onkel_ove Startet 14.Juni.2010 Del på Facebook Startet 14.Juni.2010 Hei. Fikk montert i ny motor og drev på min Nidelv 690 av merkeverksted i vinter. som overskriften tilsier så fikk jeg montert en ny (siste generasjon før den nye linjen kom) D3-190 med DPS drev fikk følgende propeller påmontert: D6 heter de vel? etter å ha testet båten et par uker så var erfaringen så langt: lett opp i plan, men lurte på om jeg manglet noe toppfart. fikk ca 33 knop stabilt (målt med 3 forskjellige kilder) turtalet lå på maks ca 4020 rpm ganske stabilt (men av og til opp mot 4150 for korte perioder). Båten lå fint i plan, og var veldig lett å trimme til riktig posisjon i forhold til forhold på sjøen. Men var redd for at turtallet var for høyt, og at jeg hadde for små propeller. Farten, er greit nok for meg, men stusset da andre oppgir 37 knop på samme båt (har og veiet båten til ca 1850 kg) og samme vekt. Var i så kontakt med samme merkeverksted som gjorde motorbytte, og de konkluderte med at jeg måtte ha et sett andre propeller. Fikk da montert disse: D7 heter vel de? Nå etter å ha testet de et par uker, har jeg følgende erfaring: lett opp i plan (men kanskje litt tyngre en ved de første propellene) høyere marsjfart. ca 22 knop ved 2850-2900 (tidligere var den ca 20 knop ved samme turtall) Men får bortimot samme toppfart. Hvis jeg legger godviljen til, får jeg kanskje 0,5-1 knop høyere, og ved et tilfelle var jeg oppe i 34,7 knop et lite øyeblikk med plank sjø, alene i båten, uten bagasje, lite diesel og tom vanntank. Men den største negative forskjellen er at båten er vanskelig å trimme i høy (23 knop og oppover) ligger bare å "jokker" opp og ned med bauen, og dette i alle typer sjø (fra speilblank, mot-sjø, side-sjø etc) må trimme ned mot -4 for at den skal holde noe lunde stabil lav bau, men da merker en at en ligger for lav med bauen, og mister litt fart, at den på en måte "graver" seg litt ned. I flg merkeverksted, så var båten nå "perfekt" med de nye propellene...jeg føler ikke det. Så kjære forumsmedlemer. Er det noen som har et "fasitsvar" her; har jeg rett type propeller nå, eller tidligere, eller burde jeg prøve Alu? Hva har dere andre av propeller på samme båt/drev/motor, og hva er erfaringen Deres? Vil ikke fronte merkeverksted før jeg har litt mer "kjøtt på beina" Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
onkel_ove Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Hei igjen. Ringte og snakket med Nidelv Båtbyggeri, og de leverer stander F6 (stål) propeller med Nidelv 690, med samme motor. Noen som vet hvordan alu propellene jeg har (nå samt de jeg testet) mot disse. Jeg har jo pr nå montert D7? Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
SeaRaymond Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Om du enda ikke har den optimale propellen vet jeg ikke, men maksturtall da? Ligger det innenfor oppgitt maksturtall fra produsent? D-4 og D6 skal ha maksturtall mellom 3400-3600 rpm, en D-3 har nok noe høyere turtall vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 D-4 og D6 skal ha maksturtall mellom 3400-3600 rpm, en D-3 har nok noe høyere turtall vil jeg tro. Hei Raymond. Første propell lå litt over maks, som er 3800-4000, jeg hadde ca 4050 stabilt. På D7 har jeg 3850-3900. Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
SeaRaymond Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Ok, da har du iallefall turtallet der det skal være. Er vel ikke flust med modeller å prøve ut på dette drevet? Er vel duopropell og da kun aluminium og rustfritt fra orginale volvo penta som duger? Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Kan det være at forskjellen på alu og stål merkes godt på denne båten ? kan jo være at de andre med 690 har stål prop ... Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Kan det være at forskjellen på alu og stål merkes godt på denne båten ? kan jo være at de andre med 690 har stål prop ... Ja, har nå mailet verkstedet/leverandøren mine erfaringer, så får vi jo se hva de sier. et sett Stål propeller er jo mer en dobbelt så dyrt som Alu (ca 8k mot 18K, fant jeg i farten) Men som nevnt tidligere leverte Nidelv selv denne båten med F6 (som er stål) propeller som stander. Men andre synspunkter og erfaringer mottas med takk. Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
gmg Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 De er stor forsjell på alu og stål. fikk 3-4 knopp mer på båten min etter skift av propeller til stål, båten føltes som om den kom og rasker opp i fart. ( båt Bayliner 2455 motor Aqd 40 165 HK og 290 DP drev. ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.