Jump to content

Wallas 2400 brenner ikkje.

sirius

Recommended Posts

Sannsynligvis glødeproblemer. Dersom du ikke får tenning vil dette skje, og uforbrent drivstoff blåses ut gjennom eksosutløpet. Wallas er følsom på glødespenningen. Har du nok spenning? Hvis du har det kan det være en ide å sjekke pluggen. Skru den ut og se om den gløder under en normal oppstart.

Er det noen her inne som kan gi meg eit tips til kva det er som er gale med Wallas varmeren min,når eg prøver å starte den så ryker det av eksosen i eit par minutt. Etter dette så er det bare viften og pumpen som går, det kjem aldri rødt lys i panelet.??

Første et lite stikk til "Farco" og "Confusius": Wallas 2400 er en parafinvarmer og ikke en dieselvarmer. Glødeplugg fines ikke på Wallas 2400, og den skal absolutt ikke ha diesel. Wallas parafinvarmere (og kokapparat) er ikke fullt så kresen på strømmen som dieselapparatene. Trenger bare 4,5 A i 2,5-3 min.

Nå da dette er oppklart kan jeg gi noen råd: Når det ryker eksos, så tyder det på at glødespiralen er i orden. Men siden du ikke får skikkelig tenning, kan det komme av at veken er blitt hard og dermed ikke trekkes inn skikkelig med parafin. En annen ting sm er ganske sannsynlig er brenneren en full av koks og sot som hindrer skikkelig tenning. Demonter brenner og skift både glødespiral og veke. Gjør ren brenneren med stålbørste og blås gjennom kanalene med trykkluft.

En annen ting som kan være årsak til at den ikke tenner, er at returslangen (den svarte langen) fra varmeren og ned til parafindunken, ligger feil. Den skal ha fall hele veien ned til dunken, og skal bare så vidt stikke gjennom korken. Er det ikke konstant fall, eller at slangen stikker ned i parafinen - blir det mottrykk, og brenneren "renner over" og regelrett drukner glødespiralen slik at den ikke gløder godt nok.

Mest sannsynlige årsak er koksavleiring og sot i brenneren.

Lykke til

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...