Sturee Startet 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2010 Går ikke an å dra i snora, den står fast. stått i 7 år, coilene ble byttet rett før, den står ikke i gir, fordi propellen går rundt. hva annet kan dette være, og hva kan jeg gjøre med det? Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 du kan skru ut pluggene. spray rikelig med rust løser i begge sylindere. skru av snor starten og sett pipe og en stor skralle på sving hjulet og prøv å rikkle det rolig løs. får du den til og rotere så skrur på på starter igjen og kjører glad og fornøyd videre:) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Dette skal jeg prøve:) noen andre som har noen forslag? pipe på svinghjule, mener du da den mutteren i midten? (har allerede skrudd av snorstarteren) håper dette funker:D Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 (redigert) Høres ut som et godt råd du alt har fått. Det er nok mye mulig at stemplene har satt seg i sylinderene, ikke uvanlig når en motor bare blir hensatt og står i mange år uten bruk eller preservering. La den stå over natta med rikelig med rustløser i sylindrene før du prøver å lirke den løs. Sett skralla på den store muteren i senter av svinghjulet. Lykke til Redigert 13.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Dersom id-plata er inntakt kan du finne årsmodellen her: http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Mariner/Fastst%C3%A4ll%C3%A5rsmodell/Produktions%C3%A5rslista/Mariner9920hp/tabid/459/Default.aspx Jeg vil tippe at den er fra slutten av 70 tallet evt tidlig 80 tall. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sturee Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 ja, tror det vil funke jeg også, tror den er inntakt, men nå er det viktigste å få den igang:) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Takker for svar, takker for flere forslag også, selv om jeg tror dette funker:D Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 I værstefall, noe som er vanlig på eldre yamaha som står i noen år før de skal startes på nytt er at veivlagerne henger seg, er det dette så er det litt mer jobb og fikse. eldre mariner er vel egentlig en yamaha? Men dette er i værstefall, vi får håpe du redder den med forslagene nevnt ovenfor her :) Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 De som vi pleier og gjøre når dette er skjedd med motorer som kommer inn er og spraye inn med rustløser i tennplugghulla, stå over natta prøv med skralle på mutteren på svinghjulet, virker ikke dette så er de av med toppen og en liten trekloss som passer godt rundt stempelet og gi den et slag med en hammer! 2 slag på hver sylinder :)) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Sturee Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 hvor sitter veivlagerene?hvor mye rustløser bør jeg ha i? Takker for bra svar, tror jeg får den igang:) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Veivlagerene sitter på veiven Da er du over på reprasjoner for viderekommende, du skal ha litt peiling før du går løs på en veivaksel overhaling. Prøv det enkle først. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sturee Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 åpnet opp hele, her var mye rust.... kjøper rustløser i morra. noen som vet hvor jeg får tak i ny pakning til denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Ravn's kan ha deler til motoren din. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Sturee Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 sitter dønn fast, har hatt i masse rustløser og slått hart med hammer på stemplet, sitter fast. er ikke veiven, den er løs... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Har du bilde av sylinderene du kan legge ut? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hobby 430 Sport Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 sitter dønn fast, har hatt i masse rustløser og slått hart med hammer på stemplet, sitter fast. er ikke veiven, den er løs... Har du en treklosse mellom hammer og stempel når du slår? hvis de sitter så pass fast at de ikke beveger seg ville eg slått enda hardere, for hvis de løsnere så er nok sansynligheten for at du må bytte stempler ganske stor uansett!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
gon Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Vær forsiktig med å slå for hardt. Du risikerer å ødelegge mer enn du vinner, og i så fall kan det lønne seg å se seg om etter en annen motor. Bruk heller en blåselampe og varm godt opp sylinderforingene før du bruker makt. Dessuten må du gi rustløseren tid til å virke. Plasser motoren slik at den kan ligge med rustløser som dekker begge stemplene i minst noen dager. Prøv så med varme og vold. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 har en trepinne mellom, slått veldig hardt. rår ikke med rustløser, den erne er nesten helt oppe (den får jeg rustløser i) og den andre er så langt nede at det trekker inn i noen hull på siden. men denne blåselampa, er det den du mener å varme med, evt hvor skaffer jeg en slik? Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Du får en billig, men fullt brukelig blåselampe hos Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Ikkje varm så mye at hele sylinderen vrir seg, Alu-legering blir ikkje rød på samme måte som vanlig stål-legeringer!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Sturee Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 hvor mye skal jeg varme? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 noen link til blåselampe`? Sitér dette innlegget Link to post
Kæpt'n Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 biltema art-nr 17609 eller 17608 179,- + gass. Varm opp i 2-3 minutter, spray så på rustløser mens det fortsatt er varmt. Blir mye røyk, men den trenger også lettere inn. Du kan forøvrig forsøke en annen rustløser. Se etter noe som inneholder litt fosforsyre, det er det som tar rusten. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 takk:) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 (redigert) Nå er den LØS, den går rundt. MEN den er litt hard, og setter seg igjen. så noen slag med kloss så kan man vri mutteren igjen, så setter den seg (ikke helt fast som før, går fint ann å slå den med trekloss og hammer) men den setter seg igjen. dessuten, er det et lite hakk når du vrir den over så den snur og går ned/opp igjen. da komme et lite "dunk" noen som vet hva som kan være galt? Takker for alle svar, fått mange bra forslag for å få den løs, som den nå er:) Redigert 20.Juni.2010 av NT503 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.