Jump to content

Borg Warner gear "henger" frir ikke ut


keeza

Recommended Posts

Jeg har en nyinnkjøpt båt ,som jeg allerede begynner og bli ganske lei.

Når jeg starter motoren står propellaksel stille,når jeg setter den i revers og frir den ut igjen står aksel stille,MEN når jeg setter den i gir fremmover og frir ut fortsetter aksel og gå rundt.

Tror dette dreier seg om et borg Warner 71c eller 72c ,er ikke så lett og finne ut av ettersom gearet er igjensmurt av maling og id brikken har falt av.....

Det jeg har gjort er og sjekke olje nivå og lekasjer ,noe som var helt i orden.Deretter skrudde jeg ut kontrollventilen og renset og polerte den så den skal være i orden.

Så nå håper jeg at det er noen lyse hoder med litt erfaring som kan komme med noen gode råd,før jeg mister helt motet og leverer tilbake hele balja.....

Legger ved et bilde av elendigheten.

gear.jpg

Link to post
Share on other sites

Høres jo unektelig ut som at oljetrykket står igjen i clutchpakka, og ikke blir drenert når den går i fri. Ville sjekket teleflexkabelen også for å se om den returnerer ventilen skikkelig tilbake til fri. Få noen til å manøvrere teleflexkabelen slik at du kan visuelt se at den står i fri på ventilen etter både revers og framover. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Har samme type gir på en 2704ET i en Wiking 28. Når jeg setter den i fri etter kjøring så roterer aksling sakte rundt. Hvis jeg setter den i revers og deretter i fri så stopper akslingen men etter ca 30 sekunder så begynner akslingen sakte å rotere i forover igjen. Har ikke timet det men vil annslå ca en ommdreining pr 2-3 sekunder. Har aldri oppfattet det som et problem men lurer selvsagt på om det er normalt.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tilbakemeldingene,her er en liten oppdattering.Var ute i går og måtte flytte båten,rigget til med fendre rund hele båten for og skåne omgivelsene og la av gårde(med gir spaken i nøytral .. he he)Satt så båten i gir og tøffet av gårde i 5-6 knop,og etter et par hundre meter satt jeg den i fri,aksel stod stille og alt var normalt igjen !!!

Tok da en litt lengere tur for og se om det virkelig var tillfelle at den fungerte og det gjorde den.

Noen gode ider om hva som kan ha vert feil ?

Føler jo at det blir litt som rusisk rullet hver gang jeg skal legge til havn når jeg ikke vet om giret plutselig henger seg igjen :sweat:

Jeg greide foresten og vri propell aksel ganske lett for hånd når motoren var slått av :wink:

Redigert av keeza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...