Jump to content

Tilkobling av transas AIS mot C80 plotter


Enzo

Recommended Posts

Da har jeg endelig fått programmert min transas AIS class B transponder, bruker jeg PCog programvaren som følger med så ser jeg simrad færder som ligger rett ved der jeg ligger men jeg får ikke opp noe på plotteren.

Var det noen som nevnte at pluss/minus var byttet om på nmea kabelen på disse AISene ?

 

Ser heller ikke meg selv på marinetraffic.com

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rødt kryss på transmitted , men lister opp mottak av både A og B. Altså den mottar men den sender ikke. (lister opp antall mottatte A og B)

 

Så problem med plotteren.

NMEA status vinduet på PC viser også at den sender NMEA hele tiden men jeg får ikke noe opp på plotteren.

 

Har satt den til 38400baud osv i begge ender

Link to post
Share on other sites

Har ikke denne typen selv, men prøver meg på ett forslag.

 

http://www.pronav.no/proddocs/ProNav_ProAIS_Class_B_AIS_Transponder_Norsk_Start_Guide_Edition_2.pdf

 

Her står det hvordan ProNav's AIS (Den er vel lik din ?) koples til Raymarines E serie.. tror det er det samme på C80.

 

At du ikke vises på marine.com kan skyldes at du ikke sender ut i det hele tatt.

Har du målt antenna ? Kan transponderen ha stoppet senderen pga. dårlig SWR ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk GeirT , jeg har allerede den manualen

Da har jeg en oppdatering.

 

Prøvde å bytte om pluss og minus på NMEA kablene fra AISen og nå får jeg opp båter på plotteren også, det fungerer altså ikke når det er koblet som i monteringsanvisningen men samma det, nå fungerer det.

 

Står også at jeg sender ut signal og alt er "grønt" nå men det eneste er at jeg ikke er på marinetraffic.com

Link to post
Share on other sites

Du kan jo sjekke med Simrad Færder om han kan se deg..

 

Aner ikke hvordan du ligger i forhold til AIS mottakeren som betjener marinetraffic.com

Ser deg heller ikke på Sandnes speidernes AIS side.. men der er kanskje samme mottaker der..

Simrad Færder har vel class A AIS og den sender med høyere effekt og kan nå frem mens du kan være for svak.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...