Jump to content

Høyere spenning ved start til coil


Dykker

Recommended Posts

Skal sette inn 123ignition-fordeler i båten (link finnes her). I den forbindelse tenkte jeg også å bytte ut den gamle coilen.

123ignition kan enten brukes med standar coil, eller høyeffektscoil (men da med seriemotstand større enn 1 ohm)

 

Har kjøpt rød Bosch coil (høyeffekt), denne må brukes med seriemotstand (1,8 ohm) innkoblet. Hensikten med denne koblingen er å få høyere spenning

i startøyeblikket (når tenningsnøkkel vris til start) slik at det blir mer gnist over pluggene. Etter start må seriemotstanden kobles inn igjen slik at det ikke

ligger 12 V permanent i coilkretsen. Hvis så skjer, vil pluggene brennes raskere opp.

Jeg tenkte at jeg da kunne legge en ledning fra koblingen på starteren der tenningsnøkkelen gir spenning når denne vris til start og opp til + på coil. Men da vil det

jo hele tiden ligge 12V på coilen og startmotor vil forbli inntrukket. Det må derfor kobles inn ett rele som bryter etter at startposisjonen på tenningsnøkkelen går til "run"-posisjon.

 

Tenkte derfor å bruke et standard lysrele. og koble det slik (fant en skisse på nettet).

rele_formotstand.png

 

Vil koblingen jeg har skissert under bli riktig?

Når jeg vrir tenningsnøkkel til startposisjon vil releet få strøm via 86, releet trekker fra hvileposisjon 87A til 87, coilen får 12V (strøm går ikke via motstanden). Når startposisjon på nøkkel

slippes brytes strømmen fra 86 (selonoid på startmotor) og releet går over til hvilestilling 87A. Strøm når motor går vil dermed gå via serienotstand som er påkrevet med høyeffektscoilen.

rele1.jpg

rele2.jpg

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post

Kutt ut 87A, og hent 12V til coil/formotstand rett fra tenningsbryteren. Da unngår du at strømmen til coilen brytes i det du slipper tenningsnøkkelen fra start til run. Dessuten har du da en tenning som fungerer selv om releet svikter.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Kutt ut 87A, og hent 12V til coil/formotstand rett fra tenningsbryteren. Da unngår du at strømmen til coilen brytes i det du slipper tenningsnøkkelen fra start til run. Dessuten har du da en tenning som fungerer selv om releet svikter.

 

Det er vel slik det er skissert her.

rele_formotstand.png

 

Jeg hadde som du nevner tatt med 87A. Skjønner tankegangen.

 

 

 

Link to post

Blir dette rett da? Da vil du jo ha redusert spenning via motstanden (dvs 9-10 volt) direkte inn på starmotoren så lenge motoren går....

 

Kanskje man bør ha en diode på denne ledningen, for å unngå strøm i retur?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du har helt rett, var litt rask der. Da vil selvfølgelig punktet ligg mot jord via starteren når innslagsreet ikke ligger inne. Nå må jeg tenke litt. Jeg er helt sikker på at det var en ledning fra starteren før i tiden. Du har også helt rett i at du ikke kan ta den fra + styrestrøm fra innslagsreet, da spolen til innslagsreet vil legge coil + mot jord. Her er det noe som ikke stemmer i mitt hode. Dropp diode, det går en vekselspenning i kretsen når stiften bryter. Det blir en dempet sinus gjennom coil primærspole og condensator og via 12DC nettet. Coilen er en trafo som transformerer opp denne dempede sinusen.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Man kan jo bruke styrespenningen til startreleet, enten man henter det fra startreleet eller direkte fra startbryteren.

 

Ulempen er at det vil gå strøm gjennom formotstanden og startreleet under vanlig drift, men kanskje ikke nok til at det drar til, eller holdes inne når starteren slippes...

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Eh,... enda en ulempe er at den ekstra strømmen gjennom formotstanden vil føre til ekstra spenningsfall, som igjen fører til at man må redusere motstanden for å få opp driftsspenningen til coilen igjen, med den følge at det går enda mer strøm gjennom startreleet...

 

Nei, jeg ville nok heller satset på et eget rele for å forbikoble denne formotstanden i startøyeblikket...:lipseal:

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Jeg mener å huske at det var koblet slik som Sjøtunga eller jeg beskrev, men om man tegner det opp blir det feil. Jeg husker godt at disse Coilene kom. Mener det var Japsene som kom med det orginalt på bilene først. Jeg er også helt sikker på at det gikk en ledning fra + coil til starteren, men jeg begynner å lure på om det var et ekstra uttak på innslagsrereet. Om man ikke har det, er det kun to punkter som hever seg til 12v når man vrir om nøkkelen. Det er ledningen mellom innslagsrele og starter og den som kommer fra tenningslåsen. Begge punktene vil gi forholdsvis lav motstand mot jord når starteren ikke går. Det vil si at man får mer spenningsfall i seriemotstanden en beregnet da det blir en spenningsdeler. I og med at de referansene mot jord ( Innslagsrele eller starter avhengig av kobling) er spoler, vil de sikkert gi en innflytelse på svingekretsen som blir aktivisert når stiften bryter. Jeg havner rett og slett med den konklusjonen du hadde, som var at du må inn med rele for å være sikker.

 

Innslagsrele har ofte to spoler. En som går fra 12v til jord.( Holdestrømsspole)

 

Den andre spolen fra 12V til punktet mellom starter og innslagsrele ( Ledningen er internt i Innslagsrele og synes ikke ).

Denne spolen mister spenningen i det innslagsreleet er trukket til da punktet før starteren hever seg til 12V. ( Innslagspole/ Hjelpespole)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...