Jump to content

Hvor stor/liten gummijolle til 36 fot seilbåt?

Magne_F

Recommended Posts

Hei.

Som fersk seiler ønsker jeg tips og erfaringer rundt gummijolle. Jolla skal primært brukes til å ro en liten hund til land for toalettbesøk, men ser vel for meg at det vil bli satt på en liten motor etterhvert. Uten å vite mye om det, så ser jeg for meg at det å slepe jolla under seiling både fører til mindre fart samt et ekstra moment å passe på ved slag etc. Jeg tenker derfor å skaffe meg en minst mulig jolle som kan legges på dekk eller settes opp på badeplattformen akter. Hva sier ekspertene? Tenker jeg riktig, eller vil jeg uansett ende opp med å slepe jolla, slik at jeg bør ha en noe tyngre og mer retningstabil jolle? Alle tips mottas med takk.

I min verden tenker du riktig, jeg har selv seilbåt og har en zodiac 240 med spiledørk, knøtte liten og enkel å pakke bort da den bare kan rulles sammen uten å bale med dørkplater osv.

Bakdelen er at den er veldig lite retningsstabil når jeg kjører motor (3hk) fordelene er at den veier så lite og er så liten at den blir ubetydelig i forhold til de på 320 jeg har hatt før med platedørk og oppblåsbar kjøl.

Redigert av Enzo (see edit history)

Der jeg ferdes opplever jeg at mange kvitter seg med sine "ribaktige" joller med 8 - 15 hk motor og går over til lettere utstyr som nevnt eks. på ovenfor. Men jeg kunne nok tenke meg en platedørk som lå over spiledørk i vår gamle Zodiac får å få en mer stabil bunn.

2hk Yamaha fra 1985 går fremdels som en "kule", og jeg har aldri savnet større motor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...