Jump to content

Diverse spørsmål vedr. pc


Verrie

Recommended Posts

Jeg har Acer Travelmate 634LC. For bruk i båten har jeg kjøpt Inverter fra 12 volt til 220v, som gir 300w. Pc trenger 19 volt.

 

I sommer har jeg hatt problemer med inverteren ved at den automatisk kobler ut etter en stund. Jeg har prøvd både ved kobling til sigarett-tenner og direkte på batteri. Til slutt koblet jeg denne til startboster, hvorpå inverteren holdt seg i gang fram til spenningen på boster falt til ca. 12,5 volt.

1. Kan jeg koble inverter direkte på "samlepole" (batteriene går til felles kobling før teknisk skap) slik at jeg er sikret nok strøm (det er tydlig at inverteren trenger mer enn 12 volt (er dette normalt??))

2. Pc trenger normalt 19 volt for drift, men hvor mye trenger denne egentlig i oppstartfase?

3.Batteriet på pc er kaputt, og driver kun via strøm. Jeg har mistanke om at det kan være noe annet enn selve batteriet, da denne tok "kvelden så voldsomt plutselig", noen som har erfaringer med dette ?? Det kan nevnes at batteriet er ca 2 år gammelt

 

På pc skal der vistnok være muligheter for trådløst oppkobling til internet. Kan noen av forumets medlemmer vise meg veien å gå til sporing, oppkobling og drift? Beskriv gjerne da også hvordan definere valg av telefoner (hjemmetelefon/mobiltelefon)

 

Jeg så på en tidligere tråd i arkivet vedrørende "mus som danser når gps står på...", hvilket også min pc gjorde tidligere. Mitt problem nå er at c-map overhode ikke leser/registrerer når jeg slår på gpsèn. Type Garmin.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

1:

Ja du kan godt koble inverteren til felles kobl pkt. (husk sikring) men jeg tror ikke det hjelper. Jeg har i og for seg samme erfaring som deg ang. inverter og PC lading

At inverteren "slår ut",  det er rett og slett av overbelastning. Laderen til PC`en trekker høye strømpiker innimellom. (piker på millisek. overharmoniske) Noe som gjør at inverteren "slår ut", prøv f.eks med ett lysstoffrør, under tenning skjer dette.

Grunnen til at den holder lenger ved høyere spenning er at da går strømmen ned og overbelasning "unngåes". Jeg kjøpte en orginal 12V lader til PC`en min (12-19V) det funker.

2:

Tror ikke det er noe spesiellt strømforbruk i en PC under oppstart, det er f.eks  motorer og lysstoffrør det. En PC med 19V lading kan godt ha en arbeidsspenning på 12 - 14V f.eks Ta ut batteriet å se hvilken spenning det står der. Jeg har flere bærbare med batterispenning 14V og 19V ladespenning. Enkelte av disse kan kjøre direkte på 12V men klager en gang i blandt på lav spg. (men nb! ved slik "kjøring" blir batteriet ødelagt")

3:

Min erfaring er at batterier på barbare (bortsett fra de virkelige kostbare) er dårlige.

 

Trådløs internett oppkobl.

Tja, PC`en har sannsynligvis trådløst nettverkekort innebygget eller f.eks bluetooth. Begge krever en mottaker for og koble videre på Internett. F.eks trådløs bredbåndsruter da med adsl el. Bluetooth mottaker som er f.eks koblet til en annen pc med adsl, tlf el. da med deling av internett. Eller f.eks bluetooth forbindelse med en mobiltlf. med da må enten pc`en eller mobilen ha ett modem innebygget for å koble til internett.

Dette er vanskelig å forklare når vi vet så lite, sjekk mer på pc`en din og spør igjen.  :wink:

 

Når det gjelder dansende mus er det ett fenomen som oppstår da pc`en tror gps`en er en mus tilkoblet seriell porten (com) især på win xp. Det finnes oppskrifter her på baatplassen som beskriver hvordan man får xp til å utelukke mus på seriell porten. søk så finner du!

 

C-map leser ikke gps:

Her tor jeg bare din Garmin har valgt i setup "garmin" i stedet for NMEA, garmin har ett eget oppsett for komunikkasjon "garmin-garmin"

Sett gpsèn til NMEA med baudrate 4800, eller velg garmin oppsettet både på gps og kartprog.

 

Lykke til

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

....På pc skal der vistnok være muligheter for trådløst oppkobling til internet. Kan noen av forumets medlemmer vise meg veien å gå til sporing, oppkobling og drift? Beskriv gjerne da også hvordan definere valg av telefoner (hjemmetelefon/mobiltelefon)...

Ettersom jeg kan se så er det ingen "trådløse" muligheter i den pc'n som standard. Men det er enkelte modeller som har innebygd Wlan, regner med at dette da er en opsjon som man må betale for? http://www.ciao.co.uk/Acer_TravelMate_634L...5375055/TabId/4 "..Built-in wireless LAN support is available only on selected models..".

Du må nesten finne ut om du virkelig har denne opsjonen på din pc først.

 

Har du bare tenkt å bruke trådløst nettverk hjemme og i gjestehavner, eller ønsker du å koble opp på internett også når du er ute på fjorden? I siste tilfelle trenger du en GSM-telefon som du f.eks. setter inn i PCMCIA-porten på PC. Du bør satse på en telefon som har GPRS, da kan du være på nett hele tiden og betale kun for mengden data du laster ned. Det er litt stressende å sitte og "slappe av" hvis man kjører vanlig GSM-data til x,-kr pr minutt. Foreslår at du ber en forhandler finne beste løsningen til deg på dette.

Link to post
Share on other sites

....

3.Batteriet på pc er kaputt, og driver kun via strøm. Jeg har mistanke om at det kan være noe annet enn selve batteriet, da denne tok "kvelden så voldsomt plutselig", noen som har erfaringer med dette ?? Det kan nevnes at batteriet er ca 2 år gammelt

...

Tror nok det er ganske normalt. Har selv en Travelmate 630 (ikke så voldsomt ulik den du har altså). Også jeg byttet batteri etter ganske nøyaktig to år, og opplevde at det fort ble veldig mye dårligere på kort tid på slutten. Bestilte nytt fra Acer, og spurte dem samtidig om de syntes det var tidlig å bytte etter to år. Svaret var at jeg da nok hadde vært blant de heldige. De fleste måtte skifte før den tid.

 

Så det du har opplevd er nok ikke tegn på at noe er spesielt galt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...