Cpt.Salamander Startet 15.Juni.2010 Del på Facebook Startet 15.Juni.2010 (redigert) Har en Uttern S52 med påhengsmotor uten noen form for dedikert feste for vannskitau. Det er derimot to pullerter som sitter på hver sin side av motoren, ganske nærmere vannet. Hvordan kan jeg benytte disse to til å feste vannskitau slik at tauet ikke kommer borte i motoren og slik at jeg slipper å investere i dedikert stang? Redigert 15.Juni.2010 av Cpt.Salamander (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Kan du ikke bare spleise deg en hanefot? Sitér dette innlegget Link to post
Cpt.Salamander Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Har du noen beskrivelse på hvordan dette gjøres, eventuelt får man kjøpt en ferdiglaget? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Kjøpte en sånn i fjor,funker greit for vårt bruk, hvertfall. http://maritim.no/product.aspx?id=8631&groupkey=008010050 Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Men en slik Y-splitter funker jo egentlig bare når båten går rett frem og vannski operatøren henger rett bak i kjølevannet. Jeg har kutta ut hele Y når eg sleper. Med en gang han\hun bak svinger ut til en side, er det kun den ene lina i Y en som brukes, og den legger seg inn mot motoren uansett. Og når det kjøres rett fram, så gjør det ikkje noe om lina ligger 40ca lengre mot den ene siden uansett. Jeg bruker bare en pullert under slep. Sitér dette innlegget Link to post
Cpt.Salamander Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Men en slik Y-splitter funker jo egentlig bare når båten går rett frem og vannski operatøren henger rett bak i kjølevannet. Jeg har kutta ut hele Y når eg sleper. Med en gang han\hun bak svinger ut til en side, er det kun den ene lina i Y en som brukes, og den legger seg inn mot motoren uansett. Ja, det er dette som er problemet, spesielt hvis man ønsker å benytte tube. Er det ingen gode løsninger enn å ha stang med påhengsmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Kan jo evnt tre tauet gjennom plas eller noe som ikkje riper opp motoren og bare la d stå til. Har slept i mange mange år med kun en pullert og enda ingen skader og se på motoren... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Bruker også bare en pullert Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Vi har ett vannskitau som består av ett 3-4m langt tau som festes i hver puller. På dette tauet er det ei trinse som vannskitauet festes til. Da får du en hanefot samtidig som belastningen på pullerne blir lik og du unngår skjevdrag. Er kjøpt "ferdig" i en eller annen båtbutikk uten at jeg husker hvilken. Men det fungerer utmerket. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
skage Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Det skal benyttes hanefot, store krefter i gang som kan svekke innfestingen. Men det skal jo benyttes en trinse på tauet som går ut til vannskiene, tauet som gjør at kreftene hele tiden er lik på begge sider. Alle vannskisport butikker har dette, benytter dette selv gjennom mange år og fungerer meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Kan bare henge meg på og bekrefte hva som skrives i to siste innleggene. Har brukt dette i mange år både for vannski, tube og wakeboard og ikke opplevd noe problem med oppskrapt motor. Tau og trinse flyter så kommer klar av propell ved vettug bruk. Hvis noen har en båt med innfestning/pullert som ikke tåler dette så selg båten så fort som fy! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Cpt.Salamander Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Takk for mange bra innspill. Virket som at jeg slipper ihvertfall å montere stang :) Sånn trinse dere snakket om, er det en slikens?: http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=13020&MainPrC=13000&ProdNo=38051 Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Løp og kjøp, min er i plastikk og har holdt i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.