Jump to content

Optimus parafinapparat, forvarmer fungerer ikke.

Sleipner93

Recommended Posts

Har fått has på et Orgio parafinapparat med "forvarmer" (vet ikke om det er det det heter). Uansett, har disse to "dysene" som skal varme opp hodene på apparatet. Prøvde apparatet idag, tidlig idag fungerte den høyre og blåste god flamme på hodet. Senere var det bare den venstre som fungerte?

Er det noe kjent problem at disse går seg tette/soter seg igjenn. Det virker nesten som om det bare kommer luft og ikke noe parafin ut av "dysa". Blåser bare flammen ut av ligtheren når jeg prøver å tenne på.

Er det mye arbeid å gå over ett slikt apparat og rense?

Håper dere forstår hva jeg mener, har desverre ingen bilder..

Origo er et spritapparat. Dette er av "primus" typen. Denne modellen du har snakket vi om i helga, etter at en ikke ventet lenge nok på den forige utgaven med rødsprit oppvarming med oppflamming som resultat. Den du har hørte jeg mange gikk over til å varme med rødsprit pga. "oppflammings/flammekasterfare". Mitt råd er at du kjøper deg en gass-blåselampe av den typen rørleggere bruker og forvarmer brenneren med den. Raskt,sikkert og renslig!

Heia. Regner også med at det er ett Optimus-apparat du har. Og siden du nevner to brennere heter den sikkert Optimus 155/55. Det er en gammel brenner, men du kan fortsatt finne reservedeler til denne evnt nye brennere.. Her er en link til den eneste forhandler i norge som jeg har funnet så langt :Optimus 155/55 link uniflame. Ingar her inne på BP har en god patent på denne brennern, hvor man slipper å pumpe trykk på tanken hele tiden.. Søk litt rundt her så finner du sikkert innlegget hans på dette. Good Luck :flag_bp:

.............. Mitt råd er at du kjøper deg en gass-blåselampe av den typen rørleggere bruker og forvarmer brenneren med den........

Har en Optimus 155/55, denne skal forvarmes med rødsprit (slik jeg har fått det forklart). Blir aldri helt komfortabel med den forvarmingen, synes det flammer altformye opp rett på innsiden av kalesjen. Mener du at det vil fungere bra å bare varme det opp en stund (hvor lenge?) med en gassblåselampe? F.eks denne fra biltema:

17612_s.jpg

(delenr.: 17-612 )

Ta kontakt med Uniflame Supply - han har slike pads du heller rødsprit på og tenner på for å få oppvarming. Han driver forsåvidt også et lite verksted.

Jeg var innom han tidligere i år og han er en meget hyggelig fyr med stor kompetanse på disse apparatene! Anbefales!

Det skal ikke forvarmes med rødsprit apparatet mitt ihvertfall. Man pumper opp trykk på tanken, som slippes ut av to dyser som skaper en god og blå blåseflamme rett mot brennerne. Syns patentet ser ut til å virke veldig bra, brenneren er varm nok på 2 minutt til å brenne skikkelig..

Problemet er jo at det bare kommer luft ut av den ene forvarmeren ser det ut som, kan denne bli tettet til?

Se bilde av hvilket apparat jeg har :

optimus155rustfritt7tu.jpg

Du kan godt bruke rødsprit på dette med rødsprit er jo noe helsikes svineri. Får du det på fingrene er jo måltidet ødelagt...

Så lenge hurtigfyren virker er det det beste og raskeste men de har en lei tendens til å tette seg og dysen er så liten at den kan være vanskelig å åpne. Mener jeg hørte en gang at Optimus sluttet å lage disse hurtigfyrene da de trøblet litt for mye men jeg har nå hatt to slike apparat og ikke hatt problemer i det hele tatt.

Når du lærer deg å bruke Optimusen er det et glimrende apparat med god effekt (2.75kW pr. brenner?) og billig i drift. Viktigste trikset er å forvarme nok, for lite varme og flammene står i taket og gjør de det er det bare å stenge rattet og varme mer. Har hørt om en del slike apparat som har gått på sjøen med meterlange flammer etter seg...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hei igjen.

Ja det fungerer utmerket å forvarme med den typen blåselampe som vist Hafrsfjord. Du varmer på skrått nedover under brenneren med flammen ca 5-10cm unna i kanskje 10sek slik at de forgassingsrørene under brenneren varmes godt, deretter mer oppe på toppen til du ser at den blir rødglødende. Når du nå åpner krana, lar du blåselampa brenne slik at du kan varme på mer hvis det skulle flamme opp. De proffe blåselampene har el. tenner og er verd pengene. Jeg brukte en lampe av skismørebrennertypen fra Biltema de første åra med snekka, men den hadde en ekkel tendens til å flamme opp hvis engangsbeholderen var helt ny og den vendes nedover (får håpe den som er vist er bedre).

Må vel si meg uenig med dem som ikke liker dette apparatet. Jeg har selvsagt forståelse for dem som ikke liker at det "flammer opp", men dette unngår man lett når man blir vant til å bruke det.

Dette apparatet er genialt. De gir enorm effekt og er lett å justere. Disse forvarmerene har vi alle slitt med, men med en passe mengde med rødsprit til forvarming fungerer det utmerket. Ikke gidd og prøv å reparere forvarmer. Det er ikke nødvendig.

Må si jeg lengter tilbake til Optimusen, men kona liker bedre Safeflame. Men man må være skikkelig tålmodig med dette

Ved bruk av forvarmer så brenner det hull i brennerhodet til slutt, det ble i sintid sent ut ett skriv fra optimus om dette , alle aparat som var inne til service ble forvarmern koblet ut/blindet.

Fyll Rødsprit opp til kanten på den nederste kulpen og la det brenne nesten helt ut før du åpner ventilen, Da er du nesten garantert å ikke få store flammer.

Har altid brukt 155 optimus og vill ikke bytte med noe av det nye som er på markedet! Alt av det nye er for tregt .

Bernt

Hei igjen.

Ja det fungerer utmerket å forvarme med den typen blåselampe som vist Hafrsfjord. Du varmer på skrått nedover under brenneren med flammen ca 5-10cm unna i kanskje 10sek .......................

Testet ut dette i dag og det fungerte helt fint. Nå blir det bare å huske på å ha en ekstra gassflaske til blåselampa :rolleyes: ,så skal det nok bli både varm kaffe og lapskaus :lol:

Jeg har en slik primus av "militærmodell" som har samme krav til forvarming mht rødsprit. Men jeg orker ikke klinet med sprit osv og bruker sprit på tube i form av en slags gele. Trykker ut ei larve på ett par cm i skåla og tenner på. Like før alt er brent opp åpner jeg for parafinen. Renslig og enkelt. Selges i "primus-butikken" antar jeg. Noen år siden sist jeg var på MC-camping :cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...