Jump to content

10 fot with med 25 hk?:)

nais

Recommended Posts

Med forsterket akterspeilet har jeg sett en slik med 50hk. I "gamle dager" - 70-tallet - så var det vanlig med 10 til 20hk på disse båtene så 25hk skulle heller ikke være noe problem, men selvfølgelig litt avhengig av årgang/tilstand på båten. Har selv kjørt en slik med 18hk i mange sesonger i ungdommen, morsom båt med mye hopp og sprett og tjo og hei!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Veldig morsom kombinasjon! Å, de guttedagene....

Noen pekefingre:

* Det er mulig å slå rundt bakover hvis du drar på fra stillestående og en bølge kommer i mot.

* Båten tåler slagene mot bølgene selv om den er flatbunnet, men de gjør ikke nyrene dine. De løsner! Bruk tykt sitteunderlag i røff sjø.

* Husk alltid dødmanns-wire festet til vesten. Det er lett å sprette ut av båten.

Ellers: Gled deg!

En kamerat av meg hadde den kombinasjonen, bare at hans båt var en "pirat-støp", dvs uten innerliner, bare skroget. Ute i Fredagshølet på Hvaler lufta han ei lita snelle, og skulle muligens imponere litt eller noe sånt tull man finner på når man er 16.

Så mens båten rusler framover på tomgang legger han over fullt til ene siden og vrir bånn gass. Båten legger seg helt opp på ene siden, tar inn vann på bakre hjørnet og skrur seg rett ned. Ikke antydning til flyte-elementer som kunne gi oppdrift. Heldigvis hadde han lang baugtrosse av flytetau, så de får krabbet seg opp på ett nærliggende skjær og får hevet båten. Dama var sånn passelig imponert.... :lol:

Så kjør forsiktig :cool:

ps. overplaning- er det no problem?

Hei,

Dersom det er en gammel type, ikke Dromodille, så har ihvertfall de hjemmestøpte et stort overplaningsproblem.

Da er det ikke bare å tilte ut motoren, da begynner den bare å hoppe...

Disse er litt svaie i bunnen, ca 1/2m fra akterenden.

Kjøp dromodille dersom du skal ha With, eller ville jeg ha gått for en GH11, mye bedre i sjøen.

Har selv en GH11 med 40hk Yamaha, den går i ca 37 knop.

Har konvertert til seilbåt, så den blir for tung å dra på. Regner med at jeg skal selge den etterhvert...

Jeg hadde en slik for 8 år siden. sinsykt gøy og kjøre.

MEN, Vær forsiktig!!

En litten bølge feil og det er rett rundt.. det er en båt der man må bruke hue!!!

Og ja GH11 er en mye mer og mye bedre båt. den dagen du skal ta et skrit opp:O)

Lykke til!! :cheers_wine:

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...