Jump to content

Volvo Penta 15 hk bensin, er det normalt at den holder 90 grader?

Mjösseiler

Recommended Posts

Hei. jeg har ei snekke på 20 fot(fjord 20)i den sitter det en vanlig penta 15, bensin.

Jeg bare lurer på om dere med erfaring med penta vet om det er vanlig at blokka bli ganske varm.

Blokka blir ganske varm, men jeg tror ikke varmen stiger. den holder seg på rundt 90 grader ca...

en motor skal jo bli varm, men er dette vanlig for disse motorene?

Motoren er nylakert med original penta-farge(grønn) og den smelter eller brenneer ikke.

Så dere som har peiling, hadde vært fint å få høre litt om dette, fordi på søndag reiser jeg på langtur!

MVH Mats, 15 år. Mjøsa!

Skilsö 23 og bukh dv36. 
Mjøsa  :cheers: 

MB 10 A er standard levert som sjøvannskjølt, 90gr. er alt for høy temperatur.

Denne som alle andre sjøvannskjølte motorer gror igjen med årene. Har selv hatt en slik motor i en Cato 23.

De siste sesongene jeg hadde denne så ble motoren varmere og varmere, så det var bare en ting å gjøre! Demonterte motoren og fikk åpnet alle kjølekanalene som var nesten helt tette. Etter dette fikk jeg normal temp. igjen.

Når du først får så høy temp så går prosessen enda fortere da sjøvann krystalliserer seg raskere ved høy temp.

Men sistnevnte gjelder jo ikke på Mjøsa, men du har nok en stake/rense skjau foran deg.

Redigert av Bøljan (see edit history)

Takk skal dere hA, men det er vel ingen fare å kjøre med? Hvis jeg bruker vifta ofte og kjører masjfart. Kommer ant. Til å gjøre som du sier, skru opp motor ogrense kanaler men det blir ikke før til høsten. Men det er vel ingen stor fare å kjøre med ut sesongen? Det eneste som går varmt er blokka, men det føles som den øker til en viss temperatur og holder seg der... ;)

Skilsö 23 og bukh dv36. 

Jeg ville kjørt gjennom motoren med Systemrens, det kan ta en del av det som tetter og få ned temperaturen. Men så lenge den holder seg på 90 grader burde det egentlig gå greit siden du bruker den i ferskvann.

Men en flaske Systemrens koster ikke all verden, og det er heller ikke vanskelig: Ta av slangen fra inntaket i bunn av båten, og legg den i en bøtte. Ta av slangen til eksoskjøling, og forleng denne sånn at denne også rekker ned i bøtta. Bland sammen Systemrens og vann i oppgitt forhold, og fyll dette i bøtta. Kjør motoren varm med dette som kjøling (husk å helle litt vann i eksosen innimellom så ikke eksosslangen går varm), stopp motoren og la den stå et døgn. Gjentsa gjerne prosessen igjen neste dag, vent en dag til, kople til slangene de skal være igjen og ta deg en lang tur for å skylle gjennom systemet. Hvis du er heldig, så er probleme da løst og temperaturen nede på rundt 60 grader der denskal være..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ta av slangen fra inntaket i bunn av båten, og legg den i en bøtte.

OBS... Siden trådstarter er 15 år, og konsekvenstenkningen sannsynligvis ikke er fullt utviklet.... Tar du av slangen fra inntaket mens båten ligger på vannet, står spruten 1m i været og båten din synker hvis du ikke holder hodet kaldt.

Så, STENG KRANEN før du tar av slangen.

Det beste er om du tar av slange på motorsiden, og binder denne opp slik at enden er høyere enn vannlinja. Bruk en annen slangestump fra bøtta til vannpumpa. Resten er greit :yesnod:

Bare så vi ikke får en skuffet 15 åring med sunket båt på samvittigheten :lol:

Er litt uenig i temperaturene dere mener motoren skal ha, 65 grader. Det er vel dersom den går i saltvann, ikke idiel temp. Denne som går i Mjøsa bør ha normaltemp for en bensinmotor som er ferskvannskjølt, rundt 85 grader, som index nevner. Det som først bør sjekkes er vel termostaten, kan hende tidliggere eier har satt inn en "ferskvannstermostat".

Da er tempen på 90 grader ikke så ille. Sjekk først termostat, er den på en lav temp bør du gå litt grundigere tilverks, f.eks bytte impeller. Sjekker du termostat bør du ta å kjøre gjennom renseveske, når termostaten er ute, for gjennomstrømning.

Hei igjen. Takk for alle svarene! Det som(hadde) blitt aktuelt hadde vært å kjøre systemrens i Systemet. Men det trengs ikke, for i dag hadde jeg med meg temperaturmåler som jeg målte temperatur på motoren, og den holder seg på omtrent akkurat 85 grader hele tiden, så derfor er det nok i orden, for den går jo i ferskvann. Så du hadde nok rett du som skrev at den skal holde 85 grader i ferskvann. Takk skal dere ha, jeg setter veldig stor pris på at dere engasjerer dere og vil hjelpe til!!! Men da kan jeg med god samvittighet reise ut på langtur på lørdag;) god sommer båtfolk! Hilsen Mats :)

Skilsö 23 og bukh dv36. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...