Jump to content

identifisering av 1syl. utenbords, merket Tovarna motornih vozil


Kiden

Recommended Posts

Prøv å legge inn et bilde av den.

Kanskje flere kjenner den igjen da...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Noen søk gir resultatet at dette er en Slovensk produsent av motorsykler med denne hjemmesiden. Her er litt info fra wikipedia: Tomos is a Slovenian manufacturer based in the city of Koper. Tomos has produced various goods for the Eastern European market, including motorcycles, cars, mopeds, Outboard motors and boats. Commonly only the mopeds are well known. Tomos acquired a license to produce existing moped models from Puch under the Tomos name. Tomos once produced Citroën and Renault cars for the home market.

 

Tomos moped's are also produced in Epe, the Netherlands since 1966. A very good-selling model was the Tomos "4L", produced from 1969 until 1980. The Dutch development team is responsible for the introduction of models like the Colibri, Targa and Revival. Tomos is the last remaining moped factory in the Netherlands, surviving at least 36 others since 1966.

 

Tomos in the Slovene language is an acronym for TOvarna MOtornih koles Sežana, meaning Motorcycle Company Sežana. Despite TOMOS being the only true Moped supplier for the US market, the brand remains strong and reliable with many innovations. Repair is cheap and simple—considering that a new unit only costs around $1099 to $1899 USD delivered.

 

The Statement that the moped factory was closed in November 2007, because it was not longer competitive against Chinese and Indian producers caused a stir for several days in the TOMOS moped community. This is inaccurate. following the links provided show that there was a problem in translation; TOMOS dealers and websites concur that TOMOS is NOT ending production; it is outsourcing parts.

 

Har en egen gruppe på Facebookog denne siden i USa som kanskje kan være verdt å kontakte. Ser ut til at de konsentrere seg om MC, men på Ebay.com ligger det påhengere til salgs, så det kan være en ide å ta kontakt med selgere her, om de kan hjelpe deg videre. Lykke til.

Hilsen Ludde

 

Link to post

Kjempemotor visst du kan akseptere at den ikke starter når den er varm.

Er det tilfellet altså, husker fra ungdommen (vel er ikke så gammel nå heller da) at en kamerat hadde en 4 hk tomos, var vel luftkjølt sak om jeg ikke husker feil. Saken er den at vi hadde mye gøy med den motoren, men, som du sier husker at en kunne slite seg grønn på den når den skulle startes varm :lol:

Link to post

Akkurat 4-hesteren til Tomos er en bra motor, til og med relativ støysvak til å være luftavkjølt og bare ha en sylinder. Dersom den er tung å starte når den er varm, kan det henge sammen med dårlig kondensator. Min har aldri vist slike takter. Den har gått utrolig mye og har vært helt problemfri, skjønt jeg begynner vel å ane at propellhuset ikke lenger er like tett som det en gang var.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...