Jump to content

Langstammet motor på båt som er ment for kortstammet?

borninsin

Recommended Posts

det går, men ikke optimalt.   Mer vannmotstand fra stammen, mer vannsprut opp. Og kjøreegenskapene kan bli skadelidende (noe som kommer an på farta)  

I 7 knop anser jeg det til å gå greit, men med båt som går i f.eks 20 knop eller mer så ville jeg ha bygd opp akterspeilet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Bygg opp akterspeilet ved hjelp av 15mm kryssfiner.

Lag en passe stor plate til utsiden av speilet. Så lager du en plate som passer på innsiden av speilet.

I sprekken som blir i mellom disse (tilsvarer skrogets tykkelse) tilpasser du også en plate. Lim med Tec7 og skru fast med gjennomgangsbolter.

Har gjort dette med en hansvik 14,5, og det har fungert bra.

Vil denne holde tru? http://webshop.nettbaat.no/produkter/motor-og-kontrollutstyr/motorbrakett/motorbrakett-25hk-1.html

Skal ikke ha mere enn fra 9.9-20HK på den!

Det blir bare jall.

jeg har en slik brakett, helt lik. Bruker den til en 3.5 firetakter under dorging. (har 90hk som hovedmotor)

Den er rimelig slaskete sideveis, og setter du en 25hk på den braketten og svinger, ja så går den i stykker garantert.

Føkk deg...

Min båt er berekna for kortstamme. Eg tapar ein god del fart med den langstammamotoren eg har no...sikkert 3-5 knop (samanlikna med ein kamerat med ein ganske lik båt med kortstamma motor (det er snakk om 25hk)

Kjøre egenskapane er ikkje mykje å utsette på...går fint, men tapar fart som sagt grunna meir motstand. Om motoren står på båten til neste år, kjem eg sikkert til å bygge opp litt akter.

Og til dei som lurer på kvifor eg har langstamma motor: eg fekk den rimelig av ein bekjent... :flag:

Kæptn båtløs...

Sleng på den her http://www.discountmarinesupplies.com/product.cgi?product=108623&group=108621

16455159.jpg

Den har jeg montert, ikke for at jeg har feil stammelengde men for at tullingene hos Galia ikke har tenkt på at man kanskje vil heise motoren lengre opp når man kjører stålprop. :headbang:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Den du viser til er kun for frakt av påhenger i hvileposisjon, f.eks på akterspeilet. Ikke til bruk for motor i drift.

Nei, det er feil. Har selv hatt en slik som jeg hadde en 4hk på som dorge/reservemotor på en skjærgårdsjeep. Fungerer aldeles utmerket, men ville aldri vurdert denne for en 25hk og/eller som eneste feste for motor til fremdrift.

Mitt syn på denne saken er å selge den man har (langstammet) og kjøpe det man trenger (kort stamme) og glemme alt dette jallagreiene og om/oppbygging osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

ville gjort som yngvar.johnsen foreslår, m/ alu plater på inn- og utsida.   Kjipt å bytte motor, dersom man senere ønsker å bytte båt , og den viser seg å trenge lang stamme...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Den du viser til er kun for frakt av påhenger i hvileposisjon, f.eks på akterspeilet. Ikke til bruk for motor i drift.

Dette er rett! Disse brakettene er ikke beregnet for å ha motor igang når den er vippet opp. Låseanordning / design er basert på at den skal være nede når motor er i drift. Denne tråden handler derimot om å heve motor, derfor kan ikke denne braketten brukes.

Om den brakettplate kan brukes til en langstammet motor på en båt avhenger jo av hvor høyt man kan feste denne på akterspeilet.

Kan man feste den høyt nok, så kan den brukes for langstammet motor.

Men ville ikke ha hengt en 25hk på denne.

Selv om braketten tåler 40kg vekt, så blir en motor i drift noe helt annet, da snakker man om skyvekraft, og det blir noe helt annet vedrørende en 25hk motor.

Egner seg best til små dorge/hjelpemotorer.

Bruk aluminiumsplater og bygg opp akterspeilet, sjøvannsbestandige sådanne som noen nevner.

• 2 år senere...

Dersom man skal benytte en brakett på akterspeilet, som her. Må man da ha hydraulisk styring? Tenker det vil bli vanskelig å flytte styrewire så langt bakover og likevel ha en rett styreaksel. Dette gjelder forsåvidt også dersom jeg bare bygger opp akterspeilet med 13cm. Holder det da å sette en lengre skrue på kuleleddet, eller bør jeg flytte hele styrewiren opp?

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

klart en fordel med hydraulisk styring da ja. Men det meste går med litt borring...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...