Jump to content

Kanalene igjennom middelhavet, eller Atlanterhavet?


mingebretsen

Recommended Posts

Hei

 

Eg har ikkje gått kanalar frå Tyskland til Middelhavet, men har gått Caledoniakanalen og kanalane frå sør til nord i Nederland.

Eg har segla Atlanterhavet til Gibraltarstredet.

 

Dersom du ikkje har god tid så er det ikkje lurt å gå kanalane. Føremonen er at du får ein roleg start på turen.

Ask

Link to post
Share on other sites

Kan være en idè å svenske krysserklubbens middelhavsgruppe, der er det mye å lese på om middelhavet og litt om kanalene også om jeg ikke tar feil (har ikke sjekket kanalene på de sidene) men du må være medlem for å komme inn og lese

 

Personlig hadde jeg fått utslett av å kjøre motor så lenge i trangt farvann.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar.

Ja, jeg er nok enig med deg Enzo. Virker spennende, men kjedelig å gå motor så lenge. Og er jo også en stor kostnad å kjøre motor i 1,5 måneder, som jeg har hørt det tar.

Går nok mest sansynelig for Kiel kanalen, samt "The standing mast route" etter kiel kanalen.

Link to post
Share on other sites

Drar på langtur om bare 1 måned. Nå har jeg begynt å vurdere kanalene i Europa. Virker veldig pent og spennende å dra i kanalene, men kjedelig å gå for motor så lenge!

 

Noen som har erfaringer og tanker? Hva er finest, kanalene eller Atlanterhavet?

Hva ønsker du å oppleve? Ønsker en seilopplevelser seile man, ønsker en å se land, folk og kultur er kanaler et alternativ. Donau er også en mulighet.

Som gammel sjømann synes jeg personlig det ikke er den helt stor fornøyelsen å være i en liten båt over lang tid, men ønskene er ulike. Tenker du på kanaler må du snarest skaffe deg det kanalsertifikat. Det kan du lettest ta på nettet via den danske seilunionen (sjekk på nettet).

Det er også rikelig med litteratur ang. kanalseilas å finne. God tur.

Link to post
Share on other sites

Selv om det gjennom Frankrike er oppgitt en minimumsdybde på 1,8 meter, så er visstnok den reelle dybden ikke mer enn 1,6. Donau er vel dypere, men her er det mye mindre - eller snarere - ikke i det hele tatt - tilrettelagt for lystbåter, og det er svært vanskelig å finne litteratur om dette alternativet.

 

Jeg har ikke seilt kanalene selv, men har gjort en del research fordi jeg har vurdert en tilsvarende tur, dog fra sør til nord.

 

En grei bok om de forskjellige rutene gjennom Frankrike er "Through the French Canals" - http://www.amazon.co.uk/Through-French-Canals-David-Jefferson/dp/1408103818/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1276556056&sr=8-1

 

 

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Ang. Donau, jeg har snakket med flere som har gått/seilt den veien til Middelhavet, og i dag er det relativt problemfritt. Men det er en lang reise, så får en også med seg områder som ikke er "hverdagsruter", bl.a. deler av Svartehavet. Nå er det i hovedsak medstøm, men en bør i alle fall ha en pålitelig motor og det kan være en fordel å slå følge med andre båter.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal seile om 1 mnd ville jeg ha valgt atlanterhavet p.g.a. varmen. Men generelt sett; har du dårlig tid, liker å seile på havet og takler greit en liten kuling, tåke og lengre strekk over Biscaia: Gå for Atlantern. Har du god tid, ønsker heller mange havner og seilingen ikke er prioritert: Kanaler.

Husk at å sette båten på en lastebil i Kiel og få den kjørt til Slovenia er et godt alternativ, da kommer du rette ned til "indrefilet'en" i middelhavet:Kroatia, Hellas, Tyrkia :-D

 

Har selv bare prøvd Atlantern, men har hørt om de som ble så fasinert av kanalene at de aldri kom seg ut i Middelhavet...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...