Enzo Startet 13.Juni.2010 Del på Facebook Startet 13.Juni.2010 (redigert) Da har jeg endelig fått programmert min transas AIS class B transponder, bruker jeg PCog programvaren som følger med så ser jeg simrad færder som ligger rett ved der jeg ligger men jeg får ikke opp noe på plotteren. Var det noen som nevnte at pluss/minus var byttet om på nmea kabelen på disse AISene ? Ser heller ikke meg selv på marinetraffic.com Redigert 13.Juni.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Rødt kryss på transmitted , men lister opp mottak av både A og B. Altså den mottar men den sender ikke. (lister opp antall mottatte A og B) Så problem med plotteren. NMEA status vinduet på PC viser også at den sender NMEA hele tiden men jeg får ikke noe opp på plotteren. Har satt den til 38400baud osv i begge ender Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Har ikke denne typen selv, men prøver meg på ett forslag. http://www.pronav.no/proddocs/ProNav_ProAIS_Class_B_AIS_Transponder_Norsk_Start_Guide_Edition_2.pdf Her står det hvordan ProNav's AIS (Den er vel lik din ?) koples til Raymarines E serie.. tror det er det samme på C80. At du ikke vises på marine.com kan skyldes at du ikke sender ut i det hele tatt. Har du målt antenna ? Kan transponderen ha stoppet senderen pga. dårlig SWR ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Enzo Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Takk GeirT , jeg har allerede den manualen Da har jeg en oppdatering. Prøvde å bytte om pluss og minus på NMEA kablene fra AISen og nå får jeg opp båter på plotteren også, det fungerer altså ikke når det er koblet som i monteringsanvisningen men samma det, nå fungerer det. Står også at jeg sender ut signal og alt er "grønt" nå men det eneste er at jeg ikke er på marinetraffic.com Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Du kan jo sjekke med Simrad Færder om han kan se deg.. Aner ikke hvordan du ligger i forhold til AIS mottakeren som betjener marinetraffic.com Ser deg heller ikke på Sandnes speidernes AIS side.. men der er kanskje samme mottaker der.. Simrad Færder har vel class A AIS og den sender med høyere effekt og kan nå frem mens du kan være for svak. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Enzo Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Simrad færder er kjørt avgårde, jeg lar det godkjøre seg et par dager og ser om jeg kanskje bare ligger en plass der jeg ikke får sendt med min sender så jeg sjekker opp når jeg kommer meg ut på fjorden Sitér dette innlegget Link to post
Jandus Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 (redigert) Jeg måtte i hvertfall bytte om på pluss og minus for at få det at fungere, har Transas AIS og C120. Og det tok nogle timer før jeg så båten på marinetraffic.com. Redigert 13.Juni.2010 av Jandus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Nå er det en AIS sender eller er det mottaker i moss og hvalertraktene og jeg og antennen min ligger gjemt bak en molo i Tønsberg så det kan vel kanskje være at jeg blir sporbar når jeg bare kommer meg ut av havnen. Tror det skal fungere nå Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.