg finner flere, og det er godt mulig jeg kan få tatt flere også, men det kan ta et par dager. Maskinrommet er nå enda lekrere med nymalt maskin, nymalte gulvplater og bedre fargekoding av rørene. Foto: Willy Verwoerd Maskinen har åtte sylindere og turbo, startes med trykkluft og har en effekt på ca 500 HK ved ca 350 omdreininger. Båten har stillbar propell (noe jeg har stor sans for), så vidt jeg husker fra Hundested. I bakgrunnen sees en hjelpemotor med generator, men til daglig brukes en moderne stillegående generator som står i eget rom ved siden av maskinrommet. Det er også opplegg for trefase landstrøm, men det har ikke Herbern, så under Oslo-oppholdet brukes generatoren. Redigert 12.Juni.2010 av SkipperW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Hadde tidligere lagt ut en etterlysning om denne båten: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/57755-hvor-er-rs-skomvcr-ii-har-andelsbrev/page__st__20__p__795456__hl__andelsbrev__fromsearch__1entry795456 Dette angående et "andelsbrev" jeg fant og ga til eier av Hans Hanson. Er det noen som har bildet av plassering av dette om bord ? Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Da fikk jeg et bilde fra Gordon om hvordan dette andelsbrevet var rammet inn. men jeg kunne tenkt meg et bilde av plassering. Noen som har dette? Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
los Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 (redigert) Vel overstått Redigert 1.Juli.2010 av los (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Gulvplater?? på båt heiter det dørkplater!! Fin båt forresten :) Sitér dette innlegget Link to post
SkipperW Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Da fikk jeg et bilde fra Gordon om hvordan dette andelsbrevet var rammet inn. men jeg kunne tenkt meg et bilde av plassering. Noen som har dette? Mvh Beertrip Jeg har bildene som både du og sabbdiesel ønsker seg og beklager at det har tatt tid. Årsaken er at jeg faktisk ble med Hans Hansson (altså eks Skomvær II) kort tid etter at jeg startet denne tråden. De bestemte seg for å dra tilbake til England, og jeg ble med som styrmann fra Arendal til Portland via kanaløya Alderney. En flott øy (og den siste jeg ikke hadde besøkt ennå) der vi var hele helgen i flott vær. Bortsett fra en røff overfart over Skagerak, hadde vi også en veldig fin tur nedover. Etter retur til Norge gikk jeg rett til fem lange jobbdager som jeg holder på med nå. Men jeg skal gjøre mitt beste for å få bildene på plass neste uke! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 (redigert) Nedenfor er et første bilde. Skal se om jeg finner flere, og det er godt mulig jeg kan få tatt flere også, men det kan ta et par dager. Maskinrommet er nå enda lekrere med nymalt maskin, nymalte gulvplater og bedre fargekoding av rørene. Foto: Willy Verwoerd Maskinen har åtte sylindere og turbo, startes med trykkluft og har en effekt på ca 500 HK ved ca 350 omdreininger. Båten har stillbar propell (noe jeg har stor sans for), så vidt jeg husker fra Hundested. I bakgrunnen sees en hjelpemotor med generator, men til daglig brukes en moderne stillegående generator som står i eget rom ved siden av maskinrommet. Det er også opplegg for trefase landstrøm, men det har ikke Herbern, så under Oslo-oppholdet brukes generatoren. Nå ble jeg overasket. Jeg har sett en god del Bergen diesel som hjelpemotorer, jeg er f.eks vant til å se turboen ganske høyt ved regulator og startspak (bakerst i bildet), men det eneste som minner om BD er toppene (med de fire boltene) Redigert 1.Juli.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SkipperW Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Nå ble jeg overasket. Jeg har sett en god del Bergen diesel som hjelpemotorer, jeg er f.eks vant til å se turboen ganske høyt ved regulator og startspak (bakerst i bildet), men det eneste som minner om BD er toppene (med de fire boltene) Det er absolutt en ekte Bergen Diesel, men så er jo dette ingen hjelpemotor. :-) Ellers kan jeg røpe at godbiter om denne maskinen er på vei - så snart jeg får tid... Sitér dette innlegget Link to post
SkipperW Svart 5.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Da fikk jeg et bilde fra Gordon om hvordan dette andelsbrevet var rammet inn. men jeg kunne tenkt meg et bilde av plassering. Noen som har dette? Bildene av dette er nå endelig lagt inn på din opprinnelige tråd om andelsbrevet. Beklager at det har tatt lang tid! Jeg har også lovet bilder av Bergen Diesel-maskinen på Hans Hansson, og jeg har en del godbiter. De kommer i denne tråden så snart som mulig, og de som abonnerer på den blir varslet automatisk. Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Jeg har også en plakett som viser at jeg har andel i Skomvær 2. En fin plakett imed et kobbertrykk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Jeg har sans for maskiner også, og den nå 50 år gamle Bergen Diesel-motoren er fortsatt like sprek. Det er en fryd å starte den med trykkluft og høre den gå som en symaskin på tomgang. fra wikipedia ang. B serien: These engines have a reputation for being "a Rolls Royce product" in terms of quality which is ironic because when they were designed, the company was not part of the Rolls Royce organization. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
borghans Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Har dette jeg: Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Prøvde å laste opp to bilder, men fikk det ikke til. Trykket på last opp og leita opp jpg filene men ingen ting skjedde Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Prøver en gang til: https://baatplassen.no/bildearkiv/27/27111/skomvaer_2_plakett.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/27/27111/slomvaer2_data.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 ............, men fikk det ikke til. Trykket på last opp og leita opp jpg filene men ingen ting skjedde https://baatplassen.no/i/index.php/topic/68594-knapper-i-editoren-smiley-etc-fungerer-ikke-les-dette/ Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Det som står bak på plaketten er: Eier: Norsk Selskb til skibbrudnes redning Bygget: Stord Verft 1960 152 br. reg tonn 525 HK. 11 knops fart. Skipet er en gave fra norske radiolyttere. Fullfartkapasitet: 23 døgn uten bunkring. Stasjonert på norskekysten og tilstøtende havstrekninger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.