Dykker Startet 16.Juni.2010 Del på Facebook Startet 16.Juni.2010 (redigert) Skal sette inn 123ignition-fordeler i båten (link finnes her). I den forbindelse tenkte jeg også å bytte ut den gamle coilen. 123ignition kan enten brukes med standar coil, eller høyeffektscoil (men da med seriemotstand større enn 1 ohm) Har kjøpt rød Bosch coil (høyeffekt), denne må brukes med seriemotstand (1,8 ohm) innkoblet. Hensikten med denne koblingen er å få høyere spenning i startøyeblikket (når tenningsnøkkel vris til start) slik at det blir mer gnist over pluggene. Etter start må seriemotstanden kobles inn igjen slik at det ikke ligger 12 V permanent i coilkretsen. Hvis så skjer, vil pluggene brennes raskere opp. Jeg tenkte at jeg da kunne legge en ledning fra koblingen på starteren der tenningsnøkkelen gir spenning når denne vris til start og opp til + på coil. Men da vil det jo hele tiden ligge 12V på coilen og startmotor vil forbli inntrukket. Det må derfor kobles inn ett rele som bryter etter at startposisjonen på tenningsnøkkelen går til "run"-posisjon. Tenkte derfor å bruke et standard lysrele. og koble det slik (fant en skisse på nettet). Vil koblingen jeg har skissert under bli riktig? Når jeg vrir tenningsnøkkel til startposisjon vil releet få strøm via 86, releet trekker fra hvileposisjon 87A til 87, coilen får 12V (strøm går ikke via motstanden). Når startposisjon på nøkkel slippes brytes strømmen fra 86 (selonoid på startmotor) og releet går over til hvilestilling 87A. Strøm når motor går vil dermed gå via serienotstand som er påkrevet med høyeffektscoilen. Redigert 16.Juni.2010 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Eneste feilen blir at signalet faller akkurat da relèet går tilbake fra 87 til 87a, men det er for veldig kort tid. Funker bra dette. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sjøtunga Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 (redigert) Kutt ut 87A, og hent 12V til coil/formotstand rett fra tenningsbryteren. Da unngår du at strømmen til coilen brytes i det du slipper tenningsnøkkelen fra start til run. Dessuten har du da en tenning som fungerer selv om releet svikter. Redigert 16.Juni.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Dykker Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Kutt ut 87A, og hent 12V til coil/formotstand rett fra tenningsbryteren. Da unngår du at strømmen til coilen brytes i det du slipper tenningsnøkkelen fra start til run. Dessuten har du da en tenning som fungerer selv om releet svikter. Det er vel slik det er skissert her. Jeg hadde som du nevner tatt med 87A. Skjønner tankegangen. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Tanken din var i riktig, men du skal ikke hente spenningen fra den ledningen som kommer fra tenningslåsen og til starteren, men fra den tykke mellom starter og innslagsrele. Da blir det riktig. Det er slik det i sin tid var gjort på biler uten elektronisk tenning. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
prin435 Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Om du gjør som foreslått, slipper du en massse ledninger og ekstra rele. Kun en ledning og en sikkring burde du ha. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
index Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Blir dette rett da? Da vil du jo ha redusert spenning via motstanden (dvs 9-10 volt) direkte inn på starmotoren så lenge motoren går.... Kanskje man bør ha en diode på denne ledningen, for å unngå strøm i retur? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
prin435 Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Du har helt rett, var litt rask der. Da vil selvfølgelig punktet ligg mot jord via starteren når innslagsreet ikke ligger inne. Nå må jeg tenke litt. Jeg er helt sikker på at det var en ledning fra starteren før i tiden. Du har også helt rett i at du ikke kan ta den fra + styrestrøm fra innslagsreet, da spolen til innslagsreet vil legge coil + mot jord. Her er det noe som ikke stemmer i mitt hode. Dropp diode, det går en vekselspenning i kretsen når stiften bryter. Det blir en dempet sinus gjennom coil primærspole og condensator og via 12DC nettet. Coilen er en trafo som transformerer opp denne dempede sinusen. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Sjøtunga Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 (redigert) Man kan jo bruke styrespenningen til startreleet, enten man henter det fra startreleet eller direkte fra startbryteren. Ulempen er at det vil gå strøm gjennom formotstanden og startreleet under vanlig drift, men kanskje ikke nok til at det drar til, eller holdes inne når starteren slippes... Redigert 16.Juni.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjøtunga Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 (redigert) Eh,... enda en ulempe er at den ekstra strømmen gjennom formotstanden vil føre til ekstra spenningsfall, som igjen fører til at man må redusere motstanden for å få opp driftsspenningen til coilen igjen, med den følge at det går enda mer strøm gjennom startreleet... Nei, jeg ville nok heller satset på et eget rele for å forbikoble denne formotstanden i startøyeblikket... Redigert 16.Juni.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
prin435 Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Jeg mener å huske at det var koblet slik som Sjøtunga eller jeg beskrev, men om man tegner det opp blir det feil. Jeg husker godt at disse Coilene kom. Mener det var Japsene som kom med det orginalt på bilene først. Jeg er også helt sikker på at det gikk en ledning fra + coil til starteren, men jeg begynner å lure på om det var et ekstra uttak på innslagsrereet. Om man ikke har det, er det kun to punkter som hever seg til 12v når man vrir om nøkkelen. Det er ledningen mellom innslagsrele og starter og den som kommer fra tenningslåsen. Begge punktene vil gi forholdsvis lav motstand mot jord når starteren ikke går. Det vil si at man får mer spenningsfall i seriemotstanden en beregnet da det blir en spenningsdeler. I og med at de referansene mot jord ( Innslagsrele eller starter avhengig av kobling) er spoler, vil de sikkert gi en innflytelse på svingekretsen som blir aktivisert når stiften bryter. Jeg havner rett og slett med den konklusjonen du hadde, som var at du må inn med rele for å være sikker. Innslagsrele har ofte to spoler. En som går fra 12v til jord.( Holdestrømsspole) Den andre spolen fra 12V til punktet mellom starter og innslagsrele ( Ledningen er internt i Innslagsrele og synes ikke ). Denne spolen mister spenningen i det innslagsreleet er trukket til da punktet før starteren hever seg til 12V. ( Innslagspole/ Hjelpespole) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.