enter4u Startet 14.Juni.2010 Del på Facebook Startet 14.Juni.2010 Hvorfor kakler en dieselmotor og ikke en bensinmotor? Er det noen som har et utdypende svar på det? Er det virkelig ikke mulig å få en diesel like stillegående som en bensinmotor???? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Fordi diesel er djevelens drivstoff Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Fordi diesel er djevelens drivstoff Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Fordi diesel er djevelens drivstoff Enig, Korsnes! Men det at kompresjonen i en vanlig bensinmotor (4t), er i området 8:1 til 11:1 mens diesel ligger på 13:1 til nærmere 20:1, spiller også en stor rolle... Disse tallene er omtrentlige, og avvik kan finnes, jeg vil ikke dingle i galgen hvis noen har funnet en diesel med 10,5:1 i komp! Det er klapring fra stempelet som blir slått mot trykksiden på motoren, i det dieselen antenner som lager mye av (u)lyden. Men høytrykkspumpen, og også dysene lager mere bråk enn på en bensinmotor. Du kan av og til høre litt dieselaktig lyd på en slitt bensinmotor, da er den som oftest kald, og stemplene klaprer litt. Det er det høye forbrenningstrykket som gir dieselen høyere virkningsgrad enn bensinmotoren. Når i tillegg den skitne dieselen inneholder mere energi, så blir det forskjell i forbruk... Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Hvorfor kakler en dieselmotor og ikke en bensinmotor? Er det noen som har et utdypende svar på det? Er det virkelig ikke mulig å få en diesel like stillegående som en bensinmotor???? En forkammermotor kan "kakle" pga dårlig forstøving grunnet sjølve dysa(feil spenn og/eller slitt/kokset dusespiss/hull) og/eller lavt trykk. Dessuten har ikke en forkammermotor annet en primær-innsprøyting,en commonrail har(i tillegg til høyere trykk) opptil en eller flere pilotinnsprøytninger før primærsyklusen. Dette gjør til at enkelte motorer bråker mer enn andre. En commonrail går veldigt stille i forhold,men diesel arbeider med et mye høyere sylndertrykk,og dertil en noe høyere og annerledes resonnans. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Det er varmen som utvikles pga kompresjonstrykket som antenner dieselen, og siden trykket/temperaturen er det samme i hele brennkammeret og dieselen forstøves og fordeles i hele brennkammeret i det den sprøytes inn (ideelt sett), så vil frobrenningen skje umiddelbart i en eksplosjon (forbrenning ved konstant volum). Mye av forklaringen på knakkingen i en dieselmotor ligger derfor i måten forbrenningen skjer. I en bensinmotor vil bensin/luft-blandingen antennes i ett punkt ved gnistgapet i tennpluggen, og flammefronten i forbrenningen vil bevege seg med en endelig hastighet ut fra tennpluggen (forbrenning ved konstant trykk). Dette gir en langsommere forbrenning som avgir mindre støy. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
knetrom Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Jeg har fått kakling fra flere av mine gamle bensinbiler når jeg har tatt av tenningen uten at motoren har sluttet å gå, altså har bensinen selvantent, så jeg har tenkt at det Sjøtunga sier er grunnen til lyden. Men den bilen jeg har nå kakler jo når motoren går under belastning også, og da går jeg ut i fra at det er stemplene som slår mot sylinderveggene.. Gøy med gammel bil Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Knakking i en bensinmotor under belastning kan også skyldes for tidlig tenning. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
0916 Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Det er ikke mer engergi i diesel enn bensin. Det er riktig at dieselmotorer (som oftest) har en høyere virkningsgrad, men det er fordi energiinnholdet i diesel er så lavt at det er enkelt å kontrollere forbrenningen. Bensin har mange ganger så høyt energiinnhold som diesel. Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Jeg har fått kakling fra flere av mine gamle bensinbiler når jeg har tatt av tenningen uten at motoren har sluttet å gå, altså har bensinen selvantent, så jeg har tenkt at det Sjøtunga sier er grunnen til lyden.... Kan være pga sotavleiringer i forbr.rom,som fører til glødetenning. Det er ikke mer engergi i diesel enn bensin. Det er riktig at dieselmotorer (som oftest) har en høyere virkningsgrad, men det er fordi energiinnholdet i diesel er så lavt at det er enkelt å kontrollere forbrenningen. Bensin har mange ganger så høyt energiinnhold som diesel. Nei,diesel har høyere energi-innhold pr enhet enn bensin. Lambda1-verdien til diesel kontra bensin er 1 enhet høyere(15,7:1). Diesel forbrenner med en lavere temperatur,og har ofte fått rykte på seg for å dermed være mindre effektiv enn bensin,da varme-ekspansjonen er det som driver turboaggregatene,som igjen vises i forskjellen på eksduser,trim og A/R forhold på turbinen. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Bensin: 32 - 34,8 MJ/L Diesel: 40,3 MJ/L Do the math. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Takk for mange svar :-) Endelig har jeg lært noe. Har ikke skjedd siden jeg gikk på grunnskolen..... Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 En blir aldri for gammel til å lære vettu Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.