Jump to content

Hvilken Selco modell er dette? (bilder)


Lars K

Recommended Posts

Som jeg sa i mitt tidligere innlegg, har jeg hatt en slik for ca 23-25 år siden.

Den var skikkelig delaminert, og det endte med at den knakk på midten, når vi skulle vippe den av en slipp. :lol:

All belastning midt på kjølen ble for mye.

Men, dekket var ikke delaminert.

Det var sterkt som juling.

Det er bare å sjekke styrken på skrog og dekk, med hammer.

Gi den noen "passelige" slag i siden, bunn, og hekk, med en pennhammer.

Da får du fort en indikasjon på tilstand.

Min gikk meget bra med en gammel 20hk Johnson på, så en 60hk vil bli gøy.

Lykke til. :seeya:

Link to post

Båten har blitt dyttet rundt i grus og stein med traktor,så den har blitt testet for å si det slik.

Bjørnøy: Hvor fort gikk den du hadde med 20hk? Og hvordan oppførte den seg i vannet?

Blir dette noe av skal det lages nye spanter og dørk inne i båten,og mulig et lag med glassfiber utvendig hvis det er nødvendig.

Kan jo nevne at jeg har eid denne båten engang. Hadde da 9,9 Yamaha på den,og den gikk i plan med en person i.

Solgte den for 15 år siden,og fant den igjen bak en låve på mandagen :giggle:

Link to post

vel,, siden det er noe blått på id merket som er bak i brønnen så kan det tenkes at det er selco. har selv hevet en selco 13 select delux på sjøen i går.. og den ligner ikke på denne. selco 13 og 15 er samme formen, bare forlenget. selco 13 har maks 40 hk, og på en annen års utgave er det også 35. siden denne har maks 60 hk så er det sikkert ikke en 13 foter. hev på en helt ny 25 hk tohatsu 4 takter på 76 kg, når jeg står baki for å starte den så skumpler det vann inn i brønnen, bare på de to hullene da men glem å ha på noe tyngre ;)

 

kjenner den ikke igjen på bauen heller, vinklene stemmer ikke. også den tunnel saken er da heller ikke selco!

 

de selcoen som ble solgt i sverige hadde andre navn enn de som er i norge.. den 15 foteren heter rieni eller noe sann.

Link to post

Litt of topic, men hva skulle egentlig den vanntunnelen være god for? Tregere opp i plan :lol: ?

Wesling var vel også en klassiker med denne tunellen, ikke greit å foreta vedlikehold i tunellen iallefall, gror vel inni der også, samt at glassfiberen er ubehandlet og derfor potensiell fare for å trekke vann? Neitakk, sjøen skal være på utsiden av skroget ikke inni :smash:

Link to post

har  wesling med tunell. Den gir ikke bedre aks - den må tømmes for vann, noe som tar noen sekunder. 

 

(men gir bedre aks enn om man skulle hatt tilsvarende mengde fast ballast) 

 

Groe trives dårlig i mørke, i tunellen på min er det litt rur de første 20-30cm, ellers ingen ting. 

 

Ellers enig i at det der neppe er en selco.

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

den vannballast tunnelen på Gresvik så ut til å slutte langt fremme?

 

Linge sin konstruksjon har vel høstet nok heder og ære til at man skulle slippe å stille spm til om det fungerer i dag?

 

helt ny 25 hk tohatsu 4 takter på 76 kg

ja... en totakt 60 hk veier vel omtrent det samme...

 

edit:

Ser i Yamaha brosjyren fra 2005... der veier en 40 hk totakt fra 74,5 - 77,5 kg

en 60 hk veier 105 kg

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 3 år senere...

Hei,vi konkluderte vel med at dette er en Gresvigjolle produsert av Camoplast.

En kamerat av meg hentet denne og gjorde den istand. Under renoveringen fant han et skilt som det stod Camoplast AS på.

 

Han satte en gammal Yamaha 40hk på den og brukte den et par år før han solgte den. Gikk bra med 40hk også :) På skiltet i båten stod det max 50hk.

 

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...