keeza Startet 12.Juni.2010 Del på Facebook Startet 12.Juni.2010 Jeg har en nyinnkjøpt båt ,som jeg allerede begynner og bli ganske lei. Når jeg starter motoren står propellaksel stille,når jeg setter den i revers og frir den ut igjen står aksel stille,MEN når jeg setter den i gir fremmover og frir ut fortsetter aksel og gå rundt. Tror dette dreier seg om et borg Warner 71c eller 72c ,er ikke så lett og finne ut av ettersom gearet er igjensmurt av maling og id brikken har falt av..... Det jeg har gjort er og sjekke olje nivå og lekasjer ,noe som var helt i orden.Deretter skrudde jeg ut kontrollventilen og renset og polerte den så den skal være i orden. Så nå håper jeg at det er noen lyse hoder med litt erfaring som kan komme med noen gode råd,før jeg mister helt motet og leverer tilbake hele balja..... Legger ved et bilde av elendigheten. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Høres jo unektelig ut som at oljetrykket står igjen i clutchpakka, og ikke blir drenert når den går i fri. Ville sjekket teleflexkabelen også for å se om den returnerer ventilen skikkelig tilbake til fri. Få noen til å manøvrere teleflexkabelen slik at du kan visuelt se at den står i fri på ventilen etter både revers og framover. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
keeza Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 det har jeg sjekket,og den treffer riktig. Har studert manualen på gearet,men greier ikke helt og forstå hvordan det virker,eller hva som kan "henge"igjen Sitér dette innlegget Link to post
jentorge Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Har samme type gir på en 2704ET i en Wiking 28. Når jeg setter den i fri etter kjøring så roterer aksling sakte rundt. Hvis jeg setter den i revers og deretter i fri så stopper akslingen men etter ca 30 sekunder så begynner akslingen sakte å rotere i forover igjen. Har ikke timet det men vil annslå ca en ommdreining pr 2-3 sekunder. Har aldri oppfattet det som et problem men lurer selvsagt på om det er normalt. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Ikke uvanlig at aksel sviver SAKTE rundt. Kraften bør ikke være større enn at akselen kan holdes igjen med handkraft. Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Jeg havde en med et 71C 1:1 og den gjorde det samme selv efter en hoved renovation. så det er vist meget normalt. Hilsen Jan Sitér dette innlegget Link to post
keeza Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Båten gjør 3knop i fri så jeg regner ikke med at det er normalt ,er ganske utfordrende og legge til kan du si Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Løs fra teleflexen og betjen gearet manuelt. Se og etter at hendelen er fast og ikke går tregt. Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Hvis du går ind på dokumentarkivet er der en Borg Warner manual. Der er en fejlsøgnings guide. Håber den kan hjælpe dig. den hjalp mig da jeg skulle renovere mit drev. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Kan clutchlamellene til foroverkoblingen ha klistret seg sammen? Da vil den heller ikke fri ut. Prøv å vri akselen rundt når motor er av. Da finner du ut hvor godt koblingen henger. Må sikkert bruke ett eller annet egnet verktøy for å tørne akselen. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
keeza Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 (redigert) Takk for alle tilbakemeldingene,her er en liten oppdattering.Var ute i går og måtte flytte båten,rigget til med fendre rund hele båten for og skåne omgivelsene og la av gårde(med gir spaken i nøytral .. he he)Satt så båten i gir og tøffet av gårde i 5-6 knop,og etter et par hundre meter satt jeg den i fri,aksel stod stille og alt var normalt igjen !!! Tok da en litt lengere tur for og se om det virkelig var tillfelle at den fungerte og det gjorde den. Noen gode ider om hva som kan ha vert feil ? Føler jo at det blir litt som rusisk rullet hver gang jeg skal legge til havn når jeg ikke vet om giret plutselig henger seg igjen Jeg greide foresten og vri propell aksel ganske lett for hånd når motoren var slått av Redigert 14.Juni.2010 av keeza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Hvordan ser din olie ud? Bruger du motorolie eller Hydraulik olie f.eks Biltemas Transmissions olie, Dextron III art nr 36340? Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
keeza Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Det ser ut til at det er Unipart automatic transmission fluid DIId Dexron II som er på giret da det ligger en nesten tom kanne med dette i båten,skal tappe olja fra giret i en ren beholder for og se om det finnes noen partikkler i oljen Sitér dette innlegget Link to post
Lars Ole Svart 26.August.2015 Del på Facebook Svart 26.August.2015 Hvordan går det med giret ditt keeza? Jeg har samme problem etter at jeg byttet demperplaten. Vil ikke i fri.. Går forover når jeg har den i fri men bakover når jeg setter den i bakover. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund23 Svart 1.April Del på Facebook Svart 1.April Tror det kan være en o-ring i giret som ikke holder tett. Har selv et Borg Wagner gir der aksling følger med fremover når giret står i fri, ulempe under start, blir for lite fart på motor under start. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.