Jump to content

Gratis sjøkart på Gule sider

Boywonder

Recommended Posts

...bare merket frittstående grunner, og ikke jernstenger :confused:

I innlegg nr. 4 i denne tråden har jeg kommentert at sjøkartene på gulesider.no ikke viser blant annet jernstaker og grunner på dybder:

Sjøkart på nett. kart.gulesider.no

Friseilingshøyder under luftspenn ser heller ikke ut til å være med på disse kartene. Likens ser det ikke ut til at broer med tilhørende friseilingshøyder vises.

Grunner er merket med tegnet + i sjøkartene på gulesider.no, men det hjelper så lite når ikke dybdene på dem vises. Og å vite dybder på grunner er vesentlig informasjon.

Hadde friseilingshøyder på luftspenn, broer med tilhørende friseilingshøyder, jernstaker og dybder på grunner vært med i disse kartene, ville de ha vært veldig bra etter mitt syn. Og for hva jeg har registrert så langt, kan disse kartene ha enda flere mangler. Hvorfor denne informasjonen ikke er med, er for med uforståelig. Kanskje en årsak er at man skal hindre kartene i å bli brukt til navigasjonsformål? Uansett skal disse kartene ikke brukes for navigasjon.

Redigert av Capitaine (see edit history)

Det ser ut til at brukere, båtblader og Eniro Norge begynner å våkne, men bare delvis...:

Mangler bruer og staker

Etter lanseringen av Gule siders sjøkart har Båtliv fått inn en rekke meldinger om feil og mangler.

I tillegg til mangel på jernstaker og de fleste broer med tilhørende friseilingshøyder, mangler det fortsatt dybder på grunner og friseilingshøyder under luftspenn.

Kvalitetssikringen må etter min mening være nærmest totalt fraværende hos dette selskapet før lanseringen av et produkt når det i ettertid kommer med slike uttalelser :rolleyes: :

– Når det gjelder mangler i sjøkartene, som eksemplene på bruer, så viser det seg at det er enkelte informasjonslag i sjøkartene som ikke har kommet med i den tekniske lanseringen i helgen. Vi jobber nå med å legge til all informasjon i sjøkartene, basert på kartdata fra Sjøkartverket. Disse manglene vil derfor bli løpende oppdatert, sier informasjonskonsulent Renate Morken hos Eniro Norge.

• 2 uker senere...

Sjøkartene på gulesider.no begynner etter hvert å komme seg selv om de selvsagt ikke skal brukes til navgiasjonsformål. Jernstaker og dybder på grunner vises nå, hvilket de ikke gjorde under lanseringen av disse kartene. Jeg har for ordens skyld ikke sjekket alle steder langs kysten så for hva jeg vet, kan det fortsatt mangle jernstaker og dybder på grunner. Mange broer med tilhørende friseilingshøyder er også komt med i kartene på gulesider.no, men langt fra alle. Friseilingshøydene under luftspenn er fortsatt uteblitt. Kartene er heller ikke særlig oppdaterte.

Man må uansett være skeptisk til disse sjøkartene på gulesider.no da de kan ha enda flere feil eller mangler og ikke anbefale dem til noen uten å i det minste ha nevnt skavankene til disse kartene. Og de skal fremdeles ikke benyttes i navigasjonsøyemed.

Når gule sider får lagt inn alle kartlagene, blir sikert dette meget bra til planlegging hjemme i stua eller når man ligger til kai.

Det er det som er spørsmålet da, er advarselen mot bruk i navigasjonsøyemed, som jo ruteplanlegging i høyeste grad er, et resultat av at grunnlaget Eniro bruker rett og slett er mangelfullt/utdatert, at Eniro ikke vil sette av nok ressurser til god nok kvalitetssikring og dermed klistrer på en generell advarsel for å ha sitt på det tørre, eller er det en dårlig formulert advarsel mot å bruke onlineløsninger til live-navigasjon bare?

Hvis man bruker online-løsninger til live-navigasjon må man selvsagt ha backupløsninger for hånden. Og det er sikkert mange som skriver ut slike nett-kart på papir, men de blir jo ikke mer korrekte av den grunn.

Jeg bruker Android-applikasjonen Norgeskart hvor det lastes ned kart fra Statens Kartverk, og der advares det også mot å bruke kartene i navigasjonsøyemed. Men de er vel ikke noe mer oppdaterte og mer nøyaktige de kartene vi har slengende i kartskuffen? Jeg velger å tro at disse advarslene er generelle ansvarsfraskrivelser og bruker disse online-kartene til navigasjon, men ikke uten backupløsning. Og så har vi jo sett at den beste kvalitetssikringen er det vi som bruker løsningene som står for, så ja, det blir nok enda bedre/bra etterhvert.

Her ser jeg heller ingen advarsel mot å bruke løsningen til navigasjon. Men er dette andre kart enn de Statens Kartverk står bak? Mobil-applikasjonen Norgeskart bruker kart fra Statens Kartverk, som er digitale kopier av trykte sjøkart. Må si jeg har vanskelig for å forstå advarselen mot å bruke disse til navigasjon dersom de er digitale kopier av det jeg har i kartskuffen? Well, dersom kystverkets kart er bedre er det jo ikke noe å lure så mye på ... :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...