Volvomekanikeren Startet 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2010 Hei Monterte ny vanntank i snekken for en stundt siden, og fyllte vann på den idag. Fyllte den ikke helt opp, for det lekker litt ut gjennomføringene Men når jeg vrir på bryteren på kranen, kommer ikke vannet opp i slangen. Presser jeg på tanken, så kommer det 20 cm opp i slangen, men faller tilbake nor jeg slipper Hva er problemet Er pumpen for liten? Pumpen sugde vannet ut fra den gammle tanken på null problem (ifølge forje eier) Tenkte først att tanken må være full for at den skal kunne suge noe ut, men det kan da ikke være rett, for tanken må no kunne tappes av om den er full eller halv Filmsnutt Litt hjelp her hadde vært fint! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Jørgen S Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Trur problemet ditt er at pumpa di ikke er selvsugende. Det må være vann i pumpa for at den skal kunne pumpe. Du kan prøve å montere tanken på et høyere punkt enn pumpa, slik at vann renner av seg selv ned til pumpa. Det kan også hjelpe å montere den nermere tanken og. Men hvis du fyller tanken fyll, så kan det og hjelpe på å trykke vannet bort til pumpa. Det beste trur jeg er å ha en fast plast-tank, som du kobler pumpa direkte til med ca 5-10cm slange, slik at pumpa er på samme høyde med bunnen av tanken. Forutsatt at du skal ha den pumpa du har nå, da. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Syns det ligner på en nedsenkbar pumpe du har der jeg, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Hei Sjømann 22 Det der kan ikke gå slik det er i dag. Pumpa di må primes med vann før den klarer å suge. Jeg ser slangen går et stykke opp før den kommer til selve pumpa. Flytt pumpa så nær tanken som mulig. Om den da heller ikke suger vann, kan du som jeg noen ganger må gjøre. Åpne krana i vasken slik at pumpa starter, og sug på munnsykket til krana. Hver gang tanken min blir helt tom må jeg gi den en "blowjob" og min pumpe ligger 20 cm lavere enn den faste tanken som er på 100L. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 herlig liten latter på sofaen her nå pathfinder...! slik må filmes. Kan evt prøve å la det se ut som om du drikker når folk går forbi Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Trur problemet ditt er at pumpa di ikke er selvsugende. Det må være vann i pumpa for at den skal kunne pumpe. Du kan prøve å montere tanken på et høyere punkt enn pumpa, slik at vann renner av seg selv ned til pumpa. Det kan også hjelpe å montere den nermere tanken og. Men hvis du fyller tanken fyll, så kan det og hjelpe på å trykke vannet bort til pumpa. Det beste trur jeg er å ha en fast plast-tank, som du kobler pumpa direkte til med ca 5-10cm slange, slik at pumpa er på samme høyde med bunnen av tanken. Forutsatt at du skal ha den pumpa du har nå, da. Jeg skal ta og tette gjennomføringene i tanken, og fylle den helt opp. Tanken er kjøpt på maritim, og jeg har ikke anledning til og få den høyere, men kan ta pumpen under dørken, men vil den då klare og pushe vannet OPP til vasken? Syns det ligner på en nedsenkbar pumpe du har der jeg, eller? I Dont Know! Den var ombord nor jeg kjøpte, men kan se ut som jeg må ut og kjøpe ny, og få strekt nye slanger. Litt groms i dagens slanger! Hei Sjømann 22 Det der kan ikke gå slik det er i dag. Pumpa di må primes med vann før den klarer å suge. Jeg ser slangen går et stykke opp før den kommer til selve pumpa. Flytt pumpa så nær tanken som mulig. Om den da heller ikke suger vann, kan du som jeg noen ganger må gjøre. Åpne krana i vasken slik at pumpa starter, og sug på munnsykket til krana. Hver gang tanken min blir helt tom må jeg gi den en "blowjob" og min pumpe ligger 20 cm lavere enn den faste tanken som er på 100L. Skal teste litt ut, men om det blir noe Blowjob på kranen tviler jeg på, vet aldri hva forje eier har gjort med den Takk for tips alle sammen! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Å i sava Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Du kan prøve å blåse inn i lufteslangen så trykket får vannet frem til pumpen. Har du softtank må det vel gå å bare skvise tanken litt får å få vannet frem til pumpe. Hadde samme problem i fjor og tok bare en slangestuss og blåste inn luftehullet i skrogsiden da funket den resten av sesongen. I år fikk jeg ikke det til på samme måte men etter å har tatt av og på den ene slangen på pumpen fikk pumpen tak i vannet og alt OK. Jeg har en trykkvannspumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Luftehull? Mener du påfyllingen på utsiden ? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Å i sava Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Nei ikke påfyllingshullet. På plasttank må man ha luft inn når vann går ut ellers skapes vakuum. Det er vel ikke nødvendig OM du har en type softtank eller blære som synker sammen når det tappes. Uansett må du få vannet frem til pumpen så den får tak i vannet da vil den funke. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 men kan ta pumpen under dørken, men vil den då klare og pushe vannet OPP til vasken? Ikke noe problem, den trykker lettere enn den suger! men om det blir noe Blowjob på kranen tviler jeg på, vet aldri hva forje eier har gjort med den Nei, sånn er det alltid! Du får bare håpe på at forrige eier ikke hadde noen alvorlige sykdommer.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Hehehe.... Men disse gjennomføringene måtte jeg montere sjøl.. Var jeg rimelig dum som monterte den på toppen, istedet for på bunnen? Tanken krymper jo sammen etterhvært så vannet renner, så gjennomføringen vil alltid være i kontakt med vann. Tror jeg Men for og tette lekasjen imellom gjennomføring (plast) og tanken (pvc) Hva skal jeg bruke? Vanlig superlim? Glassfiber sparkel? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Var en tur nedi båten. Fikk vann i springen, men strålen var minimal! Brukte forresten Blowjob måten Men fikk no tappet vanntanken, og har no tatt den med meg hjem for og gjøre den 100% tett! View My Video View My Video Hvorfor er strålen så svak? Er pumpen for liten? Fikk tatt ut tanken, og tømt den for sprit. Hrrmf, vann! Who has taken my water tank? Så lurte jeg på om jeg kunne bruke denne limen til og smørre på pakkningene, og på selve tanken. Den heter Repair Extreme, og over står det: Plastic Padding Hadde dette hjulpet montro? Dårlig patent på pakkningsystem for og være maritim må jeg si! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
nimbussen Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Heisann den pumpa er garantert kun beregner på å være inni tanken,den har ingen sugekraft Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) Ok.. Så ny pumpe må kjøpes! Sitter og ser på denne: Trykkvannspumpe Men dette er en dyr pumpe, og Jeg trenger nok ikke så stor som dette vell? Noen som har eksempler på billige, småe og greie pumper til mitt behov? Dette er vell den jeg har: Pentrypumpe Og det står den skal monteres under tankens laveste nivå. Ergo, kan jeg bruke denne, men den må være under tanken, og ikke i samme høyde som den er no? Trenger også svar på om jeg kan bruke denne limen! Redigert 14.Juni.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Smellingen Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Jeg kjøpte meg en brukt båt med softtank og pumpe. Tydelig at det var et oppgitt prosjekt. Spekulerte mye, men svaret var jo enkelt nok at denne pumpa (sentrifugal og billig) aldri hadde funket i denne båten. Når pumpa ikke er selvsugende må den ligge under vannivået med fall ned til seg. Hvis denne pumpa funket med gammeltanken: Har du flyttet tanken? Min løsning var selvsugende impellerpumpe fra Biltema (ca 700,- tror jeg). Alt ble OK Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Ok.. Noen som vet om jeg kan bruke denne limen? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Lite respons her idag Har fått fixet vanntanken no! Brukte denne limen, og så ut til og tette bra! No får det ligge og tørke til imorgen, så får jeg montere den igjen! Fikk en slange av min onkel, så jeg skal ta og strekke ny slange fra kran til tanken, så jeg får pumpen nermere tanken! Så borrer jeg ett hull i dørken, så jeg kan få pumpen lavere en tanken! Litt bilder av prosessen: Tok lim på innsiden, rundt flensen på gjennomføringen, og det samme på utsiden. Tok så lim på pakkningen, og lå den på plass. Også teitet jeg til ''mutteren'' Limen tøt ut alle plasser, dette liker vi! Også det samme på andre gjennomføringen! No får den ligge og godgjøre seg! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Ser litt på info av pumpen jeg har: For montering under vanntankens laveste nivå. Kapasitet: 6,6 l/min vid 2 m. Motor: 12 V, 1,2 A. Mål: 115 x 45 mm (lxØ). Slangetilkopling: 3/8” (slange med innv. Ø 9,5 mm). Vekt: 220 g. OBS! Må ikke tørrkjøres. Det står den pumper 6,6 l. i min. Det vil si i overkant av 1 liter på 2 min. Kansje den pumper så den skal då? Vil jeg få noe større trykk om jeg får pumpen under tanken? Vist du ser på filmen, så kommer det en del vann på den tiden jeg filmer.. Mere en 1 liter iallefall! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bjørnøy Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Ehhhhh. 6,6 l/min, blir vel i overkant av 13 liter på 2 minutt? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Jeg har en slik liten "tass" av en pumpe som du har (vet ikke merke).Den står montert ca 10 cm fra tanken (ståltank), helt i nedre kant. Opp til kummen/blandebatteriet er det ca 90 cm. Skikkelig trykk på vannet der, så jeg innbiller meg at du må forsøke å få utløpet fra tanken på det laveste punktet....? Regner med at du har skikkelig lufting på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Sjekk om sila på vannkranen din er tett. Hvis ikke er det nok stor fare for at pumpa er utslitt, men du får en ny av samme type til under hundrelappen på Jula, Biltema eller Clas Ohlson. Om du plasserer den lavere enn tanken, så vil nok denne fungere utmerket til ditt bruk! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Ehhhhh. 6,6 l/min, blir vel i overkant av 13 liter på 2 minutt? Skulle bare sjekke om du var våken 13 liter ofc! Jeg har en slik liten "tass" av en pumpe som du har (vet ikke merke).Den står montert ca 10 cm fra tanken (ståltank), helt i nedre kant. Opp til kummen/blandebatteriet er det ca 90 cm. Skikkelig trykk på vannet der, så jeg innbiller meg at du må forsøke å få utløpet fra tanken på det laveste punktet....? Regner med at du har skikkelig lufting på tanken? Blir vrient og flytte gjennomføringen no.. Då må jeg lappe det gammle hullet, og får det sikkert ikke tett! Eller hva tror dere? Har faktisk noe lappesaker liggende, tror det følgte med en bademadrass jeg kjøpte i sommer! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hafrsfjord Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Er ikke dette pumpa di?: Biltema delenr: 25983 .....Pentrypumpe 12 V For montering under vanntankens laveste nivå. Kapasitet: 6,6 l/min vid 2 m. Motor: 12 V, 1,2 A. Mål: 115 x 45 mm (lxØ). Slangetilkopling: 3/8” (slange med innv. Ø 9,5 mm). Vekt: 220 g. OBS! Må ikke tørrkjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Stemmer det du! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hafrsfjord Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Som du ser skal den monteres under tankens laveste nivå. Det kan jo hende (?) at pumpa er tørrkjørt en eller annen gang tidligere også og derfor er ødelagt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.