borninsin Startet 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2010 Hva blir problemet om jeg setter på en langstammet motor på en båt som egentlig skal ha kortstammet? Å går dette i det hele tatt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Redusert fart og litt ekstra sprut fra stammen. Men hvorfor vil du egentlig gjøre dette? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 det går, men ikke optimalt. Mer vannmotstand fra stammen, mer vannsprut opp. Og kjøreegenskapene kan bli skadelidende (noe som kommer an på farta) I 7 knop anser jeg det til å gå greit, men med båt som går i f.eks 20 knop eller mer så ville jeg ha bygd opp akterspeilet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
borninsin Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Har en knall fin jolle på hånda til mitt bruk, men har selvfølgelig langstammet motor. Har heller ikke råd til ny motor:/ Mye jobb å bygge opp akterspeilet da og hva trenger jeg for å byggge det opp? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Sett på en påhengerbrakett/jackplate. Da løfter du motoren enkelt 5" som er nødvendig. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
borninsin Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) Vil denne holde tru? http://webshop.nettbaat.no/produkter/motor-og-kontrollutstyr/motorbrakett/motorbrakett-25hk-1.html Skal ikke ha mere enn fra 9.9-20HK på den! Redigert 14.Juni.2010 av borninsin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
borninsin Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Å hvordan monteres den på båten? Sitér dette innlegget Link to post
yngvar.johnsen Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Bygg opp akterspeilet ved hjelp av 15mm kryssfiner. Lag en passe stor plate til utsiden av speilet. Så lager du en plate som passer på innsiden av speilet. I sprekken som blir i mellom disse (tilsvarer skrogets tykkelse) tilpasser du også en plate. Lim med Tec7 og skru fast med gjennomgangsbolter. Har gjort dette med en hansvik 14,5, og det har fungert bra. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Vil denne holde tru? http://webshop.nettbaat.no/produkter/motor-og-kontrollutstyr/motorbrakett/motorbrakett-25hk-1.html Skal ikke ha mere enn fra 9.9-20HK på den! Det blir bare jall. jeg har en slik brakett, helt lik. Bruker den til en 3.5 firetakter under dorging. (har 90hk som hovedmotor) Den er rimelig slaskete sideveis, og setter du en 25hk på den braketten og svinger, ja så går den i stykker garantert. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Confusius Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Den du viser til er kun for frakt av påhenger i hvileposisjon, f.eks på akterspeilet. Ikke til bruk for motor i drift. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Er du sikker på det ? De blir jo solgt som motorbrakett til dorging og mange bruker jo disse bak på seilbåter etc. De tåler vel ca 40kg (sikkert mer) belastning, noe som tilsvarer en 25hk totakter ca. Sto det på min. Snodig at den er regulerbar i høyde hvis den kun er til oppheng av motor. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
kaptein02 Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Min båt er berekna for kortstamme. Eg tapar ein god del fart med den langstammamotoren eg har no...sikkert 3-5 knop (samanlikna med ein kamerat med ein ganske lik båt med kortstamma motor (det er snakk om 25hk) Kjøre egenskapane er ikkje mykje å utsette på...går fint, men tapar fart som sagt grunna meir motstand. Om motoren står på båten til neste år, kjem eg sikkert til å bygge opp litt akter. Og til dei som lurer på kvifor eg har langstamma motor: eg fekk den rimelig av ein bekjent... Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) Sleng på den her http://www.discountmarinesupplies.com/product.cgi?product=108623&group=108621 Den har jeg montert, ikke for at jeg har feil stammelengde men for at tullingene hos Galia ikke har tenkt på at man kanskje vil heise motoren lengre opp når man kjører stålprop. Redigert 14.Juni.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Den du viser til er kun for frakt av påhenger i hvileposisjon, f.eks på akterspeilet. Ikke til bruk for motor i drift. Nei, det er feil. Har selv hatt en slik som jeg hadde en 4hk på som dorge/reservemotor på en skjærgårdsjeep. Fungerer aldeles utmerket, men ville aldri vurdert denne for en 25hk og/eller som eneste feste for motor til fremdrift. Mitt syn på denne saken er å selge den man har (langstammet) og kjøpe det man trenger (kort stamme) og glemme alt dette jallagreiene og om/oppbygging osv Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 ville gjort som yngvar.johnsen foreslår, m/ alu plater på inn- og utsida. Kjipt å bytte motor, dersom man senere ønsker å bytte båt , og den viser seg å trenge lang stamme... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MS Taifa Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Den du viser til er kun for frakt av påhenger i hvileposisjon, f.eks på akterspeilet. Ikke til bruk for motor i drift. Dette er rett! Disse brakettene er ikke beregnet for å ha motor igang når den er vippet opp. Låseanordning / design er basert på at den skal være nede når motor er i drift. Denne tråden handler derimot om å heve motor, derfor kan ikke denne braketten brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Jo men det er jo det som er hele poenget med denne braketten :) Når man seiler eller bruker hovedmotor løfter man braketten (og motoren) opp fra vannet. Når man skal dorge eller bruke motoren som hjelpemotor etc senker man den ned i vannet. Jeeez, det er jo det de er laget til. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Auskar Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Om den brakettplate kan brukes til en langstammet motor på en båt avhenger jo av hvor høyt man kan feste denne på akterspeilet. Kan man feste den høyt nok, så kan den brukes for langstammet motor. Men ville ikke ha hengt en 25hk på denne. Selv om braketten tåler 40kg vekt, så blir en motor i drift noe helt annet, da snakker man om skyvekraft, og det blir noe helt annet vedrørende en 25hk motor. Egner seg best til små dorge/hjelpemotorer. Bruk aluminiumsplater og bygg opp akterspeilet, sjøvannsbestandige sådanne som noen nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 braketten min i det våte element Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
naumar.no Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Dersom man skal benytte en brakett på akterspeilet, som her. Må man da ha hydraulisk styring? Tenker det vil bli vanskelig å flytte styrewire så langt bakover og likevel ha en rett styreaksel. Dette gjelder forsåvidt også dersom jeg bare bygger opp akterspeilet med 13cm. Holder det da å sette en lengre skrue på kuleleddet, eller bør jeg flytte hele styrewiren opp? Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
Teerex Svart 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 (redigert) klart en fordel med hydraulisk styring da ja. Men det meste går med litt borring... Redigert 14.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.