Magne_F Startet 15.Juni.2010 Del på Facebook Startet 15.Juni.2010 Hei. Som fersk seiler ønsker jeg tips og erfaringer rundt gummijolle. Jolla skal primært brukes til å ro en liten hund til land for toalettbesøk, men ser vel for meg at det vil bli satt på en liten motor etterhvert. Uten å vite mye om det, så ser jeg for meg at det å slepe jolla under seiling både fører til mindre fart samt et ekstra moment å passe på ved slag etc. Jeg tenker derfor å skaffe meg en minst mulig jolle som kan legges på dekk eller settes opp på badeplattformen akter. Hva sier ekspertene? Tenker jeg riktig, eller vil jeg uansett ende opp med å slepe jolla, slik at jeg bør ha en noe tyngre og mer retningstabil jolle? Alle tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 (redigert) I min verden tenker du riktig, jeg har selv seilbåt og har en zodiac 240 med spiledørk, knøtte liten og enkel å pakke bort da den bare kan rulles sammen uten å bale med dørkplater osv. Bakdelen er at den er veldig lite retningsstabil når jeg kjører motor (3hk) fordelene er at den veier så lite og er så liten at den blir ubetydelig i forhold til de på 320 jeg har hatt før med platedørk og oppblåsbar kjøl. Redigert 15.Juni.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Takker for svar. Tror da jeg prøver meg på en 6 fots Zodiac med spiledørk, så får vi se hvordan det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Har selv en Bombard AX2 heter den vel og er 2,4 meter eller snaut 8 fot, og i mine øyne er den liten nok og stor nok til å dekke ditt formål. Spilebunn og lett å rulle sammen/pakke ned. Lurer på om ikke 6 fot blir i minste laget? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
avmønstret5 Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Der jeg ferdes opplever jeg at mange kvitter seg med sine "ribaktige" joller med 8 - 15 hk motor og går over til lettere utstyr som nevnt eks. på ovenfor. Men jeg kunne nok tenke meg en platedørk som lå over spiledørk i vår gamle Zodiac får å få en mer stabil bunn. 2hk Yamaha fra 1985 går fremdels som en "kule", og jeg har aldri savnet større motor. Sitér dette innlegget Link to post
withsmann Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Kommer an på hva du trenger den til. Du sa at du bare trengte å ro hunden inn av og til, men en dag vil dere nok inn på land i uthavner og slikt. Jeg tenker da at en 8-10 fot er passelig, 6 fot er fryktelig lite, kansje en 5hester på en av de andre som er nevnt så du får den i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.