Jump to content

Valg av tresort til innv. dørk


Verrie

Recommended Posts

Hei, skal i vinter legge ny dørk i cabin og forpigg. Fremgangsmåter for legging og behandlinger er greit nok, men er interessert i innspill for hvilke tresorter jeg skal velge.

 

Hovedsaken er at det lages natespor mellom stavene (enten freste eller med avstandsskruer), men at stavene er annenhver lyse og mørke. Det vil også bli felt inn kompass etc i luker i dørk.

 

Javel folkens, hva slags tresorter anbefaler dere ????

Link to post
Share on other sites

.....men at stavene er annenhver lyse og mørke.

Bøk = lys og mahogny = mørk. Blir fint fargespill, dette, med Ravilakk!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Flott med innspill, men hvor får jeg tak i bøk, er vel ikke "hyllevare" hos byggelev....

 :puke: Østsiden Trelast i Fredrikstad har bøk og mye annet! Beste utvalg i lister og edeltre!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Så et sted at det var lagt korkstrimler med plast? i mellom på dørken inne.....

 :yesnod:http://www.flexiteek.no/category.php?categoryID=19

 

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja, dett var dett, rykk tilbake til start. Flexidekk er sikkert fint, men det ble ikke anbefalt lagt innvendig. Særlig pga at det var vanskelig å fjerne flekker. Prisen passa også en annen type lommebok enn min. ca. 3500 kr kvm eks. mva .  :crazy: Da tror jeg teppet ligger en stund til, og jeg satser på å finne mere ut om dette korkstrimmel belegget.

Link to post
Share on other sites

Det kan du si Suzuki, men det var vel andre aspekter rundt dette produktet som gjør at det for noen sikkert er aktuellt. -Vedlikeholdet,

-det limes fast, ikke en hel masse høl i dekk som ved teak,

- for de politisk korrekte, du legger ikke en verneverdig regnskog på dekk etc.

Men jeg følger deg veldig langt, verden vil bedras. :crazy::lol:

Link to post
Share on other sites

Prisen passa også en annen type lommebok enn min. ca. 3500 kr kvm eks. mva .  :cryin:

Det er stive priser det oppereres med ser jeg, jeg kjøpte 5.5 m2 med teakstaver 6mmx45mm i 2 m lengder for rundt 1300 kroner, det blir vel ikke mere en drøye 220 kr for kvadraten. Men det kommer jo mye i tillegg før dekket er ferdig, skal legge dette i epoxy, det skal nates og oljes... Det blir da penger av det, men fremdeles er det veeeeeeeldig langt igjen til jeg kommer i nærheten av flexiteak sine priser.

 

For ordens skyld så er teaken kjøpt inn et godt stykke unna Norge :flag:, slik at prisen er vel ikke helt relevant som sammenligning.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kan du si Suzuki, men det var vel andre aspekter rundt dette produktet som gjør at det for noen sikkert er aktuellt. -Vedlikeholdet,

-det limes fast, ikke en hel masse høl i dekk som ved teak,


Å lime teak dekk er også i skuddet. Skal man ha cockpit teak er dette den mest vanlig metoden i dag tror jeg..  

- for de politisk korrekte, du legger ikke en verneverdig regnskog på dekk etc.


Istedet bruker du produkter laget av OLJE... Dessuten er stort sett det meste av teak som er tilgjengelig som trematerialer i Norge i dag plantasjeteak. Naturteak  som importeres er stort sett i ferdige produkter ( hagestoler mv

Men jeg følger deg veldig langt, verden vil bedras. :lol: :lol:

Banna bein.. :cryin::flag:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker meg en dørk laget av en korklamellvariant(naturprodukt) :wink:, er fortsatt mottagelig for tips vedr. dette.

:yesnod: Hei pete!

Vet akkurat hva du snakker om, men klarer ikke å huske leverandøren. Tror den er svensk - kanske Gunga Din kan hjelpe? For 2 år siden tok jeg meg nemlig en tur til Gøteborg for å se på Volvo Ocean Race - Stopover Gøteborg, for å se på Knut Frostads djuice, og de andres VOR-Sixties! Imponerende båte!

Bilde

 

Der var det bygget opp en ganske stor teltby med alt som hører til dette evenemanget. Deriblandt var det et telt hvor de nettopp demonsterte disse korkstrimlene. Tittet litt, men siden kork og fiskeslo ikke hører sammen - for mitt bruk - så bare registrerte jeg det. Tenkte at dette måtte være midt i blinken for seilbåter - isteden for teak-dekk. Korken kunne visstnok nates og slipes, akkurat som tre.

Det er det jeg husker........man begynner å nærme seg alders-demens generasjonen!  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Mente å ha lest om dette i Båtmagasinet  en gang. Fant denne omtalen under nyheter fra nr. 6 - 1997.

 

Kork på dekk

Hvis du er hendig, men ikke synes snekkerkunnskapene er gode nok til å legge dekk med teakstaver, kan denne korkversjonen være en løsning. Metoden er den samme, men materialet er mer letthåndterlig, samtidig som at produsenten hevder at korken har de samme gode egenskapene som teak, pluss at det er lettere å holde rent og vedlike.

Hvis du er skeptisk til slitestyrken, kan vi nevne at korkbelegget blant annet brukes på cruiseskip. De ferdige korkstavene kappes med skarp hobbykniv, og ellers brukes kun enkelt håndverktøy til å legge dekket. Som du ser på bildet er en av materialets fordeler at korkstavene er bøyelige.

Opplysninger: H N S Norge, tlf.: 22 14 90 24

 

Om firmanavn og tlf.nr. fortsatt stemmer går jeg ikke god for.  :yesnod:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

........man begynner å nærme seg alders-demens generasjonen!  :wink:

 

.......................inget problem med minnet, bare att det er väl kort ibland.... :yesnod:

 

har ju sett dette korkdekket flere ganger de siste åren

 

her er en link

 

http://www.batlivlulea.nu/artiklar/2002/02...23-tredeck.html

 

 

har för meg att firman heter tech-deck men får bare opp masse skateboarding på google

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...