Kjetel Startet 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2010 Hmmmm. djevelen er visst etter meg i år... Nå la vi ut på en tre ukers båtferie i dag, og kom helt til hjelmeland før det ene gearet "havarerte". Vi lå i 18-19 knop da plutselig styrebord gearkasse "falt ut av gear", og nå får vi ikke satt det i fremover gir. Dette er den eldste kassen, da den på babord side er forholdsvis "ny" Får fint flyttet gear/gass hendelen frem og tilbake, men gearet griper kun tak i revers. Ingenting høres fra gearet når jeg setter det fremover. Nå går vi til Spasenteret på hjelmeland og starter reperasjonen, for denne ferien SKAL ikke bli ødelagt av hvarert båt. Når jeg sier reperasjonen, så er det her jeg trenger tips. Hva er det som kan forårsake dette? Trenger litt bistand av dere på denne. Link to post
FinnC Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Dette hørtes ikke kjekt ut, men kjent. Slitasje. Det var som å beskrive hendelsen jeg hadde for noen år siden, men jeg hadde bare en motor. Jeg demonterte mitt gear og fikk det åpnet hos Volvo for å vurdere reparasjon. Det ble bytteavtale til HS1 gear med ca.30 båtpenger mellom. Dette er nok ikke så uvanlig med dette gearet og Volvos 200 Hk kombinert med en litt tung båt, f.eks. Scand Baltic, hvor MS4 er i grenseland. Har også lest at noen her på forumet har byttet de slitte delene, så det er kansje håp for å komme fra det med ikke for mange båtpenger. Kansje liten trøst dette, men det viser at du ikke er den eneste. Håper det ordner seg til det beste for deg. Link to post
Kjetel Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Slitasje kan det nok være, men hva er det som slites ut? Er det denne konen som alle snakker om, som blir problemet? Jeg har jo heldigvis 2 motorer, så jeg er flyttbar. Er det konene som blir slitt ut med tiden, som gjøre gearet slutter å fungere? Link to post
GeirFrode Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Det virker som om det er litt vanskelig å stille noen diagnose på gearet. Men det er ikke noe high-tech greier å skru på. Det er bare å få det ut av motoren, og splitt det, så ser du sikkert hva som er galt. Det høres sannsynlig ut at det er konen, men er ikke sikker. Det skal ligge en komplett manual for gearet på (-- reference to evil site removed --) som jeg har lagt inn der for en tid tilbake, Men jeg finner den ikke akkurat nå. Det kan hende at jeg har den lagret på maskinen min her jeg sitter nå også, i tilfelle. Må i så fall sjekke det, hvis du skulle trenge den. Send i så fall en IM. Link to post
Kjetel Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Geir Frode, jeg har sendt deg en IM Håper du kan hjelpe. Er ikke redd for å skru i gearet, men alltid godt med noe dokumentasjon, slik at jeg vet sikkert hva jeg gjør. Link to post
GeirFrode Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Har sendt deg manualen på mail, jeg vettu. Håper bare den kommer fram til deg. Filen er ganske stor. Har scannet manualen, og det ble en ganske stor pdf-fil. Gi meg beskjed om du ikke har fått den. Link to post
mateco Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Heisann!! Har nettopp splittet et MS4B gear for sjekk og kontroll. Her finner du spreng skisser over 3 stk MS4B gear (3 forskjellige utvekslinger) Konen føres frem og tilbake ved hjelp av en "veksler" (spaka på selve gearet) og holdes ved hjelp av en gjenget aksel. Jo større kraft på akselen jo mere trykkes konen mot den koniske "inngripen". Konen er to-delt og har således to inngrep, ett for forover og ett for akterover. Sjekk først at strømpen til gear-hendelen er inntakt og at hendelen på gearet virkelig når sine ytterpunkt i forover/akterover stilling! I ditt tilfelle så kan det være brudd i kon-akslingen eller skade i konens/akslingens gjengeparti! PS! trenger ikke å være noen hjernekirurg for å dele gearet, men hold orden på skimsen når du skrur! Iallefall, lykke til!! mvh Bjørn Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Kjetel Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Ser ut fra Marinepartseurope at det er noen deler som man ikke får tak i lenger. erstattet av nytt gear til ca. 9000 euro Er det noen av dere som vet om man får tak i alle delene man trenger? Se link: del nummer 11 på skissen. er ikke dette deler som er vitale for gearingen... marineparteurope Link to post
GeirFrode Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Finn ut hva som er feil først. Drevia.se har noen brukte deler, ihvertfall. Ikke allverdens, men drevsats og noe de kaller glidsko har de, ser jeg. Ellers kan det vel hende at det finnes noe andre steder også. F.eks på Blocket. Finn.no har også noen brukte kasser. Link to post
mateco Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 (redigert) ............. Se link: del nummer 11 på skissen. er ikke dette deler som er vitale for gearingen... marineparteurope Begge gearhjul med pos.11 er vitale for gearingen. Ett hjul for forover og det andre for akterover. rem har vistnok skiftet ut begge sine gear (tror det var MS4 gear). Kanskje han kan hjelpe? Skader ikke med en IM ! mvh Bjørn Redigert 15.Juni.2010 av mateco (see edit history) Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Polarn Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=22439722 http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=22185659 Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
GeirFrode Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Alt av lagere og tetninger skaffes av en lokal maskinforretning, bare så det er nevnt. Ta med gamle deler, og la de måle de, så finnes det erstatninger til en brøkdel av prisen som VP skal ha. Jeg fikk ihvertfall tak i alt jeg trengte til mitt gear i fjor. Link to post
Kjetel Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Takk for linkene Polarn.... Fant ikke dem selv når jeg søkte på Finn.... Vet dere om disse delene som er utgått fra produksjon er forskjellige alt etter utveksling? Det blir mye masing fra meg her.... Hva skulle jeg gjort uten hjelpsomme sjeler her på baatplassen Link to post
Ingar Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 All sannsynlighet taler for at det er den famøse 'konen' som ikke lenger fester seg. Som jeg har fortalt om tidligere var det i mitt tilfelle nok å bare rense oljedrenasjerillene på konen. Brukte en gjengefil som passet. Kan ikke huske å ha hørt om noen som ikke har fått gearet til å fungere igjen etter å ha rengjort/honet kon og anleggsflater. Noen linker: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/55695-vp-ms3c-gir-lang-tid-foer-baaten-hugger-i-revers https://baatplassen.no/i/index.php/topic/1752-aksling-som-spinner-ved-belastning https://baatplassen.no/i/index.php/topic/1062-volvo-ms3c-gearproblemer Hvis det er ok for Geirfrode hadde det vært flott om du kunne lastet opp den manualen når du får tid. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/16447-volvo-penta-gear/ Link to post
Kjetel Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Løfter denne igjen. Er det noen som vet om konene er like uansett utveksling? REM sin kasse har feil utvksling, men hvis delene er like bortsett fra selve tannhjulene, da åpner det seg muligheter. Link to post
REM Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Konene skal være like etter det jeg har forstått, og er fortsatt tilgjengelige fra VP. Alle lagre, shims og andre standarddeler er også fortsatt tilgjengelig. Du får problemer hvis du må bytte gear og akslinger, men noe finnes som du ser som brukt. Problemet blir gjerne at de brukte delene kan være like slitt som de du ønsker å bytte ut? Mye deler fra øvre hus i 290-drevene kan du også benytte i MS4. Ellers har jeg adresse til et Gøteborgfirma som selger (ihvertfasll solgte til meg) HS1 kasser til ca halve prisen av hva du må gi hos VP. Ta kontakt hvis du er interessert. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kjetel Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Takker for tilbakemelding REM. Jeg prøver i første omgang å se om jeg kan få gearet reparert. Å bytte til HS1 får komme en annen gang. nå vil jeg se om det går ann å redde noe av ferien. Link to post
REM Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Lykke til, og som en annen sa: dette er ikke rocket science. Rimelig enkelt, men hold orden på chims og rekkefølger. Manualene er mildt sakt elendige, og i visse tilfeller til dårlig hjelp Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kjetel Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Da var gearet plukket. det er det ene tannhjulet på geardelen som har havarert.Mistet en tann, samt det ser ut for at "konskålen" har løsnet fra tannhjulet... totalhavari med andre ord.... Da er mitt spørsmål igjen: kan jeg kjøpe ett gear med annen utveksling og kun bruke gearoverføringen fra dette? Passer delene sammen? Er det kun tannhjulet på utgående aksling og det nedre tannhjulet på "tverrakslingen" som bestemmer utvekslingen? I såfall må jeg løpe å kjøpe... Link to post
mateco Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Heisann Kjetel! Bra at du har funnet problemet! Utifra tegningene fra Marineparts, som jeg henviser til ovenfor, så er gear-set pos.11 identiske på samtlige utveksling (1,93:1, 1,54:1, og 2,63:1). Det samme gjelder konen pos.27. Forskjellen på de 3 utvekslingene ligger i gear-set på utgående aksling (såvidt jeg kan se) Nå vet ikke jeg hva slags motorsystem du har ombord, men jeg antar at du har kontraroterende propeller. Dvs. du kjører de to gearkassene i motsatt innslag i samme kraftretning (forover eller akterover) Har forsøkt å studere tegningen fra Marineparts og funnet ut at når kon er i øvre innslag så er rotasjonen på gearutgang lik motorens gangretning. Om konen er i nedre innslag så roterer gearutgang motsatt av motorens gangretning. Når du først er igang: Hadde det vært en ide. å bytte om gearkassene for å utjevne sltasjen på kon og innslag? Bare en tanke! mvh Bjørn Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Kjetel Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Din tanke er genial når det gjelder bytte av kassene. Så sant jeg får dem til å gå igjen, så skal de bytte side. ut i fra Marineparts sine sider har jeg også funnet ut at jeg egentlig kan kjøpe meg en ms4kasse med hvilken som helst utveksling og bygge denne om til min korrekte utveksling. Kanskje REM kan si om dette høres fornuftig ut? ( med tanke på at du har en B forsalg ) Link to post
Polarn Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Forsøkte å bygge om min MS3 men det var ikke så enkelt. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/67992-bytte-aksel-til-gearflens-ms3-gear/page__p__960339__hl__MS3__fromsearch__1entry960339 Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
REM Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 i fra Marineparts sine sider har jeg også funnet ut at jeg egentlig kan kjøpe meg en ms4kasse med hvilken som helst utveksling og bygge denne om til min korrekte utveksling. Tror du har rett der Kjetil, men ikke arrester meg om det ikke går. Etter hva jeg har skjønt skal du kunne bytte utveksling med deler fra ern annen kasse. Ikke bland inn MS3 her sjøl om kassene ser rimelig like ut. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Polarn Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Var bare for å illustrere. Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
REM Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Det jeg mente Polarn var at en ikke skulle prøve å benytte deler fra en MS3 i en MS4, sjøl om kassene ser rimelig like ut. Prinsippløsningene i de to kassene er jo like, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du fikk problemer med å bytte om? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn