Jump to content

Feil valg av duopropp til D3-190 til Nidelv 690?


onkel_ove

Recommended Posts

Hei.

Fikk montert i ny motor og drev på min Nidelv 690 av merkeverksted i vinter. som overskriften tilsier så fikk jeg montert en ny (siste generasjon før den nye linjen kom) D3-190 med DPS drev fikk følgende propeller påmontert:

 

foerste_propeller_d6_i.jpg

 

foerste_propeller_d6_ii.jpg

D6 heter de vel?

 

etter å ha testet båten et par uker så var erfaringen så langt: lett opp i plan, men lurte på om jeg manglet noe toppfart. fikk ca 33 knop stabilt (målt med 3 forskjellige kilder) turtalet lå på maks ca 4020 rpm ganske stabilt (men av og til opp mot 4150 for korte perioder). Båten lå fint i plan, og var veldig lett å trimme til riktig posisjon i forhold til forhold på sjøen. Men var redd for at turtallet var for høyt, og at jeg hadde for små propeller. Farten, er greit nok for meg, men stusset da andre oppgir 37 knop på samme båt (har og veiet båten til ca 1850 kg) og samme vekt.

 

Var i så kontakt med samme merkeverksted som gjorde motorbytte, og de konkluderte med at jeg måtte ha et sett andre propeller.

 

Fikk da montert disse:

 

andre_propeller_d7_i.jpg

 

andre_propeller_d7_ii.jpg

D7 heter vel de?

 

Nå etter å ha testet de et par uker, har jeg følgende erfaring:

 

lett opp i plan (men kanskje litt tyngre en ved de første propellene) høyere marsjfart. ca 22 knop ved 2850-2900 (tidligere var den ca 20 knop ved samme turtall)

 

Men får bortimot samme toppfart. Hvis jeg legger godviljen til, får jeg kanskje 0,5-1 knop høyere, og ved et tilfelle var jeg oppe i 34,7 knop et lite øyeblikk med plank sjø, alene i båten, uten bagasje, lite diesel og tom vanntank. Men den største negative forskjellen er at båten er vanskelig å trimme i høy (23 knop og oppover) ligger bare å "jokker" opp og ned med bauen, og dette i alle typer sjø (fra speilblank, mot-sjø, side-sjø etc) må trimme ned mot -4 for at den skal holde noe lunde stabil lav bau, men da merker en at en ligger for lav med bauen, og mister litt fart, at den på en måte "graver" seg litt ned.

 

I flg merkeverksted, så var båten nå "perfekt" med de nye propellene...jeg føler ikke det.

 

Så kjære forumsmedlemer. Er det noen som har et "fasitsvar" her; har jeg rett type propeller nå, eller tidligere, eller burde jeg prøve Alu? Hva har dere andre av propeller på samme båt/drev/motor, og hva er erfaringen Deres?

 

Vil ikke fronte merkeverksted før jeg har litt mer "kjøtt på beina"

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post

Hei igjen.

 

Ringte og snakket med Nidelv Båtbyggeri, og de leverer stander F6 (stål) propeller med Nidelv 690, med samme motor. Noen som vet hvordan alu propellene jeg har (nå samt de jeg testet) mot disse. Jeg har jo pr nå montert D7?

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post

Kan det være at forskjellen på alu og stål merkes godt på denne båten ?

 

kan jo være at de andre med 690 har stål prop ...

 

Ja, har nå mailet verkstedet/leverandøren mine erfaringer, så får vi jo se hva de sier. et sett Stål propeller er jo mer en dobbelt så dyrt som Alu (ca 8k mot 18K, fant jeg i farten) Men som nevnt tidligere leverte Nidelv selv denne båten med F6 (som er stål) propeller som stander.

 

Men andre synspunkter og erfaringer mottas med takk.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...